Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

EXIF gegevens.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • EXIF gegevens.

    Het valt mij op dat meer en meer fotos worden gepost zonder bijgevoegde exif gegevens .Ook via opanda en dergelijke hulpprogrammas zijn ze niet te achterhalen.
    Ik vind dit spijtig omdat we zo,niet van de ervaring van anderen(verdergevorderden op fotografie gebied) kunnen leren.
    Of ben ik de enige die zo denkt
    groet
    MSQ
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare

  • #2
    Re: EXIF gegevens.

    Kan iemand mij nu eens uitleggen hoe EXIF gegevens leerzaam zouden zijn, wanneer je een beeld perfect kunt kopiëren met volledig andere instellingen? Een woordje uitleg van de fotograaf over hoe de foto tot stand is gekomen is 1000x meer waardevol dan droge, nietszeggende en soms zelfs misleidende EXIF gegevens (bijv. focus stacking!).

    Je hebt toch geen EXIF nodig om te zien dat er een breedhoeklens gebruikt werd, of om te zien dat het water in een landschapje vervaagd is omwille van een lange sluitertijd.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: EXIF gegevens.

      Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
      Kan iemand mij nu eens uitleggen hoe EXIF gegevens leerzaam zouden zijn, wanneer je een beeld perfect kunt kopiëren met volledig andere instellingen? Een woordje uitleg van de fotograaf over hoe de foto tot stand is gekomen is 1000x meer waardevol dan droge, nietszeggende en soms zelfs misleidende EXIF gegevens (bijv. focus stacking!).

      Je hebt toch geen EXIF nodig om te zien dat er een breedhoeklens gebruikt werd, of om te zien dat het water in een landschapje vervaagd is omwille van een lange sluitertijd.
      plus 1 (( 't zal misschien zijn nut hebben maar zoals vaak hier : indruk maken door de elite?)

      Comment


      • #4
        Re: EXIF gegevens.

        Brandpuntafstand bv. zegt al weinig wanneer een beeld gecropt is.
        Exif is een overroepen iets...
        Mvg Tim

        Comment


        • #5
          Re: EXIF gegevens.

          Ik haal ze er niet express uit, maar ik zie bij mijn laatste post dat ze weg zijn.
          Foto via Flickr en kader rond geplaatst in PS
          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

          Comment


          • #6
            Re: EXIF gegevens.

            Exifs zijn inderdaad gewoon gegevens en ja hoe een beeld tot stand komt is 1000x waardevoller.
            Maar waarom iets zoals exifs verwijderen als ze toch niet belangrijk zijn(of weinig belangrijk)of is dit een domme opmerking van mij.
            Mijn punt als beginnend hobbyfotograaf is:alle info en alle hulp is welkom.
            Vanaf nu zal ik dus pleiten bij de betere fotografen op dit forum om mede te delen welke de exif gegevens zijn en hoe een beeld is bewerkt.
            groet
            MSQ
            PS.de bedoeling van mijn aanwezigheid op het forum is zoveel mogelijk te leren van fotografen met veel ervaring.
            Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare

            Comment


            • #7
              Re: EXIF gegevens.

              Oorspronkelijk geplaatst door MSQ Bekijk bericht
              Exifs zijn inderdaad gewoon gegevens en ja hoe een beeld tot stand komt is 1000x waardevoller.
              Maar waarom iets zoals exifs verwijderen als ze toch niet belangrijk zijn(of weinig belangrijk)of is dit een domme opmerking van mij.
              Mijn punt als beginnend hobbyfotograaf is:alle info en alle hulp is welkom.
              Vanaf nu zal ik dus pleiten bij de betere fotografen op dit forum om mede te delen welke de exif gegevens zijn en hoe een beeld is bewerkt.
              groet
              MSQ
              PS.de bedoeling van mijn aanwezigheid op het forum is zoveel mogelijk te leren van fotografen met veel ervaring.
              En jij denkt echt te weten te komen wat er allemaal gedaan is als bewerking?
              Dat is nu net de handtekening van de fotograaf.
              Jij gaat mij toch ook niet leren om je handtekening te kopiëren,
              daar moet ik dan maar zelf achter zien te komen
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

              Comment


              • #8
                Re: EXIF gegevens.

                Ik was een beetje verkeerd dan,dacht dat het de bedoeling was dat we iets konden opsteken van de betere fotografen.
                En,neen,niemand hoeft mij aan te leren hoe je een handtekening moet namaken.
                Maar tussen een handtekening namaken en tips/trics en gegevens uitwisselen is er een wereld van verschil.
                Maar ik denk dat ik het nu begrepen heb.
                MSQ
                Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare

                Comment


                • #9
                  Re: EXIF gegevens.

                  Oorspronkelijk geplaatst door MSQ Bekijk bericht
                  Ik was een beetje verkeerd dan,dacht dat het de bedoeling was dat we iets konden opsteken van de betere fotografen.
                  En,neen,niemand hoeft mij aan te leren hoe je een handtekening moet namaken.
                  Maar tussen een handtekening namaken en tips/trics en gegevens uitwisselen is er een wereld van verschil.
                  Maar ik denk dat ik het nu begrepen heb.
                  MSQ
                  Ik zou ook veel liever hebben dat iedereen zijn instellingen en bewerkingen deelt, maar wat krijg je dan?
                  Allemaal foto's die er op dezelfde manier prachtig uitzien.
                  Het belangrijkste is dat je zelf een moment ziet.
                  Leer dan je foto's deftig verscherpen. ( zie topic Mortierke )
                  Maak er een kader rond die niet te druk is en toch duidelijk maakt dat het jouw foto is.
                  (en die kader is dan nog niet noodzakelijk)

                  En de rest... Dat heb je zelf in de hand.

