Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon extender vr macrolens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon extender vr macrolens

    kan je een canon extender op een canon macro lens 100 mm f2.8 L ISM USM nuttig gebruiken, lees op sommige sites dat het alleen voor tele en zoom lenzen is, of zie ik het fout ?
    wat is het verschil tussen bv 2. X II of een 2. X III buiten de prijs (waarschijnlijk de kwaliteit ?)
    deze heb je dan ook in 1.4 X (ander verhouding).
    Wat zijn de voor- en nadelen ?

    Wat zijn jullie ervaringen met deze spullen.
    groetjes Ingrid


  • #2
    Re: Canon extender vr macrolens

    Met een extender wordt de brandpuntsafstand groter, je krijgt meer tele.
    De afbeeldingsmaatstaf wordt echter niet groter, je krijgt niet meer macro.
    Veel zin bij een 100mm lens heeft een extender IMO niet omdat er goede en betaalbare telelenzen (zooms) zijn t/m 200mm.
    Je100 F2.8 lens wordt een 200mm F5.6 van dubieuze kwaliteit en onhandig bovendien.
    Een extender KAN nuttig zijn bij een lichtsterke tele >200mm als het alternatief heel erg begrotelijk zou gaan worden, bij een 100mm is het zinloos.

    Comment


    • #3
      Re: Canon extender vr macrolens

      de verschillen tussen de canon extenders ken ik niet maar ik weet wel dat het nuttig kan zijn om de afstand tussen het onderwerp (voor dezelfde vergroting) kan "verdubbelen" (ik ben niet zeker of het ook letterlijk de dubbele afstand is).

      Wat ook handig kan zijn is dat je vergrotingen van 2:1 kan halen ipv 1:1 (want het dichtste focuspunt blijft behouden)

      een vriend van me gebruikt een kenko X2 PRO300 in combinatie met een 100mm macro (Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM) om kleine springspinnetjes to fotograferen... met goede ervaringen


      zelf gebruik ik een 60mm Nikon macro lens + goedkope kenko X2 MC7 DGX extender om meer vergroting te krijgen met heel mooi resultaat

      lichtverlies vind ik wel het grootste nadeel bij het gebruik van extenders
      minder contrast merk ik ook maar dat is gemakkelijk te fixen in photoshop of lightroom

      nuttig? => zeker en vast voor macro

      Groeten Niels
      Last edited by MansonGT; 28 juli 2011, 16:05.

      Comment


      • #4
        Re: Canon extender vr macrolens

        Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
        De afbeeldingsmaatstaf wordt echter niet groter, je krijgt niet meer macro.
        Uh? Dus de minimale scherpstelafstand verdubbelt bij gebruik van een 2x TC? Da's een nieuwtje!
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Canon extender vr macrolens

          Oorspronkelijk geplaatst door MG-TF Bekijk bericht
          kan je een canon extender op een canon macro lens 100 mm f2.8 L ISM USM nuttig gebruiken ...
          Neen, dat kun je niet ! Op deze lens kun je geen extender gebruiken tenzij je er eerst een tussenring van minstens 12mm op zet (de 1.4x extender heeft een uitstekend frontelement dat de macro-lens achterin zal beschadigen, en dat is bij mijn weten voor de 2x extender ook zo). Oppassen dus !
          Nadelen van de extenders zijn lichtverlies (1 stop voor de 1.4x, 2 stops voor de 2x, + dan nog eens het lichtverlies van de tussenring) en door het vergroten van de brandpuntsafstand krijg je natuurlijk ook minder scherptediepte.
          Persoonlijk heb ik deze lens ook, en ik heb ook eens getest met een tussenring van 12mm en mijn 1.4x extender, maar dat kan toch niet tippen aan een 180mm macro-lens à f/3.5 hoor ! Vooral het lichtverlies was voor mij de motivatie om een 180mm bij te kopen.
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

          Comment


          • #6
            Re: Canon extender vr macrolens

            Canon geeft inderdaad zelf op dat de 100mm f2,8 L IS Macro niet compatibel is met Canon teleconverters.

            De Canon teleconverters hebben een element dat vrij diep in de lens komt als je de teleconverter erop schroeft, en dat kan dan inderdaad tegen het achterste lenselement van de 100mm lens komen.
            Misschien kan je die er wel op monteren, maar dan is het mogelijk dat het mis gaat tijdens het scherpstellen, want dan kan dat achterste lenselement dichter bij de teleconverter komen.
            Met een tussenring maak je inderdaad extra ruimte voor dat uitstekend lenselement.

