Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

    Ik heb de fora al even afgeschuimd op zoek naar mijn antwoord, maar heb er niet echt een bevredigend gevonden.

    Ik heb ondertussen twee lenzen: een zeer mooie canon EF 70-200 F2.8 L en een Sigma AF 17-50mm f/2.8. Tot nu volstonden deze goed voor landschappen en feestjes (de Canon) en voor portretten en close-ups (Sigma).
    Gezien ik voor mijn job veel in het bos rondloop, kom ik vaak mooie vlinders en insecten tegen. Met de Canon kan ik van op een afstand wel wat dingen dichterbij trekken, maar krijg ik ze niet scherp genoeg. Met de Sigma op 50mm en voldoende dichtbij lukt het al wat beter, maar is het nog niet voldoende 'macro' voor mij.

    Ik wou hier dus even polsen wat een goede macro lens voor mijn doeleinden zou kunnen zijn. Meestal loop ik tijdens werkuren niet met een statief rond, dus een lens die zonder toch nog deftige foto's kan maken hebben mijn voorkeur. Tenzij ik hier hoor dat ik zonder statief het hele 'macro' gebeuren maar uit mijn hoofd moet zetten. Ik zal ook niet 'indoor' een hele opstelling maken om beestjes hun ogen tot in detail te fotograferen.

    ik ben benieuwd naar jullie tips.

    ps: ik heb al veel goeds gehoord over de Canon EF 100mm f2.8 macro...
    ps 2: alhoewel ik nog niet zo technisch onderlegd ben in fotografie...waarom is een EF 100MM f2.8 een marco en een EF 70-200mm f2.8 een tele? Oftewel, kan ik met mijn telelens niet hetzelfde effect krijgen als met de macrolens? Of is dit een hele domme vraag?
    Canon 40D + Canon EF 70-200mm f2.8 IS USM L + Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS UMS + Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM + Manfrotto statief mét "Heavy Duty Grip Ball Head"

  • #2
    Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

    Je telelens kan niet zo dicht scherpstellen als een macrolens, vandaar dat je nooit echt "macro" mogelijkheden zal kunnen krijgen. Close-up zou wel moeten lukken.
    Als je de telelens zou gaan gebruiken i.c.m. extension tubes (verkleinen je minimale scherpstelafstand + geven je ook nog wat extra mm) zou je al wat meer "macro" mogelijkheden krijgen.

    Wat goede lenzen betreft heb je de 100mm macro van canon natuurlijk al aangehaald. Je hebt ook nog de Sigma 150mm die zeer goed en scherp is. Ik gebruik deze laatste en ben er wel zeer tevreden over (je moet maar eens kijken op mijn website voor enkele voorbeelden). Is ook stevig gebouwd die lens, maar vraagt misschien al vaker om een statief.
    Je hebt ook nog de Tamron 90mm die er ooks steeds goed uitkomt, alleen is de behuizing wat minder.

    Met een 150mm kan je al wat verder van je onderwerp blijven en toch dezelfde vergroting halen als met de 90 of 100mm.
    Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

    Comment


    • #3
      Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

      Hey Fuse!
      Met 'verder van het onderwerp blijven' bedoel je daar meters of decimeters mee?
      En wat ivm dat statief? Toch misschien meezeulen of ff adem inhouden + zen = scherpe foto?
      Canon 40D + Canon EF 70-200mm f2.8 IS USM L + Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS UMS + Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM + Manfrotto statief mét "Heavy Duty Grip Ball Head"

      Comment


      • #4
        Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

        Sorry, dubbel.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

          Da's allemaal niet in 123 uitgelegd, veel lezen kan je klaarheid brengen.BD en Google zijn je vrienden.
          Al een begin op http://nl.wikipedia.org/wiki/Macro-objectief
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

          Comment


          • #6
            Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

            Oorspronkelijk geplaatst door Deftone82 Bekijk bericht
            Hey Fuse!
            Met 'verder van het onderwerp blijven' bedoel je daar meters of decimeters mee?
            En wat ivm dat statief? Toch misschien meezeulen of ff adem inhouden + zen = scherpe foto?
            De extra afstand bij een 150mm kan je wel gebruiken voor vlinders en andere beestjes. Als je te dicht komt zijn ze immers weg.... Als je interesse bij insecten ligt zou ik zeker opteren voor 150 of 180mm.
            kortste scherpstelafstand:
            -100mm = +/- 31cm
            -150mm = +/- 38cm
            -180mm = +/- 47cm

            Ik gebruik zelf ook de Sigma 150mm Macro,met grote tevredenheid. Helaas kost de nieuwe versie van deze lens (met stabilisatie) behoorlijk wat geld. Misschien proberen nog ergens de vorige versie op de kop te tikken, of een goeie tweedehands zoeken.

