Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax K5 sport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax K5 sport

    Ik dacht ik start ineens maar een aparte topic voor de Pentax K5 ivm sportfotografie. Ik heb gisterenavond de mogelijkheid gehad om een K5 te testen met volgende lens:

    Pentax DA 50-135mm F2.8 IF ED

    Ik moet zeggen dat het een leuke ervaring en test was en dat ondanks het late uur ik toch nog enkele fraaie resultaten heb behaald.

    De lens is volgens de info die ik opgezocht en gevonden heb zeker geschikt voor sport maar ik vroeg mij af welke alternatieven er nog zijn?
    GO ON...BE A TIGER!!!

    Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

  • #2
    Re: Pentax K5 sport

    Sport is natuurlijk een heel ruim onderwerp hé. 't Hangt er een beetje van af welke sport en waar je tov de atleten (in de veronderstelling dat het een atletische sport betreft ) kan plaatsnemen.

    Bij sport op amateurniveau heb je meestal wel wat mogelijkheden om je plaats te kiezen en daar is een DA*50-135/2.8 meestal uitstekend. Zeker als het een sport betreft waarbij de deelnemers de ene keer dichtbij en de andere keer wat verder weg zijn. Ik heb veel plezier van dit objectief bij bvb veldrijden (op de eerste rij naast het parcours) en amateurvoetbal op kleine velden. In dat eerste geval betreft het geen amateursport en dus moet je er wel vroeg bij zijn om je plaatsje in te nemen.

    De DA*50-135/2.8 is niet voor niets de APS-C equivalent van het bereik dat een "klassieke" 70-200 je op kleinbeeldfilm gaf (of op wat men nu FF pleegt te noemen). Sommigen zullen dan ook eerder zo'n 70-200/2.8 aanraden, en zo eentje gebruikte ik zelf ook vóór Pentax de DA*50-135/2.8 introduceerde. Ik had een Sigma EX70-200/2.8. Persoonlijk vond ik de 70mm kant op de mijne echter meestal te strikt. Met 50mm heb je net iets meer ruimte om uit te zoomen als de actie dichterbij komt. 200mm bleek in mijn geval meestal een onnodige luxe in vgl met 135mm. Op APS-C zal ik zelf nooit terug naar een 70-200 grijpen!

    Dat maakt dat het enige echt vergelijkbare alternatief waar ik aan kan denken mogelijk de Sigma 50-150/2.8 is? De nieuwe OS versie is er nog niet in Pentax vatting, maar de oudere niet-OS versie is mogelijk nog hier en daar verkrijgbaar?

    Maar... als je bvb een tennismatch wil fotograferen op het centercourt van een groot tornooi (bvb Roland Garros), dan is een 50-135 enkel goed voor algemene zichtjes. Allez, tenzij je ofwel er veel centen tegen aan gooit en een plaatsje tussen de uitverkorenen der aarde kan bemachtigen of als je een perskaart hebt waarmee je tussen de grote kanonnen mag zitten. Ik zit meestal wat hoger op in de tribune, en dan is een 300mm een veel betere brandpuntsafstand (een Pentax FA*300/4.5 in mijn geval). Dat vaste brandpunt ervoer ik niet als een beperking. Weet niet of dit ook voor andere stadiumsporten geldt?

    Ik kan me inbeelden dat je met een 50-135/2.8 op een Formule 1-wedstrijd ook niet zo veel kan doen als je de auto's wil vastleggen? Ook in dergelijk geval lijkt me langer glas aangewezen. Voor de pitspoezen is de 50-135 dan weer wel een leuk bereik.

    Voor "geposeerde" sportfotografie lijken me dan weer een standaardzooms of zelfs meer breedhoek brandpuntsafstanden garant te staan voor de meest "dramatische" beelden waarbij je veel meer met perspectief en invalshoek zal kunnen spelen? Ik denk aan skate boarders, BMXers, etc...

    hth, Wim

    PS: de voordelen van een 50-135 op APS-C tov een 70-200 gelden voor mij overigens ook voor evenementfotografie.
    Last edited by ishpuini; 29 juli 2011, 12:02.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Pentax K5 sport

      Ik ben vooral bezig met het fotograferen tijdens voetbalwedstrijden. Gisteren heb ik de 50-135 kunnen testen. Zeer aangename ervaring. Enige minpuntje is dat je dan nog vrij vaak mooie acties moet laten schieten omdat ze te ver weg zijn. Voor dit weekend heb ik via via nog wat testmateriaal gevonden:

      Pentax 60-250 F4
      Tamron 70-200 2.8

      Lijkt me heel interessant om eens te kunnen testen hiermee. Iemand ervaring mee?
      GO ON...BE A TIGER!!!

      Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

      Comment


      • #4
        Re: Pentax K5 sport

        Oorspronkelijk geplaatst door fcr-boy Bekijk bericht
        Ik ben vooral bezig met het fotograferen tijdens voetbalwedstrijden. Gisteren heb ik de 50-135 kunnen testen. Zeer aangename ervaring. Enige minpuntje is dat je dan nog vrij vaak mooie acties moet laten schieten omdat ze te ver weg zijn.
        Sta je dichtbij het veld of niet? Zo niet, dan zal een 70-200 mogelijk toch beter zijn voor jou. Anders eerder de 60-250 omdat die toch wat meer ruimte laat door die 60mm.

        Ik deed ooit voetbalwedstrijdjes met m'n Sigma EX70-200/2.8 waarbij ik niet ideaal stond. En ook bij deze kon ik de verre acties niet in detail bijtrekken. Het verschil met de 135mm van de 50-135 is in werkelijkheid niet zo heel groot... Mss 250mm wel?

        Oorspronkelijk geplaatst door fcr-boy Bekijk bericht
        Voor dit weekend heb ik via via nog wat testmateriaal gevonden:

        Pentax 60-250 F4
        Tamron 70-200 2.8

        Lijkt me heel interessant om eens te kunnen testen hiermee. Iemand ervaring mee?
        De Pentax DA*60-250/4 krijgt heel lovende kritieken. Natuurlijk is die een stopje trager met z'n f/4, hoewel dat met de goede hoge ISO van de K-5 niet echt een bezwaar zou mogen zijn. Bovendien is deze geen interne zoom, waardoor zoomen toch net ietsje stroever is. Het objectief blijft wel goed in de hand liggen. De pre-productie die ik ooit op m'n camera had was een maandagochtend-exemplaar, maar de productie-exemplaren die momenteel over de toonbank gaan zijn prachtige stukjes optiek! Mogelijk voor jou mss toch beter dan de DA*50-125/2.8 als je toch wat bereik meende tekort te komen.

        De Tamron 70-200/2.8 heb ik nooit vastgehad. Ik lees er erg uiteenlopende kritieken van. Mogelijk sample variation? Deze is de goedkoopste van de f/2.8 telezooms, en dat is blijkbaar te merken? Nog steeds een pak beter dan een instap telezoom natuurlijk.

        Maar als je kan testen, dan gebruik je ze toch gewoon beiden een tijdje en vorm je best je eigen opinie!

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax K5 sport

          Optisch gezien is de Tamron 70-200 mm/2.8 heel goed. De AF is traag en wil nog wel eens pendelen bij weinig licht. Je kan dan beter aan bv de Sigma 70-200 mm/2.8 denken.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Pentax K5 sport

            Ik sta altijd aan de zijlijn dus zowieso sta ik altijd vrij kort tegen het veld. Ik heb beide lenzen ondertussen in m'n bezit zodat ik kan gaan testen. Ben heel benieuwd!!
            GO ON...BE A TIGER!!!

            Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

            Comment


            • #7
              Re: Pentax K5 sport

              Ik heb gisteren een zeer aangename test gehad met de K5 en de Tamron 70-200 en Pentax 60-250 lenzen. Waar ik anders na een wedstrijdje voetbal met een 20-tal gelukte foto's tevreden moet zijn kwam ik nu uit op zo'n 70 geslaagde foto's. En dan heb ik de K5 nog maar 2 keer in mijn handen gehad. Het aantal geslaagde foto's lag volgens mij bij beide lenzen zowat gelijk. De weersomstandigheden waren vrij goed dus het is moeilijk te zeggen of ik dezelfde resultaten had gehaald moest dit niet het geval geweest zijn. Ik vond de AF op de tamron 70-200 behoorlijk snel en het zoomen gaat vlotjes. Ondanks dat deze lens een aardige klepper is valt het gewicht wat mij betreft nog mee en ligt het geheel goed in de hand. Ik denk dat het niet zo moeilijk gaat worden om een keuze te maken. :-)
              GO ON...BE A TIGER!!!

              Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

              Comment


              • #8
                Re: Pentax K5 sport

                Ik heb nog een vraagje ivm de keuze tussen AF-S of AF-C. Wat raden jullie aan voor het maken van voetbalfoto's?
                GO ON...BE A TIGER!!!

                Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax K5 sport

                  Je gaat dus voor de Tamron? Wil je ons je besluiten ivm beide objectieven delen? 't Zou me interesseren wat voor jou belangrijk is aan de keuze voor de Tamron in vgl met de Pentax DA*60-250/4 en wat je van die laatste dan wel vond.