            Er zijn wel teleconverters van andere merken die niet zo'n lenselement hebben dat zo ver uitsteekt, die zou je dan eventueel ook wel kunnen gebruiken, maar dat is op eigen risico...
            Als je dan zo'n teleconverter kan vinden die wel past, dan zal de beeldkwaliteit wel achteruit gaan. Meestal worden de beelden dan softer (minder scherpte en contrast) en de AF zal trager en minder trefzeker worden. Met een 2x teleconverter verlies je twee stops licht, de maximale diafragma-opening van die combinatie wordt dan f5,6.

            Ik gebruik zelf wel een 1,4x teleconverter (Sigma) op de Sigma 150mm f2,8 Macro, maar die is compatibel met die teleconverter (de AF wordt dan ook heel traag).

            De minimale scherpstelafstand blijft hetzelfde met een teleconverter, je krijgt op die manier dus meer vergroting als dat nodig zou zijn.
            Last edited by Black B@ndit; 29 juli 2011, 01:29.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Canon extender vr macrolens

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Je100 F2.8 lens wordt een 200mm F5.6 van dubieuze kwaliteit en onhandig bovendien.
              Een extender KAN nuttig zijn bij een lichtsterke tele >200mm als het alternatief heel erg begrotelijk zou gaan worden, bij een 100mm is het zinloos.
              Ik gebruik mijn Nikkor 105 macro regelmatig met een Soligor 2x als 210mm 5.6 tele met goede kwaliteit bij gebruik op de fiets, nog steeds de lichtste en kleinste oplossing 50mm 1.4, 105 2.8 en 210 5.6 kan in een heel klein tasje.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Canon extender vr macrolens

                De Kenko Pro 300 1.4 extender werkt op de EF100 2.8 macro, een Sigma niet (wel fysiek maar de AF hunt altijd).

                Ondertussen toch ook naar een 180mm gegaan (met 2x extender 360mm macro, cool).

                Comment


                • #9
                  Ik kan voorgaande mbt de compatibiliteit bevestigen.

                  @ Ingrid, Maar waarom zou je zo'n extender willen ? Wat is je motivatie ? Meer vergroting ? Grotere werkafstand ?

                  Als je meer vergroting wil zou je kunnen denken aan een tussenring (Extention Tube) die van Canon in 12 of 25mm bestaat. Daarmee kom je dichter bij je onderwerp, met meer vergroting tot gevolg.
                  Goed voor alles, behalve voor schuwe insecten
                  Daarbij behoud je de kwaliteit van je lens (er zit overigens geen extra lens tussen, gewoon lucht), maar heb je wel wat lichtverlies...
                  Last edited by Dama; 29 juli 2011, 12:12.
                  www.damafoto.be
                  Facebook Damafoto

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon extender vr macrolens

                    allen bedankt vr de info

                    @ Danny, ik had gedacht aan grotere werkafstand maar dat is soms ook niet altijd evident (storende elementen die er tussen komen) vr vlinders, juffers, enz
                    Uiteindelijk alles eens goed gelezen, conclusie zal maar zonder blijven voortdoen.
                    groetjes Ingrid

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon extender vr macrolens

                      Jammer dat ik niet eerder weet had van je vraag : ik had op de laatste macro-SD zowel een set Kenko tussenringen als een 1.4x TC in mijn tas zitten. Je had een doorgedreven field test kunnen doen .
                      Ik zie dat je er voor de 4de macro-SD niet bij staat, maar als je toch nog zou komen, vraag het mij dan maar hé, als ik het zelf zou vergeten
                      Master the craft, and the art will follow.
                      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon extender vr macrolens

                        Oorspronkelijk geplaatst door DominiekC Bekijk bericht
                        Jammer dat ik niet eerder weet had van je vraag : ik had op de laatste macro-SD zowel een set Kenko tussenringen als een 1.4x TC in mijn tas zitten. Je had een doorgedreven field test kunnen doen .
                        Ik zie dat je er voor de 4de macro-SD niet bij staat, maar als je toch nog zou komen, vraag het mij dan maar hé, als ik het zelf zou vergeten
                        Dominiek, bedankt maar denk niet dat het er zal inzitten, misschien een andere keer
                        veel plezier de zaterdag doe iedereen de groetjes van mij, die me kennen van de 16/7
                        groetjes Ingrid

                        Comment

                        Working...
                        X