            Statief: toch maar meezeulen. Bij macro is adem inhouden + zen meestal = bewogen foto...
            It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

            Comment


            • #7
              Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

              Zoals Luc al schrijft win je inderdaad meer afstand in "centimeters", maar die maken vaak een serieus verschil en was bij mij indertijd de reden waarom ik voor de Sigma 150mm koos en niet de Canon 100mm, beide lenzen kostten toen ongeveer evenveel.

              Wat het statief betreft. Van zodra je wat langere sluitertijden hebt wordt dat toch noodzakelijk, ook voor de 100mm. Je gaat voor insectjes ook meestal 's morgens vroeg op pad, want dan blijven ze gemakkelijk zitten, maar dan is er ook minder licht. Bovendien is zo'n statief + live view wel erg handig om laag bij de grond te werken en je compositie perfect te bepalen en dan "vast te zetten".
              Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

              Comment


              • #8
                Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                In a nutshell:

                Korte macrolenzen: licht, compact, flexibel qua standpunt, maar algemeen drukkere achtergronden, iets minder DOF bij gelijke instellingen & vergroting, geen statiefring, kortere werkafstand.

                Lange macrolenzen: zwaar, minder flexibel, meer egale achtergronden, meer DOF, statiefring (handig op statief!), langere werkafstand.

                Then, provided that the subject is framed the same way, a telephoto macro lens for many applications offers three potential advantages over its more symmetrical competitor of shorter focal length: an increased working distance, an increased depth of field, and a narrower field of view that comes with a more (absolutely) blurred and less obtrusive background. Of course, for those macro applications where a close perspective, a narrow DOF or a large FOV is desirable the shorter focal length will be a better choice.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                  De voorkeur gaat voor de onderwerpen die ik in gedachten heb (insecten en beestjes die nogal eens vlug kunnen schrikken en dus opvliegen) uit naar lenzen met langere brandpuntafstanden (150-180mm). Zijn er zo bepaalde types die jullie kunnen aanraden? Ik ben geen pro, maar wil toch voldoende waar voor mijn geld. Na een korte zoektocht op
                  kieskeurig.be vind ik deze modellen:

                  Canon EF 100mm f2.8 IS USM -> 800 - 1000 euro
                  Canon EF 100mm f2.8 USM -> 450 - 550 euro
                  Canon EF 180mm f3.5 -> 1.300 - 1.400 euro (niet iets te duur momenteel)
                  Sigma APO 150mm f2.8 EX DG HSM -> 600 - 700 euro
                  Tamron SP AF 180mm f3.5 Di -> 650 - 700 euro

                  Iemand een mening over een van deze toestellen of andere suggesties?
                  Canon 40D + Canon EF 70-200mm f2.8 IS USM L + Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS UMS + Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM + Manfrotto statief mét "Heavy Duty Grip Ball Head"

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                    Ik heb de sigma 150 en erg tevreden van .Gekocht op aanraden van dit forum.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                      Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                      Ik heb de sigma 150 en erg tevreden van .Gekocht op aanraden van dit forum.
                      Hetzelfde geld voor mij .

                      Grtz .

                      Dirk .
                      Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                        Oorspronkelijk geplaatst door jendi Bekijk bericht
                        Hetzelfde geld voor mij .

                        Grtz .

                        Dirk .
                        En voor mij, super lens.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Deftone82 Bekijk bericht
                          Sigma APO 150mm f2.8 EX DG HSM -> 600 - 700 euro
                          De nieuwe versie van deze lens (met stabilisatie) is wel flink duurder (+/- 1000 euro) en ik weet niet of de "oude" versie nog ergens (nieuw) te krijgen is...
                          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                            Ik vang zo nu en dan zaken op ivm de cropfactor. Ikzelf heb een EOS 40D body (met 1.6 crop factor). Blijkbaar zou een 100mm (Canon) dan beter zijn dan de 150mm (Sigma).
                            Alleen ben ik hierin niet voldoende technisch onderlegd om dit te begrijpen.

                            Kan iemand mij dit eenvoudig uitleggen?

                            Op een forum heb ik nl gelezen dat je met 1.6 crop factor van sensor + 100mm lens van dezelfde afstand idem beeldvulling krijg als met full frame + 150mm?
                            Last edited by Deftone82; 29 juli 2011, 12:43.
                            Canon 40D + Canon EF 70-200mm f2.8 IS USM L + Canon EF-S 17-55mm f2.8 IS UMS + Sigma 17-50mm f2.8 EX DC OS HSM + Manfrotto statief mét "Heavy Duty Grip Ball Head"

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke macro voor insecten/vlinders/natuur...(op canon 40D)

                              Die cropfactor is voor beide lenzen op de zelfde body gelijk, een 100mm wordt daarom niet opeens beter dan een 150mm. Je hoeft je daar dus geen zorgen over te maken

                              Het voornaamste is dat je de verschillen begrijpt tussen lange (150mm en meer) en korte (60/70mm) macrolenzen. 100mm is een vrij populair compromis.
                              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                              Comment

                              Working...
                              X