                  EXIF gegevens zijn leuk om op weg te geraken.
                  Zo kom je snel te weten dat je voor landschappen een klein diafragma gebruikt.
                  Als je maar een klein deel scherp wil, gebruik je een groot diafragma.
                  Voor snelheid: lange sluitertijd.
                  Voor 'bevroren beelden': korte sluitertijd.
                  Spring hier artistiek mee om en je bekomt een mooie foto.

                  Je kan foto's maken van een raceauto bijvoorbeeld:
                  -eentje waar je mee volgt (panning): hier zal de wagen scherp zijn, achtergrond niet.
                  -eentje waar je niet volgt : achtergrond scherp, de wagen onscherp door bewegingsonscherpte.
                  Als je beide foto's hier plaatst zullen er aanhangers en tegenstanders voor beide foto's zijn.
                  Er zijn gewoon geen vaste regeltjes om de perfecte foto te maken,
                  dan zou iedereen het dadelijk kunnen.

                  JE MOET HET ZIEN !!

                  Ik bedoel dit echt niet kwaad en ook niet omdat je niet mag weten welke instellingen ik gebruik, maar het is zo gewoon.
                  Maak van iemand een portret en gebruik morgen dezelfde instellingen, zelfde persoon, zelfde plaats, zelfde tijd. Je zal niet dezelfde foto krijgen.


                  ps: het staat hier vol met tips en trucs, je moet ze alleen lezen en omzetten in de praktijk.
                  Hoe je dat interpreteert is jouw ding
                  Last edited by jumpforjoy; 24 juli 2011, 16:22. Reden: ps:
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                  Comment


                  • #10
                    Re: EXIF gegevens.

                    Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                    Ik bedoel dit echt niet kwaad en ook niet omdat je niet mag weten welke instellingen ik gebruik, maar het is zo gewoon.
                    Maak van iemand een portret en gebruik morgen dezelfde instellingen, zelfde persoon, zelfde plaats, zelfde tijd. Je zal niet dezelfde foto krijgen.


                    ps: het staat hier vol met tips en trucs, je moet ze alleen lezen en omzetten in de praktijk.
                    Hoe je dat interpreteert is jouw ding
                    Ik heb dit dan ook niet kwaad opgevat.
                    En ik volg je redenering.
                    Maar waar het mij om gaat:ik gebruik een 400mm2.8 canon lens en de resultaten zijn ondermaats,met de exifs en een beetje uitleg van mijnentwege kunnen forumleden mij bijsturen en tips geven hoe het beeld te bewerken of anders in te delen.Zo kan ik evolueren en niet kopieren.
                    En geloof me vrij ik grasduin wat af in de topics.
                    De tip "zie topic mortierke" is de feedback die de beginnende hobbyfotograaf o.a. nodig heeft.
                    Groeten
                    MSQ
                    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare

                    Comment


                    • #11
                      Re: EXIF gegevens.

                      Oorspronkelijk geplaatst door MSQ Bekijk bericht
                      Ik heb dit dan ook niet kwaad opgevat.
                      En ik volg je redenering.
                      Maar waar het mij om gaat:ik gebruik een 400mm2.8 canon lens en de resultaten zijn ondermaats,met de exifs en een beetje uitleg van mijnentwege kunnen forumleden mij bijsturen en tips geven hoe het beeld te bewerken of anders in te delen.Zo kan ik evolueren en niet kopieren.
                      En geloof me vrij ik grasduin wat af in de topics.
                      De tip "zie topic mortierke" is de feedback die de beginnende hobbyfotograaf o.a. nodig heeft.
                      Groeten
                      MSQ
                      Die manier van werken zal eerder respons krijgen.
                      Plaats je foto's, goed of slecht, daar is de beginnershoek voor.
                      Zet er je Exif's duidelijk bij en er zullen maar al te graag wat mensen je 'bijsturen'
                      Gewoon foto's posten en dan komt het wel goed.
                      Ik ben ook al wat geëvolueerd (nog een lange weg te gaan) mede dankzij BD
                      en zo blijven we bijleren he
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • #12
                        Re: EXIF gegevens.

                        Ik ben het met mijn voorganger eens post je eigen foto's met alle gegevens die jij hebt en je wordt zo geholpen hoor !
                        Greetz Twan

                        http://500px.com/TwanGroenen

                        Comment


                        • #13
                          Re: EXIF gegevens.

                          Ik vind zelfs van belang dat de EXIF niet gekend is. Het zet iemand op een verkeerd spoor. Belangrijker is de compositie, interpretatie en het licht te analyseren.
                          Bewerking is secundair. Als het er niet in zit kun je het er ook niet uithalen.
                          Dat is fotografie, de rest is imaging.
                          YMMV nerdi
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: EXIF gegevens.

                            Ik vind het nogal onnozel.
                            Zelf je exif gegevens verwijderen omdat ze niet belangrijk zijn, maar van beginners vragen dat ze er de exif gegevens bij plaatsen om hun foto te kunnen beoordelen...
                            Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                            Comment


                            • #15
                              Re: EXIF gegevens.

                              Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
                              Ik vind het nogal onnozel.
                              Zelf je exif gegevens verwijderen omdat ze niet belangrijk zijn, maar van beginners vragen dat ze er de exif gegevens bij plaatsen om hun foto te kunnen beoordelen...
                              Ik verwijder ze niet (als je het op mij hebt tenminste)
                              bij mijn laatste foto staan ze er niet meer in.
                              Hoe krijg ik ze er weer bij?
                              Nikon D7000 en wat lenzen.
                              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                              Comment

                              Working...
                              X