Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

    Beste Lezers,

    Ik ben al enige tijd aan in twijfel over het aanschaffen van een nieuwe lens. Ik begin in September met mijn fotografie opleiding en wil daarvoor een goeie lens aanschaffen. Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon 550D + EFS 22-55 kitlens en een Sigma 50MM f/1.4 prime. Ik merk dat ik bij het fotograferen vaak bereik te kort kom en wil daarom een tele objectief aanschaffen. nu heb ik voor mijzelf de keuze tussen de EF 24-105 f/4.0L of EF 70-200 f/4.0L IS. Als ik de 22-105 koop dan kan ik mijn kitlens vervangen maar als ik de 70-200 koop heb ik meer effectief bereik. Ik hoop dat jullie wat advies en informatie kunnen geven.

    Met vriendelijke groet,

    absolemn

  • #2
    Ik zou voor de 70-200 dan heb je een mooie set, + heb je een heel mooie set, na u 22-55 kan je mss opteren voor een 17-40L in combinatie met u 70-200 dan.

    Grtz tini
    "Buying a Canon doesn't make you a photographer. It makes you a Canon owner."

    Canon 5D

    Comment


    • #3
      Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

      Beste,

      Wil je je kit lens vervangen ga dan voor een 17-55 f2.8, die ga je veruit het meest gebruiken tijdens je cursus fotografie. Heb je geld over, neem dan die van canon maar de tamron is ook zeker goed. Voor meer bereik is een 70-200 prima, welke hangt af van wat je eraan wil uitgeven maar je kunt daar niet echt een miskoop in doen. De f4 van canon is absoluut top, zeker die met IS.
      Bij een 24-105 ga je op een canon 550 wat groothoek missen.
      Mijn gedacht...

      Comment


      • #4
        Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

        Tjah, je bent zelf op de hoogte van wat de implicaties zijn van uw aankoop, veel meer kan daar niet over gezegd worden.
        Heb je trouwens geen nood aan meer breedhoed? Persoonlijk vind ik de beste combo nog altijd 17-55 + 70-200, maar goed, dit is niet aan de orde aangezien je meer tele nodig hebt en dus de 17-55 als enigste aankoop geen optie is.

        Koop je de 24-105, dan heb je een zeer goeie walkaround lens, maar zal je op bepaalde momenten nog altijd een langer bereik (105-200) missen en heb je NOG minder breedhoek (24 ipv 22) terwijl je nu al weinig breedhoek hebt.
        Het grote voordeel is dat als je de meeste foto's in deze range trekt, je een verbetering hebt qua lens en je een 'groot' bereik hebt voor een zeer goeie standaardlens.

        Koop je de 70-200, dan heb je een veel groter bereik en een zeer goeie lens bij, maar trek je misschien het merendeel van de foto's nog met de 'slechtere' 22-55 lens en doe je daar dus geen voordeel.

        Persoonlijk zou ik voor de 70-200 gaan en doorsparen om uw 22-55 dan later te vervangen door de 17-55 2.8 IS. Dan heb je een lens met 17mm breedhoek én 2.8 én IS én relatief licht. (of een alternatief van de third party bedrijven)
        Het probleem in dergelijke discussies is wel altijd dat wij onmogelijk kunnen inschatten aan welke brandpunten jij het meeste nood zal hebben. (als je al op voorhand zou weten dat voor 99% van uw foto's 24-105 bereik met 4.0 volstaat ...)

        Comment


        • #5
          Ooow ja die 17-55 vergeten :-) ik gebruik gewoon lekker men 24-70 maar ben dan ook op FF

          grtz, tini
          "Buying a Canon doesn't make you a photographer. It makes you a Canon owner."

          Canon 5D

          Comment


          • #6
            Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

            Beste repliers, Het gaat er mij niet zozeer om de kit lens te vervangen maar ik dacht zelf zo; Als ik het effectieve bereik kan vergroten en dan ook nog eens een betere Image quality krijg dan is het win win, ik merk zelf heel veel verschil tussen de kwaliteit van de foto's die ik maak met mijn sigma Prime dan met mijn kit lens, Op de zelfde instellingen natuurlijk. Mijn doel is om mijn effectieve bereik te vergroten met de aanschaf van 1 lens. het breedhoek vermogen van mijn lens vind ik niet erg belangrijk omdat ik naar gelang een 16-35 f2.8 L lens kan lenen wanneer ik wil.

            Mijn eerste keus was om de 70-200 te kopen maar na wat lang onderzoek is de 22-105 ook erg verleidelijk gebleken. Aangezien ik geen fotocursus ga volgen maar een opleiding tot autonoom/professioneel fotograaf en ik maar een beperkt budget heb, maar wel van goeie kwaliteit glas hou, wil ik er niet achteraf achter komen dat ik een verkeerde keuze heb gemaakt.

            Comment


            • #7
              70-200 dan e, ge zegt het allemaal zelf da ge u effectief bereik wilt vergroten!!!! En beperkt budget en goed glas gaat niet samen! Zoekt u een mooie 2dehands glas dan!
              "Buying a Canon doesn't make you a photographer. It makes you a Canon owner."

