Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

    Hallo,

    Ben beginnend ! En advies-beminnend ;-)

    Ik zoek een spiegel voor macrofotografie.
    Mijn tuin mijn fotoboek.

    Ik twijfel sterk tss canon eos 550d en pentax k-r.
    Ben ik niet te snel uitgekeken op de pentax ?
    Is de canon niet wat overkill?

    Lens : Tamron 90mm F 2.8 DI Macro 1:1 (denk ik, tot nu toe)

    Kunnen jullie wat hints geven ?
    Zijn er geen fototoestel-uitleendiensten ?

    mvg,
    Wim.
    ------------------------------------------------------------------------------------
    Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
    http://creepingmackroki.be/

  • #2
    Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

    Je kan ook macrofotos nemen met een compactje of een bridge.

    De lens die je vermeldt is zeker OK.

    Je kan wel hier en daar een camera lenen maar dat kost je al gauw 20 EUR per dag.
    Koop dan liever een tweedehands body en verkoop hem later terug
    Last edited by palombian; 27 juli 2011, 20:08. Reden: typo

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

      Tweedehands Sony a700 met het voordeel van stabilisator in de body.
      Groeten Hervé.

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

        Type body maakt niet veel uit. Als je op statief wil gaan werken is het handig dat je mirror-lockup en live view hebt. Een goeie zoeker is ook fijn. Maar eigenlijk maakt het niet uit. Lens is veel belangrijker.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Type body maakt niet veel uit. Als je op statief wil gaan werken is het handig dat je mirror-lockup en live view hebt. Een goeie zoeker is ook fijn. Maar eigenlijk maakt het niet uit. Lens is veel belangrijker.
          Ik kan dit alleen maar bijtreden.
          David Leemans
          Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

            bedankt voor jullie reacties.

            Maar het merk kiezen lijkt me dan toch al handig ?
            Kwestie vd lens (zen) niet te moeten verkopen.

            2de hands kopen :
            waar doe je dat (buiten het forum hier) ? ebay, ... ?
            En waar let ik dan op ?

            wim.
            ------------------------------------------------------------------------------------
            Net op het moment dat de rups dacht te sterven, werd ze vlinder.
            http://creepingmackroki.be/

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

              Tweedehands koop je uiteraard op BD

              Een tweedehands fototoestel koop ik enkel als ik het gezien heb, niet aan het andere eind van de wereld na vooraf betaald te hebben.

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                Er zijn hier al een paar goed tips gegeven, ik zou zeggen:

                Goed statief, macrolens (keuze genoeg), een draaibaar scherm (met live view, anders heeft het weinig zin).

                Luxe maar nuttig: een laptop die je kan aansluiten op je toestel en zo het beeld vergroot goed kan bestuderen. Je kan vanuit je PC ook de nodige commando's geven. Uiteraard moet je reflex daarvoor voorzieningen hebben. Voor binnenwerk kan het uiteraard via een gewone PC. De 550 kan dit.

                Nota: met de goedkope Canon 18-55 IS lens kan je tot 25 cm al het een en ander doen. Ikzelf heb me de voorzetlens nr 3 aangeschaft, voor mij is dit voldoende, je kan op ca 8cm van de lens een voorwerp van 35x52 mm aan. Met de pixels van de 550 kan je daar al wat uithalen.


                Een voorbeeld van de 18-55IS zonder voorzetlens: zie : https://picasaweb.google.com/1138911...CIaZlOKtxMryfg
                Nota: je kan met de goedkopere hybride toestellen ook zeer goede macro's nemen. Met Canon S3 en latere toestellen kan je tot op het onderwerp gaan, ik heb nog dia's gefotografeerd via een matglas en mijn oudere Canon op de dia. Deze toestellen hebben een of meerdere speciale macrostanden, je moet eens de laatste toestellen uittesten. Hier kom je met minder dan 500€ zeker toe. (zelfs met 350€)_ zonder statief dan...
                Last edited by gblanchaert; 27 juli 2011, 17:37.
                mvg Guido
                Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                Comment


                • #9
                  Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                  ...


                  Een voorbeeld van de 18-55IS zonder voorzetlens: zie : https://picasaweb.google.com/1138911...CIaZlOKtxMryfg...
                  Foute link. Deze zal beter zijn. Echter, de foto is te groot om zo zichtbaar te plaatsen:
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door gblanchaert Bekijk bericht
                    Er zijn hier al een paar goed tips gegeven, ik zou zeggen:

                    Goed statief, macrolens (keuze genoeg), een draaibaar scherm (met live view, anders heeft het weinig zin).

                    Luxe maar nuttig: een laptop die je kan aansluiten op je toestel en zo het beeld vergroot goed kan bestuderen. Je kan vanuit je PC ook de nodige commando's geven. Uiteraard moet je reflex daarvoor voorzieningen hebben. Voor binnenwerk kan het uiteraard via een gewone PC. De 550 kan dit.

