Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon extender 2x III

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon extender 2x III

    Ik overweeg deze aan te schaffen om meer mm te hebben op m'n trip naar Svalbard.

    Heb momenteel een 7D met 70-200 F4 IS, 70-200 F2.8 IS II en een 100-400.

    Valt de kwaliteit mee van de 70-200 2.8 op 400mm ? En die van de 100-400 op 800mm ?

    Ik weet dat ik 2 stops licht verlies en dus geen AF meer zal hebben op de 100-400.

    Bedankt.

  • #2
    Re: Canon extender 2x III

    Zet de 100-400 op de camera, en zet het diafragma op f11 (diafragmavoorkeuzestand), en druk dan op de scherptedieptecontroleknop (vooraan de camera, onder de objectiefontgrendelingsknop). Kijk dan door de zoeker, heb je dan nog voldoende licht om handmatig scherp te stellen?
    Ik heb ooit een 2x teleconverter getest op de 100-400, alleen als er echt heel veel licht was (fel zonlicht), dan kon ik met die combinatie nog handmatig scherpstellen.

    Ik heb die 2x teleconverter heel snel weer verkocht omdat die voor mij onbruikbaar was. Eigenlijk had ik die toen gekocht om op een Sigma 70-200 f2,8 te gebruiken, maar omdat de beeldkwaliteit daarmee zo sterk achteruit ging kon ik er ook niet veel mee aanvangen (de AF werkte ook verschrikkelijk traag).

    Ik gebruik wel af en toe een 1,4x teleconverter in combinatie met de 100-400, maar dat is dan op de 1D MKIII. Met die camera werkt de AF dan nog op het centrale AF-punt, en de beeldkwaliteit is redelijk (wat softer en wat meer CA, maar het valt bij de meeste foto's nog best mee).

    De Canon 70-200 f2,8 L IS II zou nog wel redelijk goed werken in combinatie met een 2x teleconverter.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon extender 2x III

      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

      De Canon 70-200 f2,8 L IS II zou nog wel redelijk goed werken in combinatie met een 2x teleconverter.
      Dat is zeer zachtjes uitgedrukt. Ik ben zelf de eigenaar geweest van de 100-400, maar sinds ik de combo 70-200 II + extender 2.0x III heb aangeschaft, is de 100-400 de deur uit, na vele trouwe dienstjaren!
      Deze combo is niet alleen iets scherper (vergeleken met een SCHERP exemplaar van de 100-400), maar ook meer detail in de beelden. Bovendien heb je nog een 4-stops IS met deze combinatie.
      Qua focus snelheid lever je niet in vergeleken met de 100-400, en je wint tevens aan contrast. Ook de CA op de randen van de beelden is quasi nihil, en minder dan bij de 100-400.
      Samengevat: de canon 70-200 II met extender 2x III is op alle vlakken beter dan de 100-400.

      Deze combo kan ik ten zeerste aanraden!

      Als je wil kan ik enkele testfoto's op aanvraag doormailen!

      Succes!

      Comment


      • #4
        Re: Canon extender 2x III

        Oorspronkelijk geplaatst door Knopfler Bekijk bericht
        Dat is zeer zachtjes uitgedrukt. Ik ben zelf de eigenaar geweest van de 100-400, maar sinds ik de combo 70-200 II + extender 2.0x III heb aangeschaft, is de 100-400 de deur uit, na vele trouwe dienstjaren!
        Deze combo is niet alleen iets scherper (vergeleken met een SCHERP exemplaar van de 100-400), maar ook meer detail in de beelden. Bovendien heb je nog een 4-stops IS met deze combinatie.
        Qua focus snelheid lever je niet in vergeleken met de 100-400, en je wint tevens aan contrast. Ook de CA op de randen van de beelden is quasi nihil, en minder dan bij de 100-400.
        Samengevat: de canon 70-200 II met extender 2x III is op alle vlakken beter dan de 100-400.

        Deze combo kan ik ten zeerste aanraden!

        Als je wil kan ik enkele testfoto's op aanvraag doormailen!

        Succes!
        Ik ga de volgende dagen wat testfoto's maken met die combinatie, en dan beslis ik wel of de 100-400 weg gaat of niet.
        Op de 1D heb ik de AF-correctie al juist gezet, en dat ziet er eigenlijk niet slecht uit.
        De AF werkt nog redelijk vlot, al is dat een punt dat eigenlijk alleen te testen is bij actiefotografie.

        Die teleconverter past ook op de 300mm f4, en op mijn 1D werkt de AF dan ook nog.
        Dat wordt dan een 600mm f8, die ga ik deze namiddag eens eerst uittesten tijdens een wandelingetje.
        Het is misschien een goede combinatie voor vlinders en libellen, op voorwaarde dat ze nog scherp genoeg is.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon extender 2x III

          Ik ben benieuwd naar het resultaat.

          Comment


          • #6
            Re: Canon extender 2x III

            idem erg benieuwd naar testfoto's!

            Comment


            • #7
              Re: Canon extender 2x III

              Oorspronkelijk geplaatst door spice Bekijk bericht
              idem erg benieuwd naar testfoto's!
              Hier staat al een foto, gemaakt met de 300mm f4 + 2xTC III: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...je-378243.html
              Dat is dus 600mm, met het diagrafma op f8, dat is de maximale diafragma-opening.

