Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vereist sterke zoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D80 vereist sterke zoom

    Dag,

    Met een trip naar Tirol in de nabije toekomst ben ik aan het uitkijken naar een sterke zoom.
    Ik trek vooral landschap en natuur (amateuristisch), waarbij dieren (op afstand) dus ook onder vallen. Mijn huidige 'gear' is nogal mager en zou dus ook wel een zoom-uitbreiding kunnen gebruiken.

    Ik heb even rondgekeken en heb al een dikke voorkeur (wss niet de goeie), namelijk de 55-300mm VRII. Helaas las ik juist dat er iemand scherpte mee mist
    Ik lees ook dat de algemene voorkeur eerder gaat naar een FX lens? En dit geval wordt dat dan de 70-300mm ? .... helaas stijgt die prijs sterk en gaat boven mijn budget.
    Er zit wel een af motor in men body, maar dat blijft misschien niet zo... (wens de lens lang te behouden).

    Over mijn budget gesproken... dat zal zo ergens rond de prijs van die 55-300mm liggen en misschien moet ik dan maar daarvoor gaan?

    Zijn er nog andere lenzen die ik gemist heb? Heeft er al iemand ervaring met 1 van deze Nikkors?

    Mvg
    Last edited by Addr; 2 augustus 2011, 10:04.
    Nikon D80
    Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

  • #2
    Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

    Met dat budget is de keuze bij Nikon:
    • 55-200 VR
    • 55-300 VRII
    • 70-300 VRII (FX en 2de hands te vinden voor ca. 300 Euro)

    Ik denk niet dat alternatieven zoals Tamron en Sigma prijsgunstiger zijn.
    Zoals je zelf zegt: misschien moet je maar voor die 55-300 gaan.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

      die 70-300 tweedehands klinkt wel goed! link toevallig?

      Wie heeft er al ervaring met tweedehands kopen? Wat kunnen addertjes zijn, en waarop moet ik dus letten als ik zo'n gebruikte lens bekijk?

      Alvast bedankt voor de snelle info Wivo!
      Last edited by Addr; 2 augustus 2011, 11:28.
      Nikon D80
      Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

        De Nikon 70-300 krijgt overal goede kritieken. Heeft ook VR (dacht ik toch) wat een niet te onderschatten voordeel is.
        Ik heb zelf de Sigma EX 100-300 f4, die super is, maar niet goedkoop.
        Ik heb al verschillende objektieven gekocht op de duitse ebay, en altijd zeer tevreden. De beschrijving van het artikel klopt altijd als een bus ( ze zijn zeer gevoelig voor kritiek op ebay). Als ze zeggen 'neuwertig', dan is dat ook zo. Succes met je zoektocht !

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

          Wat ik me dan afvraag is of de 55-300mm nu echt minderwaardig is aan de 70-300 ... en op welke vlakken dan.
          De 55-300 sluit aan bij men 18-55 ... (dan hoef ik men 28-80 niet mee te nemen).

          Die sigma is inderdaad een zeer mooie lens maar duidelijk een klasse hoger

          Ook vriendelijk bedankt voor de info fddent!
          Last edited by Addr; 2 augustus 2011, 18:31.
          Nikon D80
          Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

            Voor een gat van 55 tot 70 mm in het zoombereik zou ik nooit wakker van liggen!
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

              Dus het is verwaarloosbaar bedoel je? Ok jou voorkeur gaat ook naar de 70-300 veronderstel ik dan

              Ik heb ze hier even naast elkaar gezet (dpreview).

              Wat me juist opvalt is dat de 55-300 een 58 diameter en de 70-300 niet. Mijn 28-80 is namelijk ook 58mm en heb er nog een uv-filter op (kan ik die gebruiken op de 55-300 ...) . (Nu ja... wat kost een uv-filter nu pff... ja toch weer 10+ euro :s )

              De 70-300 weegt 215gram meer omdat ze steviger is? En is intern focusen een groot voordeel?

