Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hasselblad 500

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hasselblad 500

    Zou graag mijn eerste stapjes in analoge fotografie doen, een HAsselblad staat op mijn lijstje.

    Waar vind ik nog perfect werkende ( op e-bay staan er veel, maar of ze werken ...). Indien ik dan eentje koop, welk is een aan te bevelen adres voor reparatie/onderhoud?

    Of zijn er mensen die hun ervaringen met Hasselblad met me willen uitwisselen?

    Dank,

    Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

  • #2
    Re: Hasselblad 500

    Ik ben geen hasselblad expert (ik heb er wel mee gewerkt maar ik gebruik een Rolleflex 8000)
    Ik zou eens kijken voor een 503 latere model. kun je nog nieuw kopen trouwens.
    Een hasselblad camera als dusdanig bestaat niet, ze zijn modulair.
    Pricipieel
    1. Achterwand
    2. Cameracube
    3. Zoeker
    4. Lens

    Alle onderdelen zijn verwisselbaar (=V systeem). De sluiters van objectieven voor de 500 serie zitten in de lens, en syncen op alle sluitersnelheden;
    bv. Je kan op een hasselblad de achterwand met Zw/W film vervangen door een digitale achter wand.
    Of de klapzoeker vevangen door meter/prisma.
    Het zoekerbeeld op een klapzoeker is links/rechts verkeerd.
    Enz.
    Ik dacht op www.fotobeurs.com een aanbod gezien te hebben

    YMMV Nerdi
    Last edited by Nerdifant; 23 juli 2011, 09:59. Reden: V systeem - 203 wordt niet meer gemaakt
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: Hasselblad 500

      Je kan ook gaan voor een Mamiya systeem. Is minder modulair, ik bedoel dat je geen achterwand kan verwisselen bij de oude systemen ... maar voor de prijs van een goede rug van Hasselblad heb je bijna een tweede body bij mamya

      Wees vooral voorzichtig met de achterwanden van Hasselblad. Het zwakke punt van dit systeem, vrij duur, en zeer fragil. Een film verkeerd opleggen, wat forceren en het spel is naar de .....

      Ik zou eerder gaan kijken bij een handelaar in 2de hands (Zuidstraat Brussel, Campion aan de Naamsepoort...) Daar ga je wat meer betalen maar je hebt dan ook de waarborg. Dat is zeer belangrijk bij Hasselblad, het is het beste van het beste.....maar het gaat al eens stuk, dat is nu eenmaal de reputatie van Hasselblad.

      Comment


      • #4
        Re: Hasselblad 500

        en een mamiya heb ik te koop in aanbod

        Comment

        Working...
        X