Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtsterke portretlens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtsterke portretlens

    Hallo,

    Ik ben op zoek naar een lichtsterke portretlens voor op m'n D5000. M'n budget ligt rond de 500€ en zou toch liefst een Nikkor lens willen. Wat zouden jullie me aanraden?

    Alvast bedankt voor de reacties.

    P
    Last edited by stessel; 28 juli 2011, 09:00.
    Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

  • #2
    Re: Lichtsterke portretlens

    Als je het geld er voor over hebt de Sigma 85 mm/1.4.

    Met de Sigma 85 mm/1.4 EX DG HSM heb ik een tijdje gewerkt, zowel op full frame als op crop. De scherpte is hoog en zowel de lichtafval als de vervorming zijn laag. Het objectief is wel tamelijk gevoelig voor tegenlicht. De afwerking staat op een hoog niveau en de gevraagde prijs vind ik heel reëel. Vid je dit objectief te duur dan kan je natuurlijk ook denken aan de Nikkor 85 mm/1.8. Lekker compact gebouwd en licht van gewicht. Deze beschikt niet over ee ingebouwde AF motor.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Lichtsterke portretlens

      Is de nikkor AF-s 50mm 1.4 misschien een optie?
      Een scherpstelmotor heb ik toch wel graag in de lens dus liefst AF-s.
      Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

      Comment


      • #4
        Re: Lichtsterke portretlens

        50 mm brandpuntsafstand als portretlens op een cropcamera is soms wat krap. 70 of 85 mm is vaak wat fraaier, vooral bij een wat krap gekaderd portret.
        Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

        Comment


        • #5
          Re: Lichtsterke portretlens

          Nu moet ik wel zeggen dat ik graag niet "te ver" van de mensen sta als ik er foto's van neem. Is er met die 50mm 1.4 (wat eigenlijk 75mm is op mijn camera) vervorming zoals ik al heb gehad met de 35mm 1.8 (die 35mm is op mijn camera ook 35mm aangezien het een DX lens is)?
          Nikon D5000, Nikon AF-S 18-55mm f/3.5-5.6, Nikon AF-S 55-200mm f/3.5-5.6 VR, Nikon AF-S 35mm F/1.8 G DX, Nikon AF-S 50mm F/1.4 G, Nikon SB910

          Comment


          • #6
            Re: Lichtsterke portretlens

            Op het moment dat je dicht bij een hoofd aan het fotograferen bent dan worden uitstekende zaken als kin en neus a.h.w. vergroot.

            Op ff vind ik vaak zelfs 100 mm te kort. Hangt af van gezicht en of je deen van gezicht fotografeert. Soms werk ik daarom wel eens met 150 mm bij maken van portret.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Lichtsterke portretlens

              50mm op een crop wordt toch vaak gebruikt voor portretten. Ik ga niet akkoord wat je zegt over de vervorming. Bij echte groothoek heb je wel vervorming. Als je niet altijd de ruimte hebt is 50mm beter vind ik. Bij mensen kun je meestal wel vooruit gaan, meer afstand nemen is niet altijd mogelijk.
              Last edited by alex606; 28 juli 2011, 13:21.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Lichtsterke portretlens

                ik zit met hetzelfde dillema, weliswaar in canon... ma kom ik twijfel ook tss een 50mm of een 85mm...
                Punt zoals idd is al aangehaald, je kan wel dichter bij mensen gaan staan, maar verder kan je soms niet gaan... daarentegen heb ik wel het probleem dat ik soms vanop 2-3meter moet kunnen trekken....

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtsterke portretlens

                  Zet je 17-55 een sop 50mm en je weet of dat voldoet voor jouw, ben je van niemand zijn mening of inzichten afhankelijk en het is gemakkelijk te doen. Met de 55 200 kun je het nog eens proberen voor 85mm.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtsterke portretlens

                    lees hier eens ivm. de invloed van afstand tot het onderwerp...
                    persoonlijk gebruik ik voor een portret (hoofd & eventueel shouders) op een crop camera een 85mm of meer en op een fullframe 135mm of meer...

                    full body is een 50mm geschikt op crop, en een 85mm op fullframe...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtsterke portretlens

                      Oorspronkelijk geplaatst door stessel Bekijk bericht
                      Nu moet ik wel zeggen dat ik graag niet "te ver" van de mensen sta als ik er foto's van neem. Is er met die 50mm 1.4 (wat eigenlijk 75mm is op mijn camera) vervorming zoals ik al heb gehad met de 35mm 1.8 (die 35mm is op mijn camera ook 35mm aangezien het een DX lens is)?
                      Ik ben verzot op mijn 50 mm 1.4 voor portretten. Superscherp en geen vervorming. De 35mm 1.8 gebruik ik niet meer voor portretten net omdat hij te veel vervorming geeft. Ik gebruik die vooral op feestjes. Die 50mm zou helemaal geen miskoop zijn voor portretten.
                      https://www.tinicleemputfotografie.com/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtsterke portretlens

                        Oorspronkelijk geplaatst door tini Bekijk bericht
                        ik ben verzot op mijn 50 mm 1.4 voor portretten. Superscherp en geen vervorming. De 35mm 1.8 gebruik ik niet meer voor portretten net omdat hij te veel vervorming geeft. Ik gebruik die vooral op feestjes. Die 50mm zou helemaal geen miskoop zijn voor portretten.
                        +1 !!!
                        D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door stessel
                          met de 35mm 1.8 (die 35mm is op mijn camera ook 35mm aangezien het een DX lens is)?
                          voor alle duidelijkheid... Die 35 is geen 35mm op je camera omdat het een dx-lens is he... Die werkt niet volledig op een fullframe omdat de beeldcirkel geen 35mm sensor bedekt.

                          Die 35mm heeft dus een beeldhoek vergelijkbaar met een 50mm op fullframe...
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtsterke portretlens

                            Mijn favoriete portret lens tot nu toe is de 70-200 f/4L. Ik heb net een upgrade van de 18-55 naar een 17-40 f/4L en ook hebben genoten, dat de lens van de weinige dagen die ik heb gehad tot nu toe.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtsterke portretlens

                              Oorspronkelijk geplaatst door MrGangsta Bekijk bericht
                              ik zit met hetzelfde dillema, weliswaar in canon... ma kom ik twijfel ook tss een 50mm of een 85mm...
                              Punt zoals idd is al aangehaald, je kan wel dichter bij mensen gaan staan, maar verder kan je soms niet gaan... daarentegen heb ik wel het probleem dat ik soms vanop 2-3meter moet kunnen trekken....
                              nou ja...voor canon kun je natuurlijk de 50 mm 1.8 en de 85 1.8 kopen....want die 50 mm kun je 2e hands voor nop kopen en nieuw is ie ook maar 95 euro.

                              Ik gebruik persoonlijk regelmatig de 50 mm voor portretten. Heerlijk lensje en ragscherp. AF heeft wel wat moeite bij low light. Ooit wil ik nog wel een 85 1.8 kopen, maar voorlopig kom ik hier goed mee uit. Daarnaast heb ik ook nog een 100 mm macro die ook redelijk goed is voor close-up portret. Van de 70-200 2.8 wordt door veel mensen gezegd dat die bij hen de 85 en 135 mm voor 95% heeft vervangen. 70-200 F/4 lijkt mij qua scherptediepte toch niet goed voor echt mooie portretten.
                              Last edited by Fritzer; 29 juli 2011, 13:00.
                              Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                              Canon powershot s120

                              Comment

                              Working...
                              X