Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opvolger voor PowerShot Pro 1

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opvolger voor PowerShot Pro 1

    Hallo allemaal,

    Ik heb jarenlang een PowerShot Pro 1 gebruikt en ik was daar altijd zeer tevreden over. Maar omdat ik altijd mijn foto's op de televisie bekijk miste is heel erg de mogelijkheid om in 16:9 beeldformaat de fotograferen. Daarom wilde ik iets anders en ik verkocht de PowerShot Pro 1 overtuigd dat ik makkelijk een opvolger zou kunnen vinden.

    Ik vloek misschien in de kerk hier, maar ik wil liever geen SLR camera. De reden hiervoor is dat ik graag mag experimenteren met over- en onderbelichten, effecten en kleuren en zo. Bij SLR camera's wordt de sensor alleen belicht tijdens het nemen van een foto. Je moet dus een foto nemen om het effect van je instellingen te kunnen zien. Mijn vrouw heeft een EOS 450D en moet soms 6 foto's nemen van hetzelfde voordat ze bijvoorbeeld de belichting optimaal heeft. Maar bij de PowerShot Pro 1 kon ik het effect van de instellingen van te voren door de zoeker zien. Ik nam pas een foto als ik zag dat alles perfect was. (Ik weet wel dat ze die allemaal weer kan weggooien, maar toch... )

    Het valt echter nu niet mee om een opvolger voor de Pro 1 te vinden. Ik heb de G12 in mijn handen gehouden maar... sorry hoor, als je de Pro 1 gewend bent weet je echt niet hoe je de G12 moet vasthouden, zo klein is hij. En de zoeker is zo klein dat ik er nauwelijks doorheen kan kijken.

    Ook heb ik gekeken naar de SX30-IS. Deze bevalt qua formaat prima (en die zoomlens is leuk) maar men hoort vaak zeggen dat de S-series PowerShots een trapje minder zijn qua beeldkwaliteit. Ik ben ook erg geschrokken van de formaten van de beeldsensors:

    PowerShot EOS 450D 22.2 mm x 14.8 mm
    PowerShot Pro 1 8.8 mm x 6.6 mm
    PowerShot G12 7.5 mm x 5.5 mm
    PowerShot SX30-IS 6.2 mm x 4.5 mm

    Ik kom er nu dus achter dat, hoewel natuurlijk niet te vergelijken met een SLR, ik klaarblijkelijk een redelijk bijzondere PowerShot te pakken had. De camera was 6 jaar oud toen ik hem verkocht maar zelfs de duurste PowerShots van nu hebben kleinere beeldsensors dan de Pro 1.

    Mijn vraag is nu:
    De G12 gaat het niet worden voor mij. Als ik de SX30-IS aanschaf, ga ik dan erg teleurgesteld worden in beeldkwaliteit? Of zijn de technieken dusdanig verbeterd ondertussen dat ik het verschil niet zo zal merken? En hoe zit het met de lens? De Pro 1 had een L-ype lens, en ik heb begrepen dat dat iets bijzonders was? Hoe zit dat bij de SX30-IS?

    Wie wil hier iets over roepen?

    Thanks,
    Vincent

  • #2
    Re: Opvolger voor PowerShot Pro 1

    Oh oeps: ik had me misschien iets beter moeten verdiepen in SLR's.

    Er is zoiets als Live View. Werkt dit net zo goed als als bij een PowerShot? Dit is zeker alleen op het LCD scherm, ik neem aan niet door de zoeker?

    Thanks,
    Vincent

    Comment


    • #3
      Re: Opvolger voor PowerShot Pro 1

      live vieuw werkt inderdaad enkel op het lcd scherm en een stukje trager dan via de zoeker maar is zeker een heel werkbaar systeem. Of het bij dslr sneller is dan op je powershot kan je misschien eens in de winkel testen als je je een toestel laat demonstreren.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Opvolger voor PowerShot Pro 1

        Ik had hetzelfde probleem.Kennelijk was de pro 1 te goed (zeker voor zijn tijd), en ik vond ook niet direkt een goed alternatief. Waarschijnlijk is de nieuwe Sony bridge ongeveer gelijkwaardig. Ikzelf ben overgestapt, na lang zoeken, naar de Sony A55.

        Comment


        • #5
          Re: Opvolger voor PowerShot Pro 1

          Hoe bevalt de Sony je qua kleuren in vergelijking met de Canon? Ben een beetje huiverig van overstappen naar een ander merk. Ze zeggen wel eens dat je "gewend raakt" aan de manier waarop een bepaald merk de beelden vastlegt...

          Comment


          • #6
            Re: Opvolger voor PowerShot Pro 1

            Wil je het resultaat vd belichting onmiddellijk door de zoeker zien in een DSLR, dan zijn de Sony A35,A55( en binnenkort de opvolger A65) en de A77, de enige keuze die je momenteel hebt. Gebruiken een doorzichtige vaste spiegel ipv een opklapbare.
            Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
            Mijn bird foto's en urbex foto's

            Comment


            • #7
              Re: Opvolger voor PowerShot Pro 1

              Oorspronkelijk geplaatst door vtimmermans Bekijk bericht
              Hoe bevalt de Sony je qua kleuren in vergelijking met de Canon? Ben een beetje huiverig van overstappen naar een ander merk. Ze zeggen wel eens dat je "gewend raakt" aan de manier waarop een bepaald merk de beelden vastlegt...
              Als je de sony in jpeg op "vivid" zet, dan komen de kleuren ongeveer overeen met die van de powershot.
              Het blijft echter wel en andere manier van handelen met zo'n slr, je moet ofwel meer manueel werken, ofwel meer overschakelen tussen de verschillende voorgeprogrammeerde mogelijkheden.
              Ook het gewicht is anders. Ik heb er ineens een tamron 18-270 pzd bijgekocht voor het algemeen citytrip-gebruik. Dus totaal heb je ongeveer een kg.

              Comment

              Working...
              X