              Canon 5D

              Comment


              • #8
                Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                Als hier al diverse reacties aangeven dat het over een 24-105mm L objectief gaat ben je toch wel vrij hardnekkig met je 22mm. Je bent denk ik het beste af met een 70-200L f4/is
                en daarnaast zou je de verouderde kitlens die je hebt vervangen door iets beters.
                Last edited by Spanjaart; 24 juli 2011, 22:20.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Absolemn Bekijk bericht
                  B 22-105 ook erg verleidelijk gebleken. .
                  Toudzunbort duvekd?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                    Tja...heel lastig.
                    Je hebt geen FF camera, geen groot budget, maar je wilt wel kwaliteitsglas kopen.
                    Als je dit doet omdat je op midlange termijn zeker een FF camera gaat kopen en zoals je zegt (bijna) geen groothoek gebruikt, maar toch je effectieve bereik wil vergroten > dan is de 24-105 een goede keus. Bedenk je wel dat 16-35 nou niet echt heel erg groothoek is op jouw camera (en misschien wel op de camera van de eigenaar van die lens).

                    Ik heb niet veel verstand van opleidingen tot autonoom fotograaf, maar ik kan me toch voorstellen dat je het grootste deel van de tijd in de "normale range" zult fotograferen. Dus ga je voorlopig niet richting FF, dan lijkt mij een investering in een betere standaardlens (bv tamron 17-50, canon 17-55 of sigma 17-50) en een 70-200 F/2.8 of F/4 (IS) een vele betere keus. Gezien je wens tot uitbreiding van je bereik dus eerst een 70-200 en dan een nieuwe standaardlens.

                    PS: Heb je echt een 22-55 bij je 550d? of moet dit ook de 18-55 zijn......Is 22 misschien je lievelingsgetal....dan moet je misschien ook een canon 10-22 groothoeklens kopen ;-)
                    Last edited by Fritzer; 25 juli 2011, 07:07.
                    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                    Canon powershot s120

                    Comment


                    • #11
                      Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                      Een 22-55 bestaat wel, maar het is al een ouder model dat vroeger wel eens als kitlens bij de goedopere analoge reflexcamera's werd geleverd.
                      Zo is er ook een 28-105, daarvan bestaan zelfs twee versies, de goedkope f4-f5,6 en de duurdere (heel wat betere, die ik zelf ooit nog heb gehad) 28-105 f3,5-4,5.

                      De standaard kitlens bij een 550D is nog altijd een EF-S 18-55 f3,5-5,6 (normaalgezien de versie met IS, de andere wordt alleen nog bij de 1000/1100D geleverd dacht ik).

                      Maar een 22-105 kan ik zelfs via Google niet vinden, en daarom vermoed ik dat het hier toch over de EF 24-105 f4 L IS gaat.

                      De 24-105 heeft een groter zoombereik dan een 22-55, dat lijkt mij heel erg duidelijk...
                      En een 70-200 heeft ook een zoombereik, maar dat zit al meer in het tele gebied.
                      Beide lenzen zijn daarom totaal verschillend, je moet gewoon beslissen of je een tele nodig hebt, of een standaardzoom. Maar de 24-105 is door de 24mm niet echt geschikt als standaardlens op een 1,6x crop camera (dat hebben er hier al meer geschreven).

                      Voor een 550D is de EF-S 17-55 f2,8 IS een veel betere keuze als je een standaardlens zoekt. Het is niet omdat er geen "L" opstaat dat ze niet goed zou presteren, het is een van de beste lenzen die je kan kopen voor een 1,6x crop-camera van Canon.

                      Beide lenzen vullen elkaar aan, een EF-S 17-55 f2,8 + een EF 70-200 f4 L IS is een heel goed setje, waarmee je al heel wat kan doen. Kijk niet naar het "gat" tussen de 55 en de 70mm, want dat kan je meestal gemakkelijk "dichtmaken" door een stapje voor of achteruit te zetten.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Een 22-55 bestaat wel, maar het is al een ouder model dat vroeger wel eens als kitlens bij de goedopere analoge reflexcamera's werd geleverd.
                        Zo is er ook een 28-105, daarvan bestaan zelfs twee versies, de goedkope f4-f5,6 en de duurdere (heel wat betere, die ik zelf ooit nog heb gehad) 28-105 f3,5-4,5.
                        inderdaad een lens uit 1998...vandaar mijn vraag of ie echt de 22-55 bij de 550d (uit 2010) heeft
                        Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                        Canon powershot s120

                        Comment


                        • #13
                          Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                          Beste lezers, mijn excuses voor de fouten in de MM getallen het gaat idd om een 18-55 kitlens en een 24-105 f/4.0 L lens.

                          Ik heb uiteindelijk toch besloten voor de 24-105 f/4.0 L Is omdat zoals fritzer zij ik waarschijnlijk voor mijn opleiding veel binnen de "normale range" zal fotograferen. Ook hoop ik binnen enkele maanden mijzelf een FF camera aan zal schaffen, wss een 5d mk2.

                          Heel erg bedankt voor de meningen en hulp. Nogmaals excuses voor de confusie met cijfers. ik ben daar niet zo'n kei in.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                            Als je binnen enkele maanden toch een 5D MKII wil aanschaffen, dan moet je zeker eerst kijken dat de kit (5D MKII + 24-105 f4 L IS) niet goedkoper is dan dat je nu eerst een 24-105 koopt, en later een 5D MKII. Dan kan je beter nog wat wachten en een kit kopen als je er voldoende voor hebt gespaard.

                            Ik denk eigenlijk dat je niet echt een full-frame camera nodig hebt voor die opleiding.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Help! EF 22-105 f/4.0L of EF 70-200 F/4.0 L IS ?

                              hmmnee miss heb ik de FF niet nodig maar ik kan wss via een aanbieding die 5d mk2+ 24-105 voor 1000 euro krijgen, niew in doos wel te verstaan dus dat is dan weer een mooie meevaller.

                              Comment

                              Working...
                              X