Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

handige camera voor op verlof

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • handige camera voor op verlof

    Goede avond,

    Ik vertrek binnen 2 weken op verlof en zoek een handig klein fototoestel om steeds bij de hand te hebben. Ik houd erg van groothoek, en budget is +/- 300 euro.

    Ik heb een Nikon D40, maar vindt het niet leuk om steeds die fotozak met lenzen, flits etc rond te zeulen.

    Als Nikon liefhebber ben ik erg geinteresseerd in de P300. Maar ik heb wat schrik van die kleine sensor. Onlangs viel mijn oog op de Sony Nex3 met 16 mm voor 330 euro.

    Biedt die Sony niet veel meer waar voor vergelijkbare prijs?

    Iemand goede raad voor mij? Dank bij voorbaat.

  • #2
    Re: handige camera voor op verlof

    Kies je voor NEX3, dan krijg je een camera met goede APS-C sensor en de mogelijkheid om objectieven te wisselen. Ik vraag me alleen af of je met een 16 mm prime op deze camera wel genoeg groothoek hebt (wat je blijkbaar graag wil).
    Eigenlijk zou je dan voor een zoom objectief moeten kijken, maar je krijgt dan gelijk wel een toestel wat betreft formaat flink uit balans is; het objectief is groot in vergelijking met de body.
    Er zijn volgens mij tegenwoordig ook goede compactcamera's met groothoek en genoeg zoom, zodat je op elk moment wel foto's kan maken. Alleen in slecht licht omstandigheden moet je inderdaad met een compact nog steeds goed oppassen om niet teveel ruis in je foto te krijgen vanwege de hogere ISO-waarden die je dan moet instellen...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: handige camera voor op verlof

      de nex zal betere beeldkwaliteit geven dan je d40, je kunt ook mits adapter al je nikon objectieven op de nex gebruiken.
      gebruik de 16mm op de nex zelf redelijk veel, geen toplens maar toch vrij scherp, zekers op f4, zeer geschikt voor straatfotografie etc.
      NEX is een heel ander toestel in vergelijking met die compactjes, de 18-55mm is ook vrij goed. Voordeel vd 16mm is dat je het toestel in je zakken kunt steken, de 18-55 samen met het toestel en de 16mm passen in een heupzakje, en dan kun je je portefeuille er ook nog in kwijt.

      Comment


      • #4
        Re: handige camera voor op verlof

        Tamron 18-270, die zal op je camera betere resultaten geven dan een compactje en je hoeft geen lenzen meer mee te nemen en je pop-up is beter dan de flits van een compact.

        Trouwens je wilt een nex met één groothoek, die kun je ook op je D40 zetten.
        Last edited by hjanssen; 25 juli 2011, 23:23.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: handige camera voor op verlof

          Bedankt voor de feedback, ik heb gisteravond nog een uitgebreide draad over NEX3 en NEX5 gelezen.

          De Nex interesseert me zeker. DE 16 mm op Nex schijnt overeen te komen met een 24 mm. Voor mij is dit voldoende "wijd". Ik vindt dat het anders eentonig wordt als je te veel super breedhoek foto's neemt. En wisselen van de lens doe je ook niet voortdurend. Ik fotografeer bijna uitsluitend op vakantie en bij zondagse uitstapjes.

          Daarenboven heb ik nog een vijftal goede contax lensen waaronder een soort pancake 45 mm, die waarschijnlijk goed op de Nex zou passen. Iemand hier ervaring mee? Bvb waar kan je goede adapter krijgen.

          Mijn reflex Nikon laat ik zeker niet schieten, heb daar ook een paar goede lenzen voor, maar geen breedhoek. De Tokina 12-24 staat op mijn boodschappenlijstje en ook de D90 wanneer hij definitief verdwijnt en misschien nog wat in prijs zakt.

