Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kleven en kleefstof verwijderen !

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kleven en kleefstof verwijderen !

    Misschien op het eerste zicht een banale tip, maar als je het nodig hebt en je weet het niet, dan kan deze tip toch zeer handig zijn ! Wil je iets kleven zoals bijvoorbeeld kleine afdrukken zoals een 10 x 15 cm in een album, denk dan is aan een oud middel, zoals "Rubber Cement " het kleeft alles van papier, ook kleine afdrukken, zonder enig spoor achter te laten, de overtollige kleefstof kan je verwijderen met behulp van een stukje "crêpe" dat kan je gaan kopen bij de plaatselijk schoenmaker, een afvalstukje van 3 x 5 cm helpt je jaren lang verder om de overbodige kleefstof te verwijderen, zonder het papier te beschadigen. Wat meer is, al het gekleefde is ook weer te verwijderen zonder een spoor achter te laten. En werk je soms ook op een witte of een ivoor passe-partout, en komt die terug na een wedstrijd met zwarte vegen ! Smeer rubber cement op de vegen, normaal gebruik, niet te zuinig maar ook niet afdruipend, laat het drogen voor 30 minuten, en verwijder de Rubber Cement met het stukje crêpe, veel kans dat je zwarte vegen ook mee verdwenen zijn. Als verdunner voor Rubber Cement gebruik je Wasbenzine, en dat is zelfs te koop in de supermarkt. Rubbercement koop je bij een grafische winkel, komt in allerlei verpakkingen, waaronder glazen potjes met een borsteltje in het deksel, per liter in een blik kost het rond de 17 euro, maar daar doe je jaren mee.

    MVG, Jeff C.
    Last edited by Digipics357; 29 juli 2011, 13:33.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

  • #2
    Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

    Ik gebruik rubber cement al een heel lange tijd. Het is inderdaad zeer handig!
    Maar jij gebruikt het precies nog voor wat andere dingen, zal ik ook eens moeten uitproberen!

    Je kan het ook kopen in tubes. Maar daar moet je wel met opletten want soms komt er meer uit dan dat je wilt .
    Merci en groetjes :)
    Insta | Flickr | Facebook

    Comment


    • #3
      Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

      Oorspronkelijk geplaatst door Eitje Bekijk bericht
      Ik gebruik rubber cement al een heel lange tijd. Het is inderdaad zeer handig!
      Maar jij gebruikt het precies nog voor wat andere dingen, zal ik ook eens moeten uitproberen!

      Je kan het ook kopen in tubes. Maar daar moet je wel met opletten want soms komt er meer uit dan dat je wilt .
      Ja ik weet dat maar das niet echt handig in gebruik, ik heb het glazen potje en als voorraad de liter verpakking. Ik gebruik het zeer regelmatig, en het meest voor het kleven van mijn etiketten voor deelname aan wedstrijden achter op de foto's, het voordeel je kan ze der ook weer afhalen zonder een spoor achter te laten. Het is misschien wat ouderwets maar het is veel beter dan zelfklevend materiaal.

      MVG, Jeff C.
      Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

      Comment


      • #4
        Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

        Hehe, ik wist niet dat het nog werd verkocht...
        Ik gebruikte indertijd de 1-liter bussen van "Mecanorma" (het Franse "plaklettertjes-bedrijf). Bijzonder handige kleefstof en inderdaad, de lijm die langs de rand uitkomt/uitloopt, laat je gewoon drogen en verwijder je dan gemakkelijk met een (speciaal) gummetje...

        Voor het kleven van foto's op karton heb ik toch betere ervaringen met spuitbussen met een 'herpositioneerbare' lijm (al moet ik toegeven dat het al een tijdje geleden is...) : 3M - Scotch-Weld - Spray Mount : Tijdelijk herpositioneerbare lijmspray.

        Binnenkort moet ik een aantal fotos (60x80) monteren op hardere basis en ik zou "Kapafix" eens willen proberen. "Kapafix" is een 5 of 10 mm dikke schuimboard, langs één zijde zelfklevend. Iemand ervaring mee ?
        Of zijn er andere technieken om een foto van 60x80 voldoende te verstevigen om op te hangen... Bruikbare kleeftips zijn altijd welkom...
        Greetz, Kariboe
        * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
        Euh... deze quotering is zeer subjectief !

