Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Close-up

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Close-up

    Beste allen,

    Welk type camera en lens/lenzen zijn aangeraden om voorwerpen in close-up te kunnen fotograferen?
    Het totale oppervlak dat scherp in beeld zou moeten kunnen, varieert van ongeveer 500 mm x 500 mm tot 100 mm x 100 mm.
    Binnen deze scherpe zone, moeten alle details van 0,2 mm x 0,2 mm te herkennen zijn.
    Bovendien zou de belichting moeten kunnen aangepast worden door bv. de intensiteit van de flash in te stellen.

    Ik vraag dus raad voor een digitale hoge resolutie camera met macro lens want ik ken hier persoonlijk weinig of niets van.

    Alvast bedankt om mij op weg te helpen!

  • #2
    Re: Close-up

    500mm x 500mm aan een resolutie van 0,2 mm betekent een beeld van 6,25 Mp, dus elke camera van minimum deze resolutie kan dit aan.
    Hou wel rekening bij de keuze van de lens met de 'kortste scherpstelafstand', dat kan voor jouw toepassing van belang zijn, een lens met de aanduiding 'macro' stelt korter scherp.
    Nikon Df

    Comment


    • #3
      Re: Close-up

      Bedankt voor de snelle reactie Hagartje!

      Dus met een cameraresolutie van bv. 15.1 MP kan ik een scherpe foto nemen van een oppervlak 300 mm x 200 mm en dan komt één pixel overeen met 0,063 mm x 0,063 mm. Een detail van 0,2 mm x 0,2 mm wordt dus “slechts” door 10 pixels weergegeven. En bv. een cirkel met diameter 0,5 mm door 100 pixels. Lijkt mij aanvaardbaar als dit klopt...
      Tethered Shooting zou best ook mogelijk zijn met de camera...


      Gebruik ik hiervoor dan best een korte macro lens of kan dit ook met een “standaard lens”. De afstand waarop de camera moet staan maakt mij weinig uit, maar het volledige oppervlak (500 mm x 500 mm) moet in één shot scherp opgenomen kunnen worden. Ik wil natuurlijk ook niet dat de lens een schaduw werpt op het oppervlak als de flits afgaat.

      Nogmaals bedankt!
      Last edited by CloseFlash; 28 juli 2011, 23:12.

      Comment


      • #4
        Re: Close-up

        Met zulke oppervlakken die je noemt zou ik geneigd zijn om een goed standaard zoom objectief te nemen i.p.v. een macro objectief (met vast brandpuntsafstand); tenzij je natuurlijk ook kleine details wil gaan vastleggen. Maar dan kun je het beste met 2 objectieven gaan werken.
        En is het de bedoeling dat de camera haaks op het object komt te staan? Anders kan het nogal een klus worden om alles scherp op de foto te krijgen...
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Close-up

          Ik zou juist wel een macro-lens nemen. Immers, deze zijn optimaal gecorrigeerd in het nabijgebied. Dat betekent bijvoorbeeld dat er heel wenig beeldveldwelving is.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Close-up

            @Endorfine: Er moeten kleine details zichtbaar zijn in het "grotere oppervlak". Het zou best zijn dat de camera loodrecht op het oppervlak staat (methode A in mijn schets). Als dat volgens jullie niet aan te raden is, stel ik methode B voor (zodat bv. een vierkant wel nog symmetrisch blijft).


            (zoals jullie zien is de schets natuurlijk NIET op schaal)

            Welke afstand a (en hoek alfa) zijn aan te raden om elk detail van 0,2 mm op 0,2 mm duidelijk waar te nemen op de foto? Welke lens hoort daar dan bij? (of omgekeerd )
            Is een hoek alfa gelijk aan 0° (schets A) mogelijk?

            Comment

            Working...
            X