Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Klein vraagje; Prime of Macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Klein vraagje; Prime of Macro

    Zoals de titel het zeg, ik zit met een vraagje, enkel voor wat verduidelijking.

    Ik lijk me te interesseren in portretfotografie, maar ik ben nog zeer beginneling dus denk niet dat ik vaak portretfoto's ga kunnen nemen, enkel van mijn vriendin dus Waarvoor gebruiken jullie ook nog prime lenzen ?

    Mijn alternatief zou zijn een macro lens, 50 of 60mm, om dan misschien macro en portret te combineren aangezien ik ook wel graag macro doe (heb mijn broer zijn 100mm L Macro al gebruikt 2 keer ofzo). Maar geeft de 50 of 60mm macro te veel details voor portret?

    Advies is altijd welkom
    PS.: moest er iemand op dit topic komen en weet hoe je kan berekenen hoeveel focal length je hebt op een cmos sensor, laat het me weten aub

    Grts, Nixonn
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

  • #2
    Re: Klein vraagje; Prime of Macro

    De crop factor voor canon is 1,6.
    Ik heb persoonlijk helaas geen ervaring met de 60mm EFS macro lens, maar voor het gebruik wat je noemt zal het prima voldoen.
    Wat betreft de scherpte: een portretlens heeft een resolutie die ongeveer gelijk zal zijn aan de meeste macrolenzen, alleen is er meer aandacht besteed aan de bokeh.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: Klein vraagje; Prime of Macro

      De EF-S 60 2.8 macro is een kompakt, stevig, goed focussend en zeer scherp lensje.
      Alvast beter dan de 50 1.8 plastic phantastic.
      In de praktijk gebruik ik het meer voor portret dan voor macro, je zit nogal kortbij, wel handig op wandeling.

      De 100mm is te lang voor portret op een crop, en voor insekten nog aan de korte kant.

      Koop een lens waarvoor je ze nodig hebt, speculeer niet teveel op dubbel gebruik.

      Comment


      • #4
        Re: Klein vraagje; Prime of Macro

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
        De crop factor voor canon is 1,6.
        Ik heb persoonlijk helaas geen ervaring met de 60mm EFS macro lens, maar voor het gebruik wat je noemt zal het prima voldoen.
        Wat betreft de scherpte: een portretlens heeft een resolutie die ongeveer gelijk zal zijn aan de meeste macrolenzen, alleen is er meer aandacht besteed aan de bokeh.
        Wat betreft de crop factor, hartelijk bedankt!
        Ik heb wel gezien dat de 50mm macro en 60mm macro toch een 130 euro verschil hebben, en in mijn geval is dat vrij veel (ik zit nog op school daarmee.. )
        bokeh betekent? (m'n excuses)

        Heb al vaak gelezen dat macro lens teveel detail geeft voor een portret, maar (en ik weet niet of dit er iets mee te maken heeft, zit nog maar dikke week ofzo in fotografie ) de vergrotingsfactor (ofzoiets?) van de EF 50mm macro en de EFS 60mm macro is minder dan de 100mm L. Dit geeft dan ook minder detail in de foto's (portret onderandere) ?

        Alvast bedankt voor jullie hulp! Grts
        Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
        https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

        Comment


        • #5
          Re: Klein vraagje; Prime of Macro

          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
          De EF-S 60 2.8 macro is een kompakt, stevig, goed focussend en zeer scherp lensje.
          Alvast beter dan de 50 1.8 plastic phantastic.
          In de praktijk gebruik ik het meer voor portret dan voor macro, je zit nogal kortbij, wel handig op wandeling.

          De 100mm is te lang voor portret op een crop, en voor insekten nog aan de korte kant.

          Koop een lens waarvoor je ze nodig hebt, speculeer niet teveel op dubbel gebruik.
          Heb uit andere topics al gelezen dat 100mm te lang is voor portret, zeker omdat deze eig 160 mm is
          Heb jij toevallig enige ervaring met de 50mm 2.5 macro ?
          Ik mag mss niet te veel speculeren op dubbel gebruik, maar ik kan voorlopig (tot ten vroegste september volgend jaar) niet echt anders. Ik zal waarsschijnlijk ook meer bloemen enzo fotograferen dan insecten, hoewel ik vaak ga denken (denk ik ); gvd had ik nu maar 100mm+ macro maarja.