          Ten gronde was het er mij echter om te doen om een toestelletje te hebben dat je bijna altijd op zak hebt, en dat toch wat goede foto's maakt. Daarom denk ik ook nog steeds aan de P300. Je hoort hier echter zo weinig over, en mijns inziens echter ten onrechte.

          Zijn fotos met een APS-C sensor dan zo veel beter dan die van een goede compact? Ik heb een Fuji A170 compactje, echt een absoluut instap modelletje, met zo goed als geen regelmogelijkheden. je krijgt er zelfs geen histogrammetje op te zien. Maar soms moet ik bij vakantiefoto's op de exif file kijken om te zien of een foto met mijn D40 of met dat Fujitje genomen was.

          Comment


          • #6
            Re: handige camera voor op verlof

            Ik heb om die reden een olympus sz10 gekocht , kan heel gemakkelijk in de broekzak en een groot zoombereik en weegt niks ( of toch bijna niks ).

            Comment


            • #7
              Re: handige camera voor op verlof

              verschil tussen NEX en compact is zoals het verschil tussen DSLR en compact, verschil is dag en nacht.
              Daarbij hebben de nexen heel wat interessante features zoals HDR, fantastisch hulpmiddel bij hoge contrast opnames, twilight functie voor hoge tot zeer hoge ISO, ingebouwde panorama functie, 3d werkt voor elk merk 3d TV, goede full HD video met AVCHD codec

              dan heb je een aantal gadgets zoals opnames waar slecht 1 geselecteerde kleur getoont wordt de rest is ZW, retro look, highkey, retro look ....

              de beelden van de nex zijn zeer goed gebalanceerd, beter dan van vele DSLR's, als je in PASM mode werkt en dr op auto, moet je heel zotte dinges doen om nog uitgebrande vlekken te krijgen.

              Wat contax objectieven betreft die kun je gebruiken op de NEX, op dpreview vindt je veel ervaringen ivm vintage objectieven, anders een zoeken op "sony nex contax"
              Expert news, reviews and videos of the latest digital cameras, lenses, accessories, and phones. Get answers to your questions in our photography forums.


              zoals ik eerder als geschreven hebben is het verschil tussen NEX en D40 in beeldkwaliteit vrij groot, in het voordeel van de NEX

              Comment


              • #8
                Re: handige camera voor op verlof

                Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                Ten gronde was het er mij echter om te doen om een toestelletje te hebben dat je bijna altijd op zak hebt, en dat toch wat goede foto's maakt. Daarom denk ik ook nog steeds aan de P300. Je hoort hier echter zo weinig over, en mijns inziens echter ten onrechte.

                Zijn fotos met een APS-C sensor dan zo veel beter dan die van een goede compact? Ik heb een Fuji A170 compactje, echt een absoluut instap modelletje, met zo goed als geen regelmogelijkheden. je krijgt er zelfs geen histogrammetje op te zien. Maar soms moet ik bij vakantiefoto's op de exif file kijken om te zien of een foto met mijn D40 of met dat Fujitje genomen was.
                Op vakantie neem ik naast een Nikon D700 ook graag mijn 5 jaar oude Panasonic compact mee (met "maar" 6 mexapixels...). In een aantal gevallen is het soms zo handig om een simpele compact bij je te hebben; het maakt je vooral wendbaar in mensenmassa's, zoals bijv. op markten en drukke steden. En overdag kun je met een compactje nog steeds prima foto's schieten...
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: handige camera voor op verlof

                  Hallo Puerte,

                  Bedankt voor de vele info.

                  Ik ben al aardig op weg om voor de Nex te opteren. Maar is het ook een handig aparaat?

                  Wat mij stoort aan de D40 is dat hij weliswaar licht is, maar dat het toch vervelend is om hem een ganse namiddag aan je nek te laten hangen, als je bvb ergens een uitstap maakt. Het alternatief is dan het meezeulen van een fototas, die constant van je schouder glijdt.