              De 70-200 f2,8 L IS II + 2xTC zal ik zaterdag testen op de triatlon.
              De vorige jaren gebruikte ik de 100-400 voor de zwemmers, en daarna ging ik even naar huis om die lens te wisselen voor de 70-200.
              Twee van die grote lenzen meesleuren vond ik veel te zwaar werk, en de plaats waar de zwemmers uit het water komen is toch maar 200m van huis.
              Deze keer zal ik dus beginnen met de 70-200 + teleconverter, en die haal ik er dan tussenuit voor de rest van de foto's.

              Die nieuwe teleconverter geeft volgens mij betere resultaten dan de Sigma 1,4x TC.
              Maar die past niet op de Sigma 150mm, anders zou ik die Sigma nog vervangen door een Canon 1,4x III.
              Die Sigma 1,4x heb ik nodig op de Sigma macrolens, en die is ook bruikbaar op de Canon 70-200 en de 300mm, het is dus niet echt nodig om er nog een Canonversie bij te kopen als de Sigma ook bruikbaar is.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Canon extender 2x III

                IK volg dit draadje op de voet.
                Ondertussen heb ik de 1.4 III converter en wacht ik even de test met de 70-200 en de 2 III af. Dan kan eventueel mijn 300 f4 van 4 maand oud weg .

                Comment


                • #9
                  Re: Canon extender 2x III

                  Ik heb er geen gevonden voor ik vertrok naar Svalbard dus heb ik de 70 200 f2.8 IS II en de 100 400 meegenomen.

                  400 is echt wel een must om wilde beren een beetje deftig in beeld te brengen.

                  Niet al te simpel vanuit een klein bootje maar heb er toch al 2 mooi opstaan.

                  Ook een kolonie walrussen gezien op 80 graden noord. Hier zal ik zeker teugkeren.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon extender 2x III

                    300mm f4 L IS + 2x TC III = 600mm:


                    De 70-200 zal ik morgen wel kunnen testen met die teleconverter.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon extender 2x III

                      Ik heb hier nog een paar foto's gemaakt om te controleren of de 70-200 f2,8 L IS II + 2x TC zo perfect mogelijk afgeregeld is op de 1D MKIII.
                      Als ik op die testfoto's voortga, dan is deze combinatie op 400mm zeker niet slechter dan de 100-400 op 400mm.

                      Straks zal ik ze in de praktijk testen, dan weet ik of de AF nog snel genoeg is, en of die combinatie ook werkelijk goed genoeg presteert.

                      Een nadeel ten opzichte van de 100-400 is wel het merkbaar hogere gewicht.
                      De 100-400 weegt (op mijn keukenweegschaal) 1610 gram, bij de 70-200 + 2x tc kreeg ik een "ERROR" op het display, dat wil zeggen dat het gewicht boven de 2kg zit.

                      Als ik de 70-200 en de 2x tc apart weeg, dan kom ik op 1750 + 340 = 2090gram.
                      Dan heb ik straks dus iets meer dan 3,5 kg in mijn handen tijdens de zwemproef van de triatlon. Misschien toch eens tijd om aan een goed eenbeenstatief te denken.
                      Ik heb hier wel een eenbeenstatiefje liggen dat ik ooit tweedehands heb gekocht, maar dat is niet zo handig in gebruik.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon extender 2x III

                        De combinatie 70-200 f2,8 L IS II + de teleconverter 2x III werkt zo goed dat ik mijn 100-400 L net te koop heb gezet.

                        Het is wel mogelijk dat ik later in de plaats van die 100-400 een 70-300 L IS koop, want voor heel wat fotoshoots is een bereik tot 300mm ruim voldoende, en dan weegt die 70-300 maar de helft van de 70-200 + teleconverter.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon extender 2x III

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          De combinatie 70-200 f2,8 L IS II + de teleconverter 2x III werkt zo goed dat ik mijn 100-400 L net te koop heb gezet.

                          Het is wel mogelijk dat ik later in de plaats van die 100-400 een 70-300 L IS koop, want voor heel wat fotoshoots is een bereik tot 300mm ruim voldoende, en dan weegt die 70-300 maar de helft van de 70-200 + teleconverter.
                          Hey!

                          Toch overtuigd geraakt
                          Super combinatie hè !!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon extender 2x III

                            Ik overweeg een canon 2x extender aan te schaffen voor de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. Past dat ding wel op deze lens? Op de site van Canon wordt deze lens niet genoemd. Mijn camera is een Canon eos 7d. Wie heeft er ervaring mee?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon extender 2x III

                              Oorspronkelijk geplaatst door Pooh1963 Bekijk bericht
                              ... Op de site van Canon wordt deze lens niet genoemd...
                              Zoals je zelf al weergeeft, als de site van Canon deze al niet vermeld als compatibel is de kans klein dat het zal lukken, of toch niet zonder ander hulpstukken zoals een tussenring.

                              En als je het al kan doen passen, hou er dan rekening mee dat je 2 stops licht verliest en daardoor dus zowiezo ook geen autofocus meer zal hebben...

                              Type van camera (7D in uw geval) maakt niet uit, zolang het maar eos is natuurlijk.
                              If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                              flickr

                              Comment

                              Working...
                              X