          Grt
          Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
          https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

          Comment


          • #6
            Re: Klein vraagje; Prime of Macro

            De 50mm 2.5 heb ik wel gehad maar zoals ik het me herinner heeft die lens een piep krak (conventionele) AF motor, net als de 1.8 50mm.
            De 60mm EFS lens is toch wel de betere (zolang je met een EFS lens kunt werken op je body). Ik zou zeggen zet een zoekertje hier op Te Koop Gevraagd, wellicht wil iemand die het lensje toch nooit gebruikt je matsen.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: Klein vraagje; Prime of Macro

              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              De 50mm 2.5 heb ik wel gehad maar zoals ik het me herinner heeft die lens een piep krak (conventionele) AF motor, net als de 1.8 50mm.
              De 60mm EFS lens is toch wel de betere (zolang je met een EFS lens kunt werken op je body). Ik zou zeggen zet een zoekertje hier op Te Koop Gevraagd, wellicht wil iemand die het lensje toch nooit gebruikt je matsen.
              Jha, maar dan ga ik nog even wachten want heb momenteel dat geld niet (Mijn type DSLR staat in mijn handtekening, 550D kan EFS wel, heb die van mijn broer toch al gebruikt )

              Heb net wat reviews op YouTube gezien, en de 100mm f/2.8 macro ziet er me anders wel een zeer degelijke lens uit, in ieder geval qua prijs/kwaliteit. Deze kost nieuw zo'n 30 euro(maar ) meer. Ik zet zodra ik weet wanneer ik hoeveel geld heb een zoekertje bij Gevraagd. Bedankt voor de info en de reactie!

              Grts
              Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
              https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

              Comment


              • #8
                Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                De dames zijn er niet van gecharmeerd als je portretten maakt met een macro-lens.
                Het is niet de bedoeling dat de rimpels zo zichtbaar zijn...............
                [I]D4s-D500// Sigma 35mm fl/1.4 ART AFS 105mm f/2.8 VR micro/Tamron 24-70mm VC/ AFS 70-200mm VRII/200-500mm etc.etc.

                Comment


                • #9
                  Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                  Oorspronkelijk geplaatst door Buster Bekijk bericht
                  De dames zijn er niet van gecharmeerd als je portretten maakt met een macro-lens.
                  Het is niet de bedoeling dat de rimpels zo zichtbaar zijn...............
                  Heeft soms ook z'n charmes en verteld dikwijls veel.
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                    de 50mm macro van Canon heeft GEEN 1:1 vergroting en de EF-s 60mm wel.
                    Als je op de 50mm 1:1 wil, moet je een extra adapter van Canon kopen.

                    100mm vind ik wel aangenaam voor macro maar kan idd op een crop camera te lang zijn dan weer voor portretten.
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      de 50mm macro van Canon heeft GEEN 1:1 vergroting en de EF-s 60mm wel.
                      Als je op de 50mm 1:1 wil, moet je een extra adapter van Canon kopen.

                      100mm vind ik wel aangenaam voor macro maar kan idd op een crop camera te lang zijn dan weer voor portretten.
                      Ja heb ik vandaag ondervonden (dat 50mm geen 1:1 is) en ik vind het wat dom om de 60mm te kopen aangezien je voor ongeveer 50 euro meer de 100mm hebt, wat het dan weer makkelijker maakt om insecten te fotograferen. Indien ik daarna misschien een portret lens mis soms, kan ik ook de plastic fantastic kopen, kost bijna niets

                      Ik ben wat aan het zoeken geweest, en ik had misschien als volgende lens volgende in gedachten: Canon EF-S 18-135 f/3.5-5.6 IS.
                      Iemand wat ervaring hiermee of weet hoe deze lens is ?
                      Maar als ik deze heb is mijn 18-55 kitlens wat overbodig, aangezien ik de 18-135 wil als 'walk-around' lens.

                      Advies = altijd welkom!

                      Grts
                      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                      https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                      Comment


                      • #12
                        Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                        100mm vind ik wel aangenaam voor macro maar kan idd op een crop camera te lang zijn dan weer voor portretten.
                        Heb ik nooit ondervonden, hoogstend te lang voor de ruimte, waarin het portret gemaakt moet worden.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Heb ik nooit ondervonden, hoogstend te lang voor de ruimte, waarin het portret gemaakt moet worden.
                          ja klopt wel maar in veel gevallen is het makkelijker om wat dichter bij je model te gaan staan dan achter te gaan (mijn ervaring)
                          With Canon, I can (or at least try)
                          Photastic.be ~ Passion for the picture
                          Nieuwe site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                            Bedankt iedereen voor de reacties. Ik ben er wat wijzer uit gekomen, niet veel maarja
                            Ik ga zoiezo geen 50 of 60 mm macro kopen, zonde van het geld denk ik want insecten kan ik er niet (deftig) mee fotograferen.
                            Mijn volgende lens is waarschijnlijk de 55-250 IS.
                            Eventueel ook al een portretlens, nieuw de 50mm 1.8 plastic fantastic de 1.4 als ik 2dehands een goede vind voor niet veel geld.
                            Als ik ooit voor een macro ga, zal het de 100mm f/2.8 USM zijn, of een 100mm + van sigma of tamron dan. Kan me de 180mm L lens niet veroorloven

                            Grts
                            Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
                            https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

                            Comment


                            • #15
                              Re: Klein vraagje; Prime of Macro

                              als je eerst een portretlens gaat kopen misschien eens kijken of de 70-200 f/4 L niet haalbaar is?

                              De 55-250 is voor zijn geld ook goed he laat dat duidelijk zijn
                              With Canon, I can (or at least try)
                              Photastic.be ~ Passion for the picture
                              Nieuwe site

                              Comment

                              Working...
                              X