Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor plantenfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor plantenfotografie?

    Welke lens geeft de beste resultaten om planten, bloemen, grassen te fotograferen?
    Veronderstel dat het een macro lens is? Maar welke? 50mm ,100mm , 150 mm of 180 mm? De 180 mm heb ik al (Sigma en Canon), maar vind ze nogal zwaar.

  • #2
    Re: Welke lens voor plantenfotografie?

    Oorspronkelijk geplaatst door citreola Bekijk bericht
    Welke lens geeft de beste resultaten om planten, bloemen, grassen te fotograferen?
    Veronderstel dat het een macro lens is? Maar welke? 50mm ,100mm , 150 mm of 180 mm? De 180 mm heb ik al (Sigma en Canon), maar vind ze nogal zwaar.
    Wil je zowel de hele bloem/plant en ook details vastleggen, dan zou ik opteren voor een macro objectie met een brandpuntsafstand korter dan 100 mm. Hiermee hoef je niet zo ver van de bloem af te zitten en wordt je toestel ook niet zo zwaar.
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor plantenfotografie?

      Zou zeggen begin met een budget te geven. Macro objectieven zijn in verschillende prijs klassen te vinden. De Canon 100 L en 180 L zijn niet goedkoop ;-)

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor plantenfotografie?

        Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
        Zou zeggen begin met een budget te geven. Macro objectieven zijn in verschillende prijs klassen te vinden. De Canon 100 L en 180 L zijn niet goedkoop ;-)
        Prijs is minder belangrijk. Ik zoek wel een Canon-, Sigma- , Tamron- of Tokina lens (dus geen Leitz of Zeiss lens). De Canon 180mm heb ik tweedehands gekocht,helaas met een (verborgen) gebrek (lens is momenteel bij Techrepair).

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor plantenfotografie?

          ik persoonlijk heb een sigma 50 mm f2.8 macro waar ik tevreden over ben. Maar wetende wat ik nu weet zou ik eerder opteren voor een 90 of 100 mm (respectievelijk tamron en canon lens).

          De 50 mm is een prachtige lens maar je moet echt zeeeer dicht op je object gaan zitten om een 1:1 vergroting te krijgen wat op zich bij planten geen probleem is, maar afhankelijk van positie, licht krijg je al snel te weinig licht om te focussen (manueel focussen helpt hier wel).

          Denk dat je daar met een 90-100 mm veel minder last van zult hebben en kun je ook mee uit de voeten voor insecten wat met de 50 mm toch zeer moeilijk is te dicht beesje weg.
          Jonathan De Keer
          Canon: 7D ; 400D 28-70/F2.8 L ~ 70-200/F2.8 L ~ 85/F 1.8
          sigma: 50/F 2.8 DG EX macro ~ 10-20/F 4-5.6 EX DC

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor plantenfotografie?

            Lees dit eens.

            Als je iets wilt weten over de kwaliteit van de verschillende lenzen kun je hier lezen.

            Kijk daarbij zeker eens naar de sigma 150mm f2.8 macro.
            groet, Rik

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor plantenfotografie?

              FWIW ... ik zweer bij mijn Sigma 105 mm macro ... mijn beste koop ooit voor plantenfotografie ...

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor plantenfotografie?

                hben zelf ook zeer tevreden met mijn sigma 105mm macro-lenske.. misschien dat ik ooit nog eens overstap op een originele canon-macro-lens, maar deze sigma voldoet eigenlijk ook nu ook al meer dan genoeg..
                EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                Comment

                Working...
                X