                  Ik zoek vooral iets dat je gemakkelijk een namiddag aan je nek kan laten hangen. Daarvoor lijkt mij bvb de Panasonx LX5 zeer geschikt, of de Olympus Pen EPL1. Ik heb echter nog nergens de draagriem van de Nex kunnen zien, en ik vraag mij ook af of hij wel goed hangt. De twee ogen aan de body van de Nex waar de draagriem aan bevestigd wordt, staan erg laag, waardoor het toestel waarschijnlijk naar beneden kantelt als je ermee rondloopt. Voordeel blijft natuurlijk dat je het toestel met 16 mm lens gewoon in een ruime jaszak kunt stoppen. Hoe is je ervaring met de draagriem?

                  Alvast bedankt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: handige camera voor op verlof

                    Een foto zegt meer dan 1000 woorden wordt beweerd Ik heb een foto gemaakt van een Sony HX5, een Sony NEX 5, een Nikon P7000 en de Nikon D3S.
                    Niet op de kwaliteit letten want de foto is gemaakt met de iphone 4 . . . zo heb je toch al een idee over de grootte, de NEX 3 zou wel groter zijn dan de NEX 5.

                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: handige camera voor op verlof

                      Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                      Hallo Puerte,

                      Bedankt voor de vele info.

                      Ik ben al aardig op weg om voor de Nex te opteren. Maar is het ook een handig aparaat?

                      Wat mij stoort aan de D40 is dat hij weliswaar licht is, maar dat het toch vervelend is om hem een ganse namiddag aan je nek te laten hangen, als je bvb ergens een uitstap maakt. Het alternatief is dan het meezeulen van een fototas, die constant van je schouder glijdt.

                      Ik zoek vooral iets dat je gemakkelijk een namiddag aan je nek kan laten hangen. Daarvoor lijkt mij bvb de Panasonx LX5 zeer geschikt, of de Olympus Pen EPL1. Ik heb echter nog nergens de draagriem van de Nex kunnen zien, en ik vraag mij ook af of hij wel goed hangt. De twee ogen aan de body van de Nex waar de draagriem aan bevestigd wordt, staan erg laag, waardoor het toestel waarschijnlijk naar beneden kantelt als je ermee rondloopt. Voordeel blijft natuurlijk dat je het toestel met 16 mm lens gewoon in een ruime jaszak kunt stoppen. Hoe is je ervaring met de draagriem?

                      Alvast bedankt.
                      Ik heb de nex-5 en ik kan je verzekeren dat bijna al je foto's zullen lukken, niet met de pancake lens(16mm) doch met de 18-55 OSS e-mount.
                      De Nex-3 zal niet onderdoen in kwaliteit van de foto's.
                      Groeten Hervé.

                      Comment


                      • #12
                        Re: handige camera voor op verlof

                        Hans Swolfs heeft nog een Canon 1D4 te koop staan.
                        Als je bij de grote wilt horen zoals hem moet je er maar contact me opnemen via pm.

                        Comment


                        • #13
                          Re: handige camera voor op verlof

                          Oorspronkelijk geplaatst door Dirkske007 Bekijk bericht
                          Hans Swolfs heeft nog een Canon 1D4 te koop staan.
                          Als je bij de grote wilt horen zoals hem moet je er maar contact me opnemen via pm.
                          Ik heb al een 7D en een 5DmkII aan mijn nek hangen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: handige camera voor op verlof

                            Koop gewoon één of andere Panasonic compact voor het gebruik dat je beschrijft. Je zal versteld zijn van de kwaliteit dewelke zulk een klein toestel kan geven.

                            Comment


                            • #15
                              Re: handige camera voor op verlof

                              Oorspronkelijk geplaatst door nabuc Bekijk bericht
                              Hallo Puerte,

                              Bedankt voor de vele info.

                              Ik ben al aardig op weg om voor de Nex te opteren. Maar is het ook een handig aparaat?