                  Oorspronkelijk geplaatst door fcr-boy Bekijk bericht
                  Ik heb nog een vraagje ivm de keuze tussen AF-S of AF-C. Wat raden jullie aan voor het maken van voetbalfoto's?
                  AF instellingen... Voor mij hangt het een beetje van de omstandigheden af. Ik heb zelf niet de reflex AF-C te gebruiken, maar dat is omdat dit in eerdere bodies (lees 2 tot 3 generaties geleden) niet echt goed werkte. De K-5 is echter wel in staat deze mode tot z'n recht te laten komen.

                  Maar de instellingen voor selectie van AF-punten zijn ook belangrijk, mogelijk zelfs belangrijker.

                  Persoonlijk gebruik ik manuele AF-punten selectie voor mijn doordeweekse fotografie, en in dat geval moet je je onderwerp volgen terwijl je het achter je gekozen scherpstelpunt zit. Niet simpel, zeker niet bij een sport waarbij het de kunst is de tegenstander te passeren dmv snelheid en onverwachte bewegingen. Niet voor sport dus.

                  Dan is Auto-scherpstelpunt-selectie een betere keuze. Ik gebruik dat bvb bij vogels in de vlucht. 't Werkt vooral goed als het onderwerp (de vogel) afgescheiden voor de achtergrond vliegt. Het enige probleem dat ik bij voetbal bijgevolg kan zien is de aanwezigheid van meerdere mogelijke onderwerpen in beeld. Vraag is of de camera de speler die je wil scherp hebben ook scherp zal houden, ongeacht of er anderen doorheen het beeld lopen of niet. Geen ervaring mee, uitproberen dus!

                  Naast AF-C kan AF-S echter zeker ook in bepaalde situaties. Ik denk aan stilstaande fases, waarbij je bvb op de bal scherp stelt en afdrukt op het moment dat de speler de bal aantrapt. Of een foto van een opspringend muurtje bij een vrije trap... Op zo'n moment is 't vooral belangrijk exact op 't juiste moment af te drukken zonder dat de camera nog een fractie van een seconde bezig is met scherpstelling of zo. Voor die situaties lijkt het me bovendien interessant de scherpstelling van de ontspanknop af te halen en de AF-knop te gebruiken voor AF. Je kan dan de ontspanknop indrukken zonder dat de camera de scherpstelling zal controleren. Maar in volle actie is dat dan weer een hinderpaal dat je twee knoppen moet ingedrukt houden (ontspanknop en AF)...

                  Voor actie is AutoISO me dunkt ook interessant. Zo kan je in Tv (sluitertijdvoorkeuze) werken en zeker zijn van een voldoende snelle sluitertijd. De goede kwaliteit van de hoge ISO van de K-5 moet dit zonder veel problemen toelaten.

                  't Zit niet in één instelling alleen. 't Is de combinatie. Voor deze die niet achter hardwareknoppen zitten, moet je overigens eens bekijken of het niet de moeite is een USER mode te bewaren voor een specifieke combinatie? Op de K-5 kan je tot 5 zelf benoemde modes bewaren die je relatief snel kan oproepen door de mode-knop op USER te draaien en de juiste mode te selecteren. Of dit sneller is dan de instellingen zelf op te geven hangt af van hoeveel software-instellingen afwijken tov de standaardinstelling. Vanaf twee of drie kan het m.i. tijdswinst opleveren. Voor volle actie denk ik bvb aan AutoISO, continu opnames, AF onder ontspanknop, auto AF punt selectie (die negeert als enige de instelling op de hardwareknop geloof ik, zie handleiding). Alle anders dan mijn standaardinstelling.

                  hth, Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax K5 sport

                    Wim

                    De kans is heel groot dat ik voor de Tamron ga ja. Ik ben absoluut geen pro en heb zeker ook niet de grote technische kennis om heel gedetailleerd besluiten te vormen over beide lenzen. Maar ik heb ze gisteren allebei toch even goed kunnen testen. Ik vond de tamron lens iets beter in de hand liggen en het zoomen ging voor mij persoonlijk wat vlotter dan bij de Pentax lens. Qua scherpte in de foto's haalde ik met beide lenzen min of meer hetzelfde resultaat. Ben nog niet gewoon van met de K5 te werken en moet dus nog beter leren omgaan met de instellingen. De belangrijkste reden om voor de Tamron lens te kiezen zijn de prijs en het feit dat het een 2.8 is wat me in de wintermaanden toch iets beter zou helpen om in moeilijkere omstandigheden ook goeie foto's te blijven maken.

                    Bestaat er eigenlijk zoiets al een cursus/opleiding sportfotografie?
                    GO ON...BE A TIGER!!!

                    Pentax K5 + Tamron 70-200 F2.8

                    Comment

                    Working...
                    X