                    Nota: met de goedkope Canon 18-55 IS lens kan je tot 25 cm al het een en ander doen. Ikzelf heb me de voorzetlens nr 3 aangeschaft, voor mij is dit voldoende, je kan op ca 8cm van de lens een voorwerp van 35x52 mm aan. Met de pixels van de 550 kan je daar al wat uithalen.


                    Een voorbeeld van de 18-55IS zonder voorzetlens: zie : https://picasaweb.google.com/1138911...CIaZlOKtxMryfg
                    Nota: je kan met de goedkopere hybride toestellen ook zeer goede macro's nemen. Met Canon S3 en latere toestellen kan je tot op het onderwerp gaan, ik heb nog dia's gefotografeerd via een matglas en mijn oudere Canon op de dia. Deze toestellen hebben een of meerdere speciale macrostanden, je moet eens de laatste toestellen uittesten. Hier kom je met minder dan 500€ zeker toe. (zelfs met 350€)_ zonder statief dan...
                    Hoe en met wat kan je live view op je laptop krijgen? Ik heb dit al gezien bij ' de keuken van de meester ' deze fotograaf had de live view van zijn d3s op zijn mac.. en kon zo de foto maken op zijn laptop.
                    Nikon D90 met grip + Nikon 24-70 2.8 + Nikon 35 AF-S DX 1.8 Nikon af-s 105 Macro VR 2.8 + Sigma 150-500 + Nikon SB-900
                    en wat stokjes en kleinere (led)lampjes http://web.me.com/nathrahier...........

                    Comment


                    • #11
                      Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                      de tamron is een goede macro lens en ook de sigma tegenhanger.

                      een probleem bij macro is vooral scherp stellen en dat is vrij moeilijk door de zoeker van klassieke DSLR, zekers bij APS-C.
                      De sony a33, a35 en a55 hebben een electronische zoeker welke veel beter geschikt is voor macro, je hebt de mogelijkheid om het beeld in de zoeker uit te vergroten, je ziet daarbij ook meteen dat belichting correct is en ook dat de WB niet te veel verschoven is.
                      Nu het is ook in alle posities niet handig om door de zoeker te kijken en dan is het LCD scherm meest aangewezen om te gebruiken, maar een geweldig grote handicap bij veel toestellen is dat je dat LCD scherm niet kunt verdraaien, en dan moet je weer plat op je buik en dan kun je evengoed door de zoeker kijken.
                      Ook bij de panasonic en olympus m4/3 systemen ga je je gading vinden die toestellen zijn daar ook veel beter voor geschikt zoals bvb de lumix G3
                      Last edited by puerte; 27 juli 2011, 18:40.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                        reHoe en met wat kan je live view op je laptop krijgen? Ik heb dit al gezien bij ' de keuken van de meester ' deze fotograaf had de live view van zijn d3s op zijn mac.. en kon zo de foto maken op zijn laptop)

                        Met camera control.
                        Groeten Hervé.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door Baziel Bekijk bericht
                          reHoe en met wat kan je live view op je laptop krijgen? Ik heb dit al gezien bij ' de keuken van de meester ' deze fotograaf had de live view van zijn d3s op zijn mac.. en kon zo de foto maken op zijn laptop)

                          Met camera control.
                          heb reeds en prog. gevonden.
                          Wel tof voor iemand in de gaten te houden zonder hij het ziet xp
                          Nikon D90 met grip + Nikon 24-70 2.8 + Nikon 35 AF-S DX 1.8 Nikon af-s 105 Macro VR 2.8 + Sigma 150-500 + Nikon SB-900
                          en wat stokjes en kleinere (led)lampjes http://web.me.com/nathrahier...........

                          Comment


                          • #14
                            Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                            De Canon 60D heeft een draaibaar scherm, dit kan heel handig zijn bij macro.

                            De 600D en de 1100D hebben dit volgensmij ook.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Spiegelreflex kieze voor macro fotografie

                              Luxe maar nuttig: een laptop die je kan aansluiten op je toestel en zo het beeld vergroot goed kan bestuderen. Je kan vanuit je PC ook de nodige commando's geven. Uiteraard moet je reflex daarvoor voorzieningen hebben. Voor binnenwerk kan het uiteraard via een gewone PC. De 550 kan dit.
                              Bovenop je camera, statief, plastic zeiltje, laarzen en regenbroek nog een laptop mee in het veld sleuren ?

                              Hou het eenvoudig om te beginnen.

                              Misschien minder op de instapmodellen, maar op een middenklasse crop DSLR (bv Canon XXD) kan je prima manueel scherpstellen op het matglas.

                              Comment

                              Working...
                              X