Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

omgekeerde lenzen bij macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • omgekeerde lenzen bij macro

    Ik ben zinnens mijn macrofotografie een nieuwe dimensie te geven en zou daarom willen beginnen met het systeem van de omgekeerde lenzen om nog betere vergrotingen te krijgen.
    Heeft er hier iemand ervaring mee?
    Bij fotorubens horen ze het in keulen donderen als ik om meer uitleg vraag.
    Ik bezit momenteel een 150 mm macro lens ( filtermaat 72 mm ) en zou daar een primelens willen omgekeerd opzetten.
    Het eenvoudigste leek me een 24 mm lens te kopen ( filtermaat 77 mm ) en deze omgekeerd op de 150 mm te zetten.
    Ik vind echter nergens adapterringen ( 72 naar 77 mm ) met aan beide kanten binnenschroefdraad.
    Het aan elkaar lijmen van gewone adapterringen lijkt me nogal gewaagd.( + bij het minste verschil staat de ene lens acentrisch tov de andere )
    Iemand oplossingen of plaatsen waar ik terecht kan?
    Of zijn er andere methodes om betere vergrotingen te krijgen.
    Het hierboven beschreven systeem zou me volgens berekeningen op het net 150/24 ( brandpunt hoofdlens gedeeld door brandpunt omgekeerde lens ) een vergroting van 6x moeten opleveren. klopt dit of denk ik nu te symplistisch?
    Graag feedback

  • #2
    Re: omgekeerde lenzen bij macro

    Typisch voor "stacked" lenses werden er Cokin adapter ringen tegen elkaar gelijmd om zo een fit te krijgen. Misschien wat weel van het goede.

    YMMV nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: omgekeerde lenzen bij macro

      in het forumonderdeel algemeen is er een topic over dit.--> macrofoto's zonder macrolens

      Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.
      “The Earth is Art, The Photographer is only a Witness ”

      Comment


      • #4
        Re: omgekeerde lenzen bij macro

        Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
        Of zijn er andere methodes om betere vergrotingen te krijgen.
        Ja; een goede voorzetlens. Kijk eens wat deze fotograaf doet met een (goedkope) Raynox DCR-250 op z'n 180mm van Sigma: http://www.flickr.com/photos/kliton77
        Andere opties zijn MSN-202 (wel moeilijker om mee te werken, geeft meer vergroting), of een 500D voorzetlens van Canon. Geeft iets minder extra vergroting.

        Het enige dat je extra nodig hebt is een step-down filter. Ik ben er ook naar op zoek.

        Tussenringen gaan weinig voor je doen omdat je met een relatief lange lens zit.
        Omgekeerde lens is leuk als het goed werkt, maar het blijft wel wat prutswerk, en het is moeilijk om op voorhand de kwaliteit van het geheel in te schatten.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: omgekeerde lenzen bij macro

          mijn pa is ook geinteresseerd in dit systeem van omkeren en toen we het bij art en craft eens vroegen was het ook donder in keulen en zeiden ze dat het niet meer werd gedaan. Een week later krijg ik de laatste shoot en wat stond vermeld, omkeerringen

          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
          hier vind je mijn foto's en hier ook

          Comment


          • #6
            Re: omgekeerde lenzen bij macro

            Heb een paar weken geleden, een 35mm. lens gekocht voor 25 euro.
            Voldoet prima voor macro, ook voor extreme macro.
            Zal een paar foto's plaatsen, als er interesse voor is.
            Natuurlijk horen ze het in Keulen donderen.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #7
              Re: omgekeerde lenzen bij macro

              Dat omkeren gaat goed ... maar heb nu een MPE-65 en alzo geen omkeerring meer nodig .. iemand een 52-55 omkeerring ?

