Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

800€ te spenderen voor beginner studiotje

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 800€ te spenderen voor beginner studiotje

    Hallo !

    ik zou een klein studiotje willen inrichten om wat portret fotografie te doen. Maw dus een witte achtergrond doek met ophangsysteem, dan continue belichting en/of flitsers met paraplus.

    Wat kunnen jullie mij aanraden voor dit budget ? (en waar ?)

    Ik dacht eventueel aan :

    Continue verlichting :

    Interfit Continulicht Tungsten set 500W
    (- 2 x 500 Watt tungsten lampkoppen
    - 4 x Extra zekeringen
    - 2 x 500 Watt lampen
    - 2 x Luchtgedempte statieven
    - 1 x Transparante paraplu
    - 1 x Reflectieparaplu zilver/zwart
    - 1 x Handige draagtas voor de complete set)
    of
    Jinbei SUN-400 8x85w Continulicht set
    (- 2x Jinbei SUN-400 Sun Light
    - 2x Jinbei JB-300 Aluminium lampstatief
    - 2x Jinbei M-950 Octobox
    - 8x Jinbei ET85W Daglichtlamp)

    Flitsers :
    Jinbei M-500 Kit
    (- 2x Jinbei M-500 Studioflitser
    - 2x Jinbei Lampstatief Staal JB-250
    - Jinbei Diffusor Bol 50cm
    - Jinbei M 60x60cm Softbox
    - Jinbei Flitsparaplu Transparant 86cm
    - Jinbei TR-A8 Transmitter & Receiver)
    of
    Jinbei Flitsset 4 - 500 Watt M-II
    (- 2 Flitskoppen (Jinbei Millennia II 500)
    - 2 Aluminium lampstatieven
    - 1 Softbox van 60 x 60 cm
    - 1 Flitsparaplu van 85 cm wit / zilver
    - 1 Jinbei M-Reflector) (maar dan heb ik ook nog een trigger nodig ?)

    Achtergrond :
    Interfit Achtergrond Support Systeem XL & Hama Achtergrond Arctisch Wit 275cm


    Bedankt !
    Last edited by Bart VO; 2 augustus 2011, 12:33.

  • #2
    Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

    mmm... heel wat vragen als eerste post ooit! Welkom op BD...

    misschien moet je eens de zoekfunctie ontdekken, daar zijn dergelijke vragen al regelmatig gesteld en opgelost...

    hoe groot is je studio trouwens?
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

      Wel even meegeven dat een flitser van 500 Ws vele keren meer licht geeft dan een 500 W continulicht.

      Ik heb wel geen ervaring met continulicht maar is meen dat 500 Watt niet zo bijster veel licht is in een studio en eerder voor productfotografie bedoelt is.
      (indien ongelijk zullen anderen met wel tegenspreken).
      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

      Comment


      • #4
        Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

        je hebt een budget van €800 ... kan dit nog ietsjes verder getrokken worden ?

        Ik zou dit kopen in elk geval :
        Elinchrom D-Lite 4 it To Go Set (€660)
        achtergrond set apart (€99,99)
        witte doek (€69,99)

        Ik weet het, dan ben je €30 over budget, maar je moet al geen trigger meer kopen, en je heb een degelijke flits set met draadloze SkyPort trigger die algemeen bekend staat als zeer goed en een degelijke achtergrond set én een stevige witte, stoffen achtergrond bij zit (papier vind ik niet handig eerlijk gezegd).

        In elk geval geen continu licht kopen ... en ik zou zelf geen Jinbei, Falcon Eyes, Illustar ... en al die andere B-merken meer kopen (en ja, ik ben ook in deze val gelopen en heb eerst een Illustar gekocht, werkt prima hoor, maar nu ik met Elinchrom werk merk je direct het verschil ... jammer genoeg ook in je portemonnee ...)
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars
          je hebt een budget van €800 ... kan dit nog ietsjes verder getrokken worden ?

