Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

    Heb een 60mm macrolens.
    Wens mij een tweede macrolens aan te schaffen, met brandpuntafstand 150mm. of 180mm., om pakweg, vlinders en libellen te fotograferen.
    Voor de Nikon body zal het voorlopig een niet 'VR' versie zijn vrees ik.
    Op zich geen probleem.
    Ben gewoon om handmatig scherp te stellen, bij macro opnames.

    Zit uiteraard met een aantal vragen.
    Hoop dat jullie enige duidelijkheid kunnen brengen,
    welke mij zal toelaten om de juiste keuze te maken.

    1- welke versie kunnen jullie mij aanbevelen, de lichtsterke f2.8 150mm versie, of de 3.5 180mm versie?
    2- kan de 180mm. ook vanuit de hand bediend worden, of is een statief een noodzaak in alle omstandigheden?
    3- wat zijn de voornaamste voordelen van een lichtsterke lens voor macro fotografie, ten opzichte van een minder lichtsterke lens?
    4- zijn beide lenzen geschikt voor wat ik er wil mee gaan doen, pakweg vlinders en libellen fotograferen?
    5- kunnen jullie, voor mijn doel, beter geschikte lenzen aanraden?

    Met heel veel dank.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

  • #2
    Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

    1) Allebei de objectieven zijn geschikt.
    2) De 150 mm en 180 mmm zijn beide uit de hand te bedienen, maar voor macro werk zijn op die manier de grenzen natuurlijk wel veel sneller bereikt. Dit geldt dan overigens voor beide modellen.
    3) Een lichtsterker exemplaar heeft bij macro alleen het voordeel dat je zoekerbeeld wat helderder wordt, zodat je wat makkelijker kan scherpstellen. Een groot diafragma heeft juist op het gebied van scherptediepte eigenlijk alleen maar nadelen, je houdt namelijk zo weinig scherptediepte over.
    4) Yep...
    5) Een Nikkor 200 mm macro objectief is er ook nog, maar daar heb ik zelf geen ervaringen mee.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

      Dezelfde vragen zijn hier een tijd terug al eens voorbijgekomen - gebruik aub de zoekfunktie alvorens er op los te vragen.

      Zelf heb ik de Sigma 180 mm, waarvan ik erg tevreden ben (afgezien van de afschilferende finish). Toch zou ik vandaag de 150 mm kopen, simpelweg omdat die evenwaardig is en tegelijkertijd een stuk compacter en handzamer.
      Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

      Comment


      • #4
        Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

        Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
        Dezelfde vragen zijn hier een tijd terug al eens voorbijgekomen - gebruik aub de zoekfunktie alvorens er op los te vragen.

        ...
        Het beste advies ooit

        Comment


        • #5
          Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

          Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
          1) 3) Een lichtsterker exemplaar heeft bij macro alleen het voordeel dat je zoekerbeeld wat helderder wordt, zodat je wat makkelijker kan scherpstellen.
          En je bent een oogtechnisch wonder als het verschil tussen 2.8 en 3.5 kunt zien in je zoeker misschien zie je iets van verschil tussen die 2 met DoF preview.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

            Het verschil in brandpuntsafstand tussen 150 en 180 mm is te verwaarlozen klein.

            Volgens mij is de Sigma 180 mm/3.5 inmiddels uit productie.
            Naast de 150 mm/2.8 komt een 150 m/2.8 OS versie uit.

            Ik heb zelf een Sigma 150 mm en ben daar zeer content over. Als bruikbaar bij volle lensopening.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

              Volgens mij is de Sigma 180 mm/3.5 inmiddels uit productie.
              Er staat er één in aangeboden voor 400 EUR, zo'n goede lens ga je niet gauw nog voor die prijs vinden.

              Comment


              • #8
                Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                Heb nog een klein vraagje in verband met de Sigma lenzen.
                Sigma lenzen, ook de 180mm. zijn er in zogenaamde 'DG' versie.
                Betekend 'DG' bij Sigma dat de lenzen geschikt zijn voor FF?
                Of heeft het een andere betekenis?
                Met dank.
                Nikon D7000, en wat glas.
                http://blog.seniorennet.be/pacha/

                Comment


                • #9
                  Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                  Dat kun je zo vinden op de Sigma site.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                    de 150 en 180 mm zijn geschikt voor ff.
                    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                      Toch wel dezelfde reacties als op de site van de Nikonclub Ned.................
                      [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                        Lieve mensen,
                        iedereen bedankt, heb hier heel nuttige tips en adviezen gekregen, dank voor het delen van jullie uitgebreide kennis terzake.
                        Eén en ander is me nu duidelijk geworden,
                        dank voor de tijd, en energie welke jullie welwillend spendeerden, aan dit onderwerp.
                        Nikon D7000, en wat glas.
                        http://blog.seniorennet.be/pacha/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                          Ik heb de sigma 150 en ben er zeer tevreden over.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                            Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
                            Heb nog een klein vraagje in verband met de Sigma lenzen.
                            Sigma lenzen, ook de 180mm. zijn er in zogenaamde 'DG' versie.
                            Betekend 'DG' bij Sigma dat de lenzen geschikt zijn voor FF?
                            Of heeft het een andere betekenis?
                            Met dank.
                            Ik moet nog de eerste Sigma 180 macro zien waar DG in gegraveerd staat.
                            Het enige verschil is dat ze op een zeker moment de achterste lens gecoat hebben, dat kan je zien.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welk teleobjectief voor macro, 150mm. of 180mm?

                              Dat is die DG, coating op de achterste lens om reflecties van/naar de sensor te verminderen. Was vooral een move om de prijs te verhogen
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X