              Comment


              • #8
                Re: omgekeerde lenzen bij macro

                @ Thierry : met de voorzetlenzen heb ik niet zo'n bijster goede ervaringen ( kan aan mij liggen ) maar had vroeger de raynox 150 op een 105 mm lens en gaf vaak problemen met abberatie bij het buitenwerk .
                Canon heeft er met de MP65 een goede oplossing voor maar helaas is het bij nikon wachten geblazen op een alternatief.
                Als extra lens ( om omgekeerd te gebruiken of los van de 150 mm ) had ik gedacht aan de 24 mm macro dewelke volgens de commentaren een vergroting tot 2.9 x zou geven.
                Deze zou ik dan wel eventueel met tussenringen ( reeds in bezit ) of een balg kunnen gebruiken.
                Nav de cokin ringen zouden er zulke ringen bestaan, maar kan ze bij belgische handelaars niet vinden ( misschien op de site van cokin gaan kijken dan maar ? )

                Comment


                • #9
                  Re: omgekeerde lenzen bij macro

                  Zojuist even geprobeerd: een AFD 24mm/2.8 omgekeerd op een E-Nikkor 75-150 /3.5 in 150 mm stand aan een D80. De zoomlens op 1 m ingesteld.
                  Paar bemerkingen:
                  1- de vergroting is plm 6 keer (plm 4 mm breed in de zoeker).
                  2- de vrije afstand is plm 2,5 cm bij een lensdiameter van 6 cm.
                  3- de AFD 24 mm is met de blote kont naar het onderwerp gekeerd. Zand, stof en dergelijke kunnen gemakkelijk in het inwendige van de lens komen.
                  4- Met alleen de 24 mm omgekeerd is de vergroting plm 2,5 keer (plm 9,5 mm breed in de zoeker).
                  5- Een losse voorzetlens moet voor eenzelfde resultaat plm. 40 dioptrie sterk zijn.
                  6- Stilhouden is niet gemakkelijk. Ik denk dat je bijna op voorhand altijd een flitser moet gebruiken om bewegingsonscherpte te verminderen.
                  7- Als ik de zoomlens vervang door een set tussenringen van 68 mm is de vergroting plm 5 keer (plm 4,5 mm breed in de zoeker).
                  8- Bekijk dit videootje eens: http://www.youtube.com/watch?v=wqRn3at0H60.

                  Ik zou zeker geen dure AFD 24 mm willen wagen aan dit soort gebruik (zie punt 3). Je kunt iedere 24 mm lens van welk merk dan ook gebruiken. De tussenringen kunnen de meest eenvoudige zijn.

                  Groet Hans.

                  Comment


                  • #10
                    Re: omgekeerde lenzen bij macro

                    Oorspronkelijk geplaatst door Darkestblue Bekijk bericht
                    @ Thierry : met de voorzetlenzen heb ik niet zo'n bijster goede ervaringen ( kan aan mij liggen ) maar had vroeger de raynox 150 op een 105 mm lens en gaf vaak problemen met abberatie bij het buitenwerk .
                    Van de 150 heb ik nog niet veel voorbeelden gezien, misschien juist omdat ze kwalitatief wat minder is? Als je wat terughoudend bent t.o.v. Rayonx, Canon maakt ook heel goeie voorzetlenzen, maar die zijn ook wel een stukje duurder.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: omgekeerde lenzen bij macro

                      @ J.Hoes
                      Je hebt me grotendeels overtuigd om ipv naar stacked lenses te gaan om toch maar eens een ( goedkopere ) 24 mm lens te proberen.
                      Ik heb even gerekend ( verbeter me als ik fout ben ) maar gewoon gemonteerd met 48 mm aan tussenringen zou ik reeds een vergroting hebben van 2 x .
                      Met een balg van 128 mm zou deze vergroting al oplopen tot 5 x.
                      De berekening van wat het zou geven moest ik de lens omgekeerd plaatsen ontglipt me en daarom vertrouw ik op je vaststellingen. Lijkt me daarom een zeer eenvoudige opstelling om mee te beginnen.
                      Hartelijk dank voor het filmpje en de feedback.

