Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

jumping

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • jumping

    hallo,
    er is mij gevraagd om binnenkort foto's te trekken op een jumping.
    daar ik nog niet zo lang bezig ben (lees: een week of 5) wou ik vragen of er hier mensen zijn die hiermee ervaring hebben.heb al een beetje kunnen oefenen indoor, maar dan zal het outdoor zijn.
    alvast bedankt
    grtz Alex

    materiaal:
    Nikkon D90
    Nikkor 18-105mm 1: 3,5-5,6.
    Nikkor 55-300 1: 4,5-5,6
    NIKON D90: AF-S 18-105mm/ NIKKOR AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR

  • #2
    Re: jumping

    Tenzij je echt op het parcours mag, tussen de hindernissen, zal de 55-300 de beste keuze zijn.

    Ik zet de camera daarvoor in de diafragmavoorkeuzestand, meestal op f4 of f5,6. Maar de lens die jij gebruikt heeft een maximum diafragma-opening van f5,6 bij 300mm, en dan is f5,6 wel een goede keuze. Je hebt toch wat scherptediepte nodig als je paard + ruiter scherp op de foto wil, en dan is f5,6 bij 300mm al op het randje.

    De camera gebruikt dan een vaste diafragma-opening, daarna pas je de iso-waarde zo aan dat de sluitertijd 1/500 sec of korter wordt.
    De AF zet je zo dat die continu blijft scherpstellen als je de ontspanknop half ingedrukt houdt. Op die manier blijf je het onderwerp (paard + ruiter in dit geval) volgen tot het "juiste ogenblik" om af te drukken.
    Met een zoomlens kan je vanuit een vaste positie meestal meerdere hindernissen in het oog houden, daardoor kan je van dezelfde combinatie (paard + ruiter) gewoonlijk meerdere foto's maken.
    Probeer het juiste scherpstelpunt uit te kiezen, als je alle scherpstelpunten ingeschakeld laat, dan is het best mogelijk dat de camera op iets anders focust (op zo'n jumping staat er zoveel in de weg waarop de camera kan focussen dat het betere is dat jij zelf bepaalt wat er scherp moet zijn.
    In de achtergrond zitten altijd storende elementen, maar soms kan je wel een plaatsje vinden van waaruit je minder storende elementen in de achtergrond te zien krijgt. Dan worden de foto's mooier.

    Dat is mijn manier van werken, anderen zullen misschien met andere camera-instellingen werken.
    Voor dit soort foto's kan je de camera op de sport-stand zetten als je twijfelt, want in die stand zal de camera proberen om de sluitertijd voldoende kort te houden zodat bewegingsonscherpte zoveel mogelijk vermeden wordt. De autofocus wordt dan ook zo ingesteld dat de camera continu blijft focussen op het onderwerp.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: jumping

      Eerste vraag is: ken je iets van paardensport? Zo niet, probeer er nog zoveel mogelijk over te leren voor je die foto's moet gaan maken. Foto's maken van een sport waar je geen voeling mee hebt is heel moeilijk en resulteert vaak in niet echt bevredigende foto's.

      Indien de mogelijkheid er is, ga mee het parcours verkennen met de ruiters (niet 1 keer, maar telkens het parcours wordt veranderd). En verken niet alleen, maar zorg ervoor dat je het ook effectief kènt. Dan weet je al welke hindernis de volgende is, en op welk punt het paard de hindernis zal nemen, als alles goed gaat (niet elke hindernis wordt in het midden van de hindernis gesprongen).
      Bekijk voor èlk parcours apart waar je het beste plaatsneemt, zonder hinderlijk te zijn voor de ruiters en het publiek, en waar je toch foto's van meerdere hindernissen kan nemen zonder je te verplaatsen en met zo weinig mogelijk storende zaken op de voor- en achtergrond.
      Als je 'n beetje kan, probeer ervoor te zorgen dat je bij het bekijken van je foto's achteraf nog weet welke foto's van welk parcours zijn (uur noteren wanneer de proef begint, briefje met de hoogte van de proef fotograferen voor elke eerste combinatie, spraaknotitie).

      Werk inderdaad maar met 1 focuspunt, ik heb zondag geprobeerd met alle focuspunten galop- en drafrennen te fotograferen en er waren veel slechte foto's bij doordat de achtergrond scherp was en de paarden onscherp.
      Probeer om gewoon in 1 keer op het goede moment af te drukken, want in de stand "Continuous High" beschik je over 4.5 f/s, wat eigenlijk niet echt voldoende is om met grote zekerheid een goede foto in de reeks te hebben.

      mvg,
      Bart
      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

      Comment


      • #4
        Re: jumping

        En als aanvulling bij hetgeen hierboven vermeld wordt, het goede moment is wanneer het paard zweeft, dus niet bij de afstoot zelf (als z'n achterbenen nog geplooid zijn) en zeker niet als het paard het hoogste punt al gepasseerd is en terug gaat landen. Althans, zo doe ik het
        Mijn werk vind je hier (fotomanipulaties, digitale tekeningen)
        Mijn foto's van paarden vind je hier

        Comment


        • #5
          Re: jumping

          alvast bedankt voor jullie hulp en nu nog goed proberen uitvoeren
          ben eens benieuwd
          grtz Lexy
          NIKON D90: AF-S 18-105mm/ NIKKOR AF-S DX NIKKOR 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR

          Comment


          • #6
            Re: jumping

            hey
            eind van de maand aug kan je in nieuwpoort oefenen twee jumping ingang gratis en je kan dicht bij 't parkoer
            " Leer van gisteren, droom van morgen en leef vandaag"

            Comment

            Working...
            X