        Comment


        • #5
          Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

          Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
          Hehe, ik wist niet dat het nog werd verkocht...
          Ik gebruikte indertijd de 1-liter bussen van "Mecanorma" (het Franse "plaklettertjes-bedrijf). Bijzonder handige kleefstof en inderdaad, de lijm die langs de rand uitkomt/uitloopt, laat je gewoon drogen en verwijder je dan gemakkelijk met een (speciaal) gummetje...

          Voor het kleven van foto's op karton heb ik toch betere ervaringen met spuitbussen met een 'herpositioneerbare' lijm (al moet ik toegeven dat het al een tijdje geleden is...) : 3M - Scotch-Weld - Spray Mount : Tijdelijk herpositioneerbare lijmspray.

          Binnenkort moet ik een aantal fotos (60x80) monteren op hardere basis en ik zou "Kapafix" eens willen proberen. "Kapafix" is een 5 of 10 mm dikke schuimboard, langs één zijde zelfklevend. Iemand ervaring mee ?
          Of zijn er andere technieken om een foto van 60x80 voldoende te verstevigen om op te hangen... Bruikbare kleeftips zijn altijd welkom...
          Greetz, Kariboe

          Ja ik monteer mijn grote beelden op dat schuimbord, dat werkt perfect het vraagt een beetje handigheid omdat je niet kan herkansen, het moet van de eerste keer juist zijn en der mogen geen kreuken en blazen inzitten. Gewoon een beetje handigheid en bij heel grote afdrukken een extra handje om te helpen. Maar ne 60 X 80 kan ik alleen kleven zonder extra hulp, meer dan 90 cm wordt lastig om alleen te doen. De spray mount van 3M gebruik ook voor het plakken van mijn wedstrijdfoto's maar enkel de rode bussen, de permanente dus.

          MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
            Ja ik monteer mijn grote beelden op dat schuimbord, dat werkt perfect het vraagt een beetje handigheid omdat je niet kan herkansen, het moet van de eerste keer juist zijn en der mogen geen kreuken en blazen inzitten. Gewoon een beetje handigheid en bij heel grote afdrukken een extra handje om te helpen. Maar ne 60 X 80 kan ik alleen kleven zonder extra hulp, meer dan 90 cm wordt lastig om alleen te doen. De spray mount van 3M gebruik ook voor het plakken van mijn wedstrijdfoto's maar enkel de rode bussen, de permanente dus.

            MVG, Jeff C.
            Werk jij op die Kapafix dan vanuit het midden naar boven en onderen toe, of begin je te positioneren bovenaan en dan voorzichtig naar onderen toe ?
            Greetz, Kariboe
            * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
            Euh... deze quotering is zeer subjectief !

            Comment


            • #7
              Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

              Ja.... ik ga je proberen uit te leggen hoe ik te werk ga, vraagt wat uitleg , het zien doen is eenvoudiger en simpeler.

              1- zorg dat het stuk schuimplaat groter is dan je afdruk, maar ook weer niet teveel groter, want dat werkt niet vlot. 2 tot 2,5 cm groter aan 4 kanten !
              2 -Alles moet zeer netjes zijn, ook de onmiddellijke omgeving waar je de print gaat kleven.
              3- ik borstel alles eerst af met een zachte langharige borstel, met alles bedoel ik dus de rugzijde en de voorzijde van je afdruk, en de bovenzijde van de Kapafix.
              4- dan verwijder ik de schutlaag van de Kapafix
              5- Ik neem nu de afdruk vast met 2 handen , en kleef in de langse richting, en zet dus de kortste kant vast, terwijl ik de afdruk vasthou omhoog met ongeveer een hoek van 45 °
              6- de kant die de kapafix raakt rol ik gelijk met een rubber aandrukrol.
              7- Nu zit de korste kant vast over de volledige afmeting.
              8- we gaan verder met het rollen met de rubberrol, we bewegen in de korte richting, terwijl we de afdruk zachtjes laten zakken, rollen we steeds de afdruk aan op de Kapafix, tot deze volledig uitgerold is en zich vlak op de Kapafix hecht.
              9- Dan snijden we de 4 zijden af met een breekmes en een stalen liniaal.
              10- Als laatste bewerking rol ik de afdruk nog eens extra uit in alle richtingen met de rubber roller.

