Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

    Op mijn 7D gebruikte ik een 10-22 (dus omgerekend 16-35,2)
    Nu op m'n 1D heb ik als breedste hoek een 16-35 (dus omgerekend 20,8-45,5)

    Spijtig genoeg heb ik de 10-22 ondertussen verkocht omdat ik 'm toch niet meer kon gebruiken maar ik merk wel dat ik toch soms die echte UWA mis tussen de 16 en de 20,8 mm.

    Zodoende een vraagje aan de gebruikers van een 1D reeks met 1,3x crop.
    Welke (zoom) lens gebruiken jullie als ultra wide angle ?
    Tevreden qua kwaliteit van de lens en hoe zit het met vignetering ?

    Reeds bedankt voor de antwoorden !

    grts
    Sieg
    Voor meer foto's ; www.sieg.be

  • #2
    Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

    De Sigma 12-24mm is wellicht een goede optie. Niet uitstekend aan de randen, maar die heb je toch niet
    Er is een verbeterde versie aangekondigd; als die consistent van kwaliteit is en even goed als de 8-16mm (voor 1.5 crop) dan kon het weleens een super lens zijn; ik heb er nog geen gebruikservaringen van gezien.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

    Comment


    • #3
      Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

      Ik gebruik een 16-35 op de 1D MKIII als ik een breedhoek nodig heb.
      Meestal is dat wel breed genoeg, en als dat niet zo is, dan gebruik ik de 5D MKII wel.

      Ik heb ook nog een fisheye, maar die telt niet mee als het over gewone breedhoeklenzen gaat omdat je die niet zoveel zal gebruiken.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Op mijn 7D gebruikte ik een 10-22 (dus omgerekend 16-35,2)
        Nu op m'n 1D heb ik als breedste hoek een 16-35 (dus omgerekend 20,8-45,5)

        Spijtig genoeg heb ik de 10-22 ondertussen verkocht omdat ik 'm toch niet meer kon gebruiken maar ik merk wel dat ik toch soms die echte UWA mis tussen de 16 en de 20,8 mm.

        Zodoende een vraagje aan de gebruikers van een 1D reeks met 1,3x crop.
        Welke (zoom) lens gebruiken jullie als ultra wide angle ?
        Tevreden qua kwaliteit van de lens en hoe zit het met vignetering ?

        Reeds bedankt voor de antwoorden !

        grts
        Sieg
        Sinds mijn overstap van 1.6 naar 1.3 crop heb ik de 10-22 altijd gemist en moest ik de 17-40 gebruiken. Kwalitatief fantastisch imo, maar toch bleef ik die breedhoek missen.

        Vandaar ben ik heel blij dat ik terug naar de 1.6 crop ben overgeschakeld (7D)

        Bij mijn weten is er dus helemaal geen evenwaardig (zowel prijs als kwaliteit) alternatief voor de 10-22 op 1.3 crop en denk ik dat je best bij de 16-35 blijft als je de kwaliteit wil behouden.
        Sigma 12-24 is een alternatief als je het ziet zitten om de intensieve zoektocht te starten naar een goed exemplaar en je kan leven met een tragere AF
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Meestal is dat wel breed genoeg, en als dat niet zo is, dan gebruik ik de 5D MKII wel.
          Zo deed ik het ook vroeger maar niet iedereen heeft de luxe om vlug even een 5DmkII erbij te halen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

            Moest je ergens een tweedehands exemplaar van de Sigma 15-30 op de kop kunnen tikken is dit misschien ook wat. Super lensje voor zijn prijs...alleen weet ik niet of hij voor jouw doeleinden breed genoeg zal zijn.

            Comment


            • #7
              Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

              Bedankt iedereen voor de reactie's !

              Blijkbaar zijn er dus nog mensen die dat gedeelte missen, is een gat in het lenzengamma voor 1,3x toestellen.
              De 16-35 gebruik ik regelmatig en het is een pracht van een lens maar die 82mm doet me de das om i.v.m. pol en nd filters
              Vanavond heb ik normaal gezien een 17-40 erbij, kan ik lekker op verlof wel m'n 77mm filters gebruiken maar zit ik uiteraard weer minder breed.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                als je lekker zot wil doen en kwalitