Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

IS een must in macrolens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • IS een must in macrolens?

    Dag Iedereen,

    Is IS een must in een macrolens? Is dit de honderden euro's verschil waard? Is deze enkel te vinden op de macro's in de L-reeks van canon?

    Elien

  • #2
    Re: IS een must in macrolens?

    IS is nergens een must maar alleen handig en bij macro nog het minst handig, maar bij gebruik van een macrolens als korte tele is het weer wel handig. En als Vr en OS is ook op de macro's van Nikon en Sigma te vinden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: IS een must in macrolens?

      Hangt ervan af of je een statief gebruikt.

      Comment


      • #4
        Re: IS een must in macrolens?

        Voor macro zal IS niet echt nuttig zijn, meestal moet je de f-waarde zo hoog zetten dan je toch lange sluitertijden nodig hebt ... en dan moet je wel op statief werken.

        IS komt van pas voor al die andere dingen waar je deze lens nog voor kan gebruiken, ik zou heel graag de 100mm 2.8 L IS kopen van Canon ... maar moet nog een beetje sparen vrees ik

        IS vervangt echt geen statief, laat niemand je dat wijsmaken ... op 100mm een vlijmscherpe foto maken op 2 seconden kan enkel op statief, geen enkele vorm van IS kan bij dergelijke sluitertijden de camera beweging opvangen ... maar pakweg 1/25e op 100mm kan dan weer prima opgevangen worden
        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

        Comment


        • #5
          Re: IS een must in macrolens?

          praktisch gezien kun je dus zeggen:

          - ga je je lens alleen voor macro gebruiken...dan kun je heel soms iets aan IS hebben, maar meestal niet

          - wil je hem bv 30% van de tijd ook gebruiken voor portretten, dan gaat IS je zeker veel winst opleveren. Bedenk wel dat een macro lens van 70 tot 105 mm qua bereik prima is voor portret, maar wel net wat scherper en harder is dan echte portretlenzen.

          deze foto heb ik gemaakt met mij 100 mm macro lens (zonder IS)

          Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
          Canon powershot s120

          Comment

          Working...
          X