              Die rubber roller is echt onmisbaar hoor, begin der niet aan met een doek of iets van die aard, want je hebt gegarandeerd strepen en zelfs krassen op je foto.

              Ja, dat is het zowat, beter kan ik het niet verwoorden.

              MVG, jeff C.
              Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

              Comment


              • #8
                Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                Ja, dat is het zowat, beter kan ik het niet verwoorden.
                En dat heb je goed gedaan...
                Die roller is een goede tip, ik heb het al met een doek gedaan, maar inderdaad, daar heb ik al eens strepen mee gehad. Ik heb hier ergens nog zo'n zachte rubberen rol liggen... dat wordt weer zoeken
                Bedankt voor het uitschrijven van je werkwijze...
                Greetz, Kariboe
                * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                Comment


                • #9
                  Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

                  Hallo,

                  Ook wel handig om foto's of andere dingen te kleven is de ATG 700 van 3M. Daarmee breng je zonder "smossen" een dunne lijmstrip aan op je foto of ondergrond en je kan kleven. Werkt best wel snel.

                  3M gebruikt wetenschap en innovatie voor een positieve invloed door vooruitgang op gang te brengen en inspiratie te geven voor innovatie in het leven en in gemeenschappen overal ter wereld.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

                    Oorspronkelijk geplaatst door stijnreynders Bekijk bericht
                    Hallo,

                    Ook wel handig om foto's of andere dingen te kleven is de ATG 700 van 3M. Daarmee breng je zonder "smossen" een dunne lijmstrip aan op je foto of ondergrond en je kan kleven. Werkt best wel snel.

                    http://solutions.3mbelgie.be/wps/por...&WT.mc_id=ATG1
                    Hmmmm... Heb je dit zelf al toegepast om grotere foto's op hardboard of MDF te lijmen ? Ik vrees dat je de lijmstrips op de duur zal gaan zien op de foto...
                    Mijn ervaring is dat het allerbelangrijkste is dat de lijm STOFVRIJ en zo GELIJKMATIG over de foto (of de drager!) dient aangebracht te worden. Anders krijg je geen effen foto...
                    Greetz, Kariboe
                    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
                    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kleven en kleefstof verwijderen !

                      Oorspronkelijk geplaatst door stijnreynders
                      Hallo,

                      Ook wel handig om foto's of andere dingen te kleven is de ATG 700 van 3M. Daarmee breng je zonder "smossen" een dunne lijmstrip aan op je foto of ondergrond en je kan kleven. Werkt best wel snel.

                      3M gebruikt wetenschap en innovatie voor een positieve invloed door vooruitgang op gang te brengen en inspiratie te geven voor innovatie in het leven en in gemeenschappen overal ter wereld.


                      Hmmmm... Heb je dit zelf al toegepast om grotere foto's op hardboard of MDF te lijmen ? Ik vrees dat je de lijmstrips op de duur zal gaan zien op de foto...
                      Mijn ervaring is dat het allerbelangrijkste is dat de lijm STOFVRIJ en zo GELIJKMATIG over de foto (of de drager!) dient aangebracht te worden. Anders krijg je geen effen foto...
                      Greetz, Kariboe


                      Beste Kariboe,

                      Dat kan inderdaad voorvallen bij de dunnere papiertypes, of als de foto's erg groot worden. Dan gebruik ik ook (zoals één van bovenstaande posts vermeldt), de 3M Spray Mount. De grotere foto's kan je dan ook herpositioneren tot ze perfect geplaatst zijn.
                      Voor kleinere foto's vind ik de ATG 700 wel handig, want snel en proper.

                      Groeten, Stijn

                      Comment

                      Working...
                      X