Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Licht en compact op Nikon D60

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Licht en compact op Nikon D60

    Hallo,

    Zoals zovelen onder jullie, lijd ook ik af en toe aan de gevaarlijke ziekte LBA (Lens Buy Addiction).

    Ik hou van lichte, kleine objectieven. Ik heb een Nikon D60, wat (voor een DSLR) ook al een licht en klein toestel is. Ik hou wel van het gemak van mijn Sigma 18-250. Mijn Sigma 10-20 is ook wel leuk speelgoed (met zeer beperkte toepasbaarheid). Maar beiden zijn bezwaarlijk klein en licht te noemen. Daarom nog een 18-55 VR bijgekocht (na die eerst verkocht te hebben ten voordele van de 18-250), en een 50mm 1.8.

    Die 50mm is de stijl die ik zoek. Groot nadeel: dat ding heeft geen autofocus. Nieuwe lens moet zeker autofocus hebben. Zoals zovelen hier op het forum ook al gezegd hebben: 50mm is iets te lang als walk-around, maar ik zou ook wel graag iets meer tele hebben voor details en portretten. Korter is eenvoudig: de 35mm 1.8 wordt door iedereen hier de hemel in geprezen. Langer? Enige die ik zie is de 85mm 1.8, maar die heeft geen autofocus en is toch nog relatief zwaar. Nog een optie is om de 50mm gewoon te vervangen door de nieuwe AF-S versie.

    Met jaloerse blik kijk ik naar de Pentax DA 21/40/70 serie, die perfect aan mijn eisen zou voldoen. Op de (relatief) lichte compacte K-r. Maar dat zou me wel een stevige financiele aderlating kosten.

    Ik verwacht me ook aan de commentaar: "Als je dan toch zo graag licht en compact wil, koop je dan een Panasonic LX5 voor erbij!". De mensen die deze commentaar willen geven, moeten me overtuigen dat onderstaande nadelen niet meer van toepassing zijn op huidige compacts:
    - de te grote scherptediepte (zelfs met de hier alom verguisde superzooms kun je schitterende beelden schieten met wazige achtergronden)
    - de veel te lange tijd die nodig is om te focussen
    - het gebrek aan een (optische) zoeker, met als gevolg dat je de camera minder stabiel kunt houden (niet meer gesteund op je lichaam) en dat de batterij om de haverklap vervangen moet worden

    Deze post is dus een vraag om advies aan jullie. Ik wil licht, compact en kwaliteitsvol. Niet dat ik de huidige lenzen niet kan dragen, het is gewoon plezanter op wandel te gaan met minder ballast. Wat zouden jullie doen in mijn plaats? Zowel mijn vrouw als mijn portemonnaie zullen dankbaar zijn met het advies: "Koop niets, ga op stap (samen met de vrouw uiteraard) en gebruik gewoon je huidig materiaal." Mijn ziekte zal hierdoor echter niet genezen zijn.

    Groetjes en bedankt,

    zeekonijn

  • #2
    Re: Licht en compact op Nikon D60

    Als je van lichte en kleine objectieven houdt, moet je de 35mm/1.8 echt wel overwegen. Voldoet aan al hetgeen je vooropgesteld hebt, inclusief autofocus op je D60.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: Licht en compact op Nikon D60

      Deze ziekte is niet te genezen; het enige wat kan helpen is de vrouw het geld te laten beheren zodat jij niet in de gelegenheid kan komen om iets te kopen

      Wil je het simpel houden...zorg dan dat je de Nikkor AF-S 35 mm/f1.8 en AF-S 50 mm/f1.8 in de tas hebt zitten. Probeer het daar eens mee, het is compact, licht en niet te duur
      Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

      Comment


      • #4
        Re: Licht en compact op Nikon D60

        Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
        Ik hou wel van het gemak van mijn Sigma 18-250. Mijn Sigma 10-20 is ook wel leuk speelgoed (met zeer beperkte toepasbaarheid).
        Zeker bij stedentrip ed was dit de lens die ik veel ophad en dan spelen met voor- en achtergrond.


        Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
        Die 50mm is de stijl die ik zoek. Groot nadeel: dat ding heeft geen autofocus.

        Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
        Nog een optie is om de 50mm gewoon te vervangen door de nieuwe AF-S versie.
        Heb hier je antwoord al niet gegeven?
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Licht en compact op Nikon D60

          Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
          Heb hier je antwoord al niet gegeven?
          Ik heb verschillende antwoorden gegeven, de een wat realistischer dan de andere. Maar als ik het nu terug lees kan ik er wel inkomen. Ik ben tevreden van mijn 50mm, van de beeldhoek. Soms een beetje te lang, soms een beetje te kort, maar dat is logisch denk ik. Dat heb ik zelfs met de 18-250

          Toch nog steeds twijfel om niet eerst eens de 35mm uit te proberen. Er staat er toevallig net 1 in de rubriek aangeboden (EDIT: al verkocht blijkbaar, kmoet wat rapper leren beslissen).
          Last edited by zeekonijn; 27 juli 2011, 11:56.

          Comment


          • #6
            Re: Licht en compact op Nikon D60

            +1 voor de 35 mm, gebruik hem ook op D60 voor het wandelwerk (als D200 +... te zwaar is)
            En een groot hangslot aan het spaarkonijn ;=) ?
            d700 - d200 - d60 - 35/1.8 - 50/1.8 - 28-70/2.8 - 70-200/2.8 - 12-24/4

            Comment

            Working...
            X