                              Wat mij stoort aan de D40 is dat hij weliswaar licht is, maar dat het toch vervelend is om hem een ganse namiddag aan je nek te laten hangen, als je bvb ergens een uitstap maakt. Het alternatief is dan het meezeulen van een fototas, die constant van je schouder glijdt.

                              Ik zoek vooral iets dat je gemakkelijk een namiddag aan je nek kan laten hangen. Daarvoor lijkt mij bvb de Panasonx LX5 zeer geschikt, of de Olympus Pen EPL1. Ik heb echter nog nergens de draagriem van de Nex kunnen zien, en ik vraag mij ook af of hij wel goed hangt. De twee ogen aan de body van de Nex waar de draagriem aan bevestigd wordt, staan erg laag, waardoor het toestel waarschijnlijk naar beneden kantelt als je ermee rondloopt. Voordeel blijft natuurlijk dat je het toestel met 16 mm lens gewoon in een ruime jaszak kunt stoppen. Hoe is je ervaring met de draagriem?

                              Alvast bedankt.
                              wat de draagriem betreft, had daar eigenlijk nog niet opgelet, heeft me eigenlijk nog niet gestoord, maar heb het nu effe uitgeprobeerd en met de 18-55 kantelt die naar beneden en met de 16mm blijft die horizontaal, weet niet of dit voordeel of nadeel is, zal van de situatie afhangen denk ik, maar was mij nog niet opgevallen.
                              Nu met de 16mm lens steek ik die gemakkelijk in mijn zakken, ook broekzak en het gebeurt wel eens dat ik dat vergeet.

                              ben zekers fan vd panasonic GF reeks en vooral van de GF3 , alsook van de olympus pen-reeks, hebben al hun voor en nadelen dat is een keuze die jezelf moet maken.
                              in feite heel de m4/3 reeks boeit mij, en zekers de nieuwe Leica lens voor m4/3, 25mm f1,4 geeft schitterende resultaten in combi met de GF3, zal ook wel schitterend prijskaartje aanhangen, maar het water komt uit mijne mond als ik die beeldjes zie
                              Just Posted: Our samples gallery from the Panasonic Leica DG Summilux 25mm F1.4 ASPH. We've had the chance to borrow a production example of this fast 50mm-equivalent lens and have prepared a samples gallery to show some of what it can do. We've also shot a couple of comparisons against the popular Lumix G 20mm F1.7 ASPH to see how the two lenses compare when used wide open, and give some idea of what the slightly longer focal length and wider aperture mean in terms of background defocus and subject isolation. Updated with additional comparison shots.

                              Nu de opkomst zijnde 24mm f1,8 zeis lens voor NEX zal wel evengoed zijn.

                              Wat bediening betreft is het concept vd NEX anders dan van DSLR, maar daarom zekers niet slechter, het is vernieuwend,voor iemand die zijn duim mist aan zijn rechterhand is het een drama, ne goede duim is al wat je nodig hebt. Als je de instellingen goed weet te personaliseren gaat alles heel vlug en gemakkelijk. Als ik een paar dagen de NEX gebruikt heb en ik neem dan een DSLR's vast is het precies dat ik terug ga naar de jaren stillekes.
                              De panasonic GF3 (en ook de 2) heeft het voordeel van touchscreen te gebruiken, heb het nog niet gebruikt maar lijkt me wel handig.
                              De samsung NX10/11 heeft het voordeel dat deel van bediening op het objectief zit, wat uiteraard heel handig is, lijkt mij persoonlijk eigenlijk het meest ideale.

                              Daar is momenteel voldoende aanbod in dit segment dat het moeilijk wordt een keuze te maken, heb voor de NEX gekozen en zou dat misschien nog wel doen, alhoewel de pana GF3 zou me van gedacht kunnen laten veranderen. Deze toestellen combineren de voordelen van compact met deze van DSLR, en dat maakt het voor mij zeer aantrekkelijk.

                              Comment

                              Working...
                              X