                      Ps : tip voor een 24 mm lens?
                      Dank

                      Comment


                      • #12
                        Re: omgekeerde lenzen bij macro

                        Ik heb mijn AFD 24 mm/2.8 destijds occasion gekocht, rond 295 euro voor betaald. Bij mijn weten heeft deze lens een CRC (Close Range Correction), waarbij delen van de lensgroep tov elkaar worden verplaatst bij scherpstelling op dichtbij. Onder huiskameromstandigheden zou ik omgekeerd gebruik wel aandurven, buiten niet.

                        Mijns inziens zou je voor jouw toepassing ook kunnen kijken naar vergane glorie met manuele scherpstelling. Kijk eens rond op Ebay, Marktplaats, lokale fotoboer, kringloopwinkel.
                        De lens zou zelfs een klein defect mogen hebben in bv. bajonet of scherpstelling.
                        Voor de tussenringen zou je naar een set K-ringen van Nikon kunnnen kijken.
                        Met de Nikon BR2a omkeerring ga je van F-bajonet naar 52mm schroefdraad. (mannetje)

                        Succes.

                        Groet Hans.

                        Aanvulling: lenzen zonder diafragma ring, zoals de G-lenzen van Nikon zijn niet bruikbaar.
                        Last edited by J.Hoes; 23 juli 2011, 13:13. Reden: toevoeging aanvulling

                        Comment


                        • #13
                          Re: omgekeerde lenzen bij macro

                          Thx J.Hoes.
                          De vrees voor buitenomstandigheden, slaat dat op vervuiling of beschadiging van de lens?
                          Heb reeds een tussenringset van kenko maar overweeg eventueel aankoop van een balg.
                          Enerzijds dacht ik de 24 mm 1.8 aan te kopen maar deze heeft filtermaat 77 mm.
                          Moet ik eventueel uitkijken naar een verloopring.
                          Voordeel is dat deze lens ( f1.8) ook in normaal gebruik reeds een vergroting van 2.7 x geeft ( 2.9 x voor de 28 mm ) terwijl een andere 24 mm bij gewoon gebruik misschien problemen gaat geven met scherpstelafstand en ik "slechts " 1/1 kan fotograferen.
                          Zoals je ziet ben ik er nog niet uit

                          Comment


                          • #14
                            Re: omgekeerde lenzen bij macro

                            Bekijk de achterkant van de lens.
                            Gat 1: het palletje dat het diafragma bedient.
                            Gat 2: de achterste lenzen bewegen hierdoor. Draai eens aan de scherpstelring.

                            Een zandkorreltje oid hierdoor binnen kan in het scherpstelmechaniek van de lens terechtkomen en daar gekraak en geknars opleveren.
                            Verder vind ik een werkafstand van plm 2,5 cm verschrikkelijk kort, waarmee het risico op raken van het achterste lensdeel me te groot wordt.

                            De 24mm Sigma lens levert normaal geen vergroting van 2,7 keer. De vergroting is 1:2,7, wat een verkleining is.
                            Ter indicatie: de AFD24mm levert me op z'n kortst een vergroting van plm 1:8 (plm 19 cm breed in de zoeker), instelafstand 30 cm. De Sigma kan dichterbij komen (18 cm instelafstand); Sigma noemt dit dan "macro".

                            Maatstaf 1:1 vind je bij de specifieke macrolenzen: 50/ 70/ 105/ 150 mm.

                            Alleen de Canon MP65 levert normaal een vergroting tussen 1:1 en 5:1.

                            Groet Hans.

                            Comment


                            • #15
                              Re: omgekeerde lenzen bij macro

                              Ebay is your friend voor zo zaken :
                              In Spanje te koop voor een goeie 9 Euro : http://cgi.benl.ebay.be/72mm-77mm-Re...aultDomain_186
                              In China voor ongeveer 1,50 Euro(maar vooraleer je hem hebt is de zomer wel voorbij) : http://cgi.benl.ebay.be/Double-Male-...efaultDomain_0

                              Sven
                              Sony A58 met glas, Fuji X-E1
                              Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
                              Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

                              Comment

                              Working...
                              X