          Ik zou dit kopen in elk geval :
          Elinchrom D-Lite 4 it To Go Set (€660)
          achtergrond set apart (€99,99)
          witte doek (€69,99)

          Ik weet het, dan ben je €30 over budget, maar je moet al geen trigger meer kopen, en je heb een degelijke flits set met draadloze SkyPort trigger die algemeen bekend staat als zeer goed en een degelijke achtergrond set én een stevige witte, stoffen achtergrond bij zit (papier vind ik niet handig eerlijk gezegd).

          In elk geval geen continu licht kopen ... en ik zou zelf geen Jinbei, Falcon Eyes, Illustar ... en al die andere B-merken meer kopen (en ja, ik ben ook in deze val gelopen en heb eerst een Illustar gekocht, werkt prima hoor, maar nu ik met Elinchrom werk merk je direct het verschil ... jammer genoeg ook in je portemonnee ...)
          Helemaal mee eens. Met de Elinchrome niets anders dan plezier. En die 400 Ws is om te starten echt wel voldoende. Het gemak van opstellen en flitsen, zonder weer apart ontvangers aan te sluiten is erg prettig. Overigens raad ik je aan direct verder te sparen voor een lichtmeter. Deze zul je snel genoeg gaan waarderen. Maar lees daar de andere posts maar op na.

          'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

          Comment


          • #6
            Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

            Bedankt voor de tips ! Nog een vraagje .. waarom dan geen continue belichting ?Ik heb toch iets nodig om de kamer te verlichten ?

            Comment


            • #7
              Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

              nope!!!
              ieder flitskop heeft ook een "gloeilamp" als instellicht!
              dus die geven licht tot je een foto maakt en dan neemt de flits over!

              een lichtmeter is dus ook een handige aankoop als't vooruit moet gaan.

              goed inlezen ivm studiofotografie lijkt me gezien je vragen een must
              nikon stuff

              Comment


              • #8
                Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                Ha dat wist ik niet. Bedankt voor de verheldering . Ik ben inderdaad pas beginnend met studio fotografie. . Suggesties voor goede links voor uitleg ? (buiten de zoek functie van BD )

                Comment


                • #9
                  Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                  klikkie1

                  klikkie2

                  klikkie3

                  klikkie4
                  deze heeft een aantal vervolg delen, dus das aan u om die te bekijken


                  der staat genoeg op youtube! gewoon een kwestie van zoeken

                  je kan gerust een dagje bezighouding hebben met wa zoeukwerk
                  nikon stuff

                  Comment


                  • #10
                    Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                    Vergeet ook niet dat studiofotografie niet stopt bij wat je aangeeft als startersset. Als je je een beetje verdiept en meer wil gaan doen, dan komt al snel de goesting en nood zelfs voor meer en andere diffusers.

                    Vooraleer zo een grote aankoop te doen, zou ik eerst eens zien of je nergens wat kunt oefenen (wie weet iemand in de buurt van BD of zo) of eens kunt gaan kijken, eventueel een basisworkshop studiofotografie volgen.

                    Wat wil je ermee doen? Hoe groot is je ruimte? Hoe vaak wil je dat gaan doen? Wil je full body of enkel portret nemen? Wil je groepen of gewoon personen?
                    Als je een achtergrond wit wil uitlichten, dan kom je soms al niet toe met je 2 flitslampen? Of als je al eens iets gesofisticeerder wil doen.

                    Ik heb een 'simpel' illustar kit en het is inderdaad niet te vergelijken met een Bowens, maar ik ben er best tevreden mee voor wat ik het momenteel gebruik. 300W, meer of genoeg als je geen grote studio ter beschikking hebt.
                    Al doende leert men...

                    Flickr

                    Comment


                    • #11
                      Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      300W, meer of genoeg als je geen grote studio ter beschikking hebt.
                      Inderdaad, als je maar 4m op 8m hebt kan je met 500 Watt geen low key opnames maken hoor, zelfs geen f2.8 gebruiken voor gewone opnames, op hun laagste stand geven deze nog te veel licht (ik gebruik BXRi500 koppen, 4 stuks)

                      Trouwens, als je de ruimte heb is het eerste dat je bijkoopt na de lichtmeter een mooie, grote octa ... ik kan nu een 1m70 model gebruiken en het licht is schitterend gewoon ... zo egaal
                      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                        Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                        Inderdaad, als je maar 4m op 8m hebt kan je met 500 Watt geen low key opnames maken hoor, zelfs geen f2.8 gebruiken voor gewone opnames, op hun laagste stand geven deze nog te veel licht (ik gebruik BXRi500 koppen, 4 stuks)