              Optics: wat betekent '12 groepen' ? en 'HRI glass element' ?
              Nikon D80
              Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                Oorspronkelijk geplaatst door Addr Bekijk bericht
                1-Wat me juist opvalt is dat de 55-300 een 58 diameter en de 70-300 niet. Mijn 28-80 is namelijk ook 58mm en heb er nog een uv-filter op (kan ik die gebruiken op de 55-300 ...) . (Nu ja... wat kost een uv-filter nu pff... ja toch weer 10+ euro :s )

                2-Optics: wat betekent '12 groepen' ? en 'HRI glass element' ?
                1-Vergeet die filters, die hebben geen nut en al helemaal niet om iets te verkiezen

                2-Er zitten 12 groepen in van 1 of meer elementen, soms zijn er lenzen aan elkaar gekit, dat noemt men een groep,
                HRI , zal iets van high refractive betekenen, voor de gebruiker niet van belang,marketingpraat..

                Wil je een echt goede , dan Sigma 100-300 F4 EX HSM , maar wel 2x zo duur als de Nikon en een zwaar brok....
                Last edited by Keeskanon; 2 augustus 2011, 20:41.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                  Ok dan heb ik besloten voor de 55-300mm te gaan tegen het advies in MAAR met een blik op de toekomst!
                  Deze lens zal me dan namelijk het snelste doen overschakelen naar een andere (en betere) zoomlens . Hopelijk tegen dan hebben we wat meer centen om 1 van de hier geposte voorstellen te kopen.
                  Ook koop ik ze nu nieuw en heb garantie in een nabij gelegen winkel

                  Allen bedankt voor de professionele kennis! Zo heb ik weer wat bijgeleerd.

                  Hopelijk zullen er wat degelijke foto's bij zitten en kan ik zo men ervaring delen.

                  PS: dus toch nog aan het twijfele e... ne goeien deal op dien duitsen Ebay voor ne 70-300 steekt men oge uit
                  Last edited by Addr; 3 augustus 2011, 10:04. Reden: twijfel :p
                  Nikon D80
                  Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                    Ga voor de 55-300. Is lichter, goedkoper, even lichtsterk en ik denk dat de kans klein is dat je ooit naar Full Frame zal overschakelen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                      Je hebt gelijk, analoog ga ik niet meer gaan, en als ik full frame digitaal (duur) ga zal ik ook wel het geld om een degelijke (dure) lens te kopen.

                      't is beslist en nogmaals, Bedankt aan allen!
                      Nikon D80
                      Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                        heb de 55-300 persoonlijk en ik heb er geen klagen van , geen superlens maar kost ook niet zoveel. is goed voor zijn prijs!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                          Heb je ergens een volledige foto van op 300mm ? zou die graag eens bekijken... of weet je zelf al of er iets anders is dan anders?

                          Je zegt geen superlens omdat ze niet valt te vergelijken met de vermelde Sigma hier ofzo?

                          heb je foto hier gevonde vanop 300 mm ... http://forum.belgiumdigital.com/f66/...er-371042.html, vind ze er super uitzien voor zo even uit de hand te trekken! vooral de laatste

                          Heel fijn dat ik zo wat bevestiging krijg voor men aankoop
                          Last edited by Addr; 3 augustus 2011, 14:12. Reden: foto gevonden
                          Nikon D80
                          Nikkor AF-S 18-55mm 1:3.5-5.6 GII ED || Nikkor AF 28-80mm 3.5-5.6 D || Nikkor 55-300 DX VRII ( +HOYA 58mm UV[O] )

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D80 vereist sterke zoom

                            je kan ook gaan voor een sigma 50-500 ( al dan niet de OS versie) een lens met veel zoom en een goede reputatie (OS versie is wel een nieuwe)

                            geen ervaring mee
                            nikon stuff

                            Comment

                            Working...
                            X