                        Trouwens, als je de ruimte heb is het eerste dat je bijkoopt na de lichtmeter een mooie, grote octa ... ik kan nu een 1m70 model gebruiken en het licht is schitterend gewoon ... zo egaal
                        je hebt ook nd filters voor studiolampen he!!
                        nikon stuff

                        Comment


                        • #13
                          Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                          Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                          Vergeet ook niet dat studiofotografie niet stopt bij wat je aangeeft als startersset. Als je je een beetje verdiept en meer wil gaan doen, dan komt al snel de goesting en nood zelfs voor meer en andere diffusers.

                          Vooraleer zo een grote aankoop te doen, zou ik eerst eens zien of je nergens wat kunt oefenen (wie weet iemand in de buurt van BD of zo) of eens kunt gaan kijken, eventueel een basisworkshop studiofotografie volgen.

                          Wat wil je ermee doen? Hoe groot is je ruimte? Hoe vaak wil je dat gaan doen? Wil je full body of enkel portret nemen? Wil je groepen of gewoon personen?
                          Als je een achtergrond wit wil uitlichten, dan kom je soms al niet toe met je 2 flitslampen? Of als je al eens iets gesofisticeerder wil doen.

                          Ik heb een 'simpel' illustar kit en het is inderdaad niet te vergelijken met een Bowens, maar ik ben er best tevreden mee voor wat ik het momenteel gebruik. 300W, meer of genoeg als je geen grote studio ter beschikking hebt.
                          Wat ik er mee wil doen .. eerst een tijdje oefenen om van de kinderen / familie / ... portret en full body fotos te nemen. Eventueel gezinsfotos dus groepje van 4 ofzo.

                          Mijn "studiootje" is slechts een ruimte van 4m op 6m. Is de "Elinchrom D-Lite 4 it To Go Set" dan een goede keuze ? Ik heb een 580EX. Dus ik zou hiervoor nog een extra statief en receiver (welke ?) kunnen aanschaffen om een uitgelichte achtergrond te krijgen ?

                          thx!

                          Comment


                          • #14
                            Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                            Uit je vraagstelling concludeer ik dat je er eigenlijk te weinig van kent....misschien eerst wat studeren alvorens te investeren.
                            Continu lichtbron is af te raden...in het beste geval zijn al je fotos onderbelicht en in het slechtste geval brandt je huis af.
                            Met een 200w/s of 400w/s strobe heb je meer licht dan je nodig hebt in een huisstudio. (het richtgetal is belangrijker dan je w/seconde. Met strobes blijft je sluiter zelden een seconde open, eerder 1/250 sec.
                            ik zou ook voor drie strobes gaan met softboxen, tenzij je pasfoto's wil nemen met die paraplu's
                            waarschijnlijk zijn er setjes te koop voor om en bij de 800 - 1000 euro. Ikzelf werk al jaren met elinchrom...nog nooit problemen gehad, nog nooit iets stuk gegaan....wel ietsje duurder.
                            lichtmeter is een dure optie (+/- 300 euro) ... na een tijdje weet je uit ervaring welke instelling goed zijn.
                            My Website : http://www.ineedair.org
                            Music / Painting / Motion Graphics / Image
                            Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                            Comment


                            • #15
                              Re: 800€ te spenderen voor beginner studiotje

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bart VO Bekijk bericht
                              Is de "Elinchrom D-Lite 4 it To Go Set" dan een goede keuze ?
                              had hieroveer gelezen. Is een uitstekende keuze...hier ga je jaren plezier aan hebben en gaat voldoen aan al je belichtingsnoden. Zou er nog 1 strobehead apart bijnemen zodat je er drie hebt. Die speedlight zou ik niet in een studio gebruiken.
                              Hier is een link voor die set...ik koop alles in deze winkel. http://www.grobet.be/index.php?page=...mid=35&lang=nl
                              My Website : http://www.ineedair.org
                              Music / Painting / Motion Graphics / Image
                              Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

                              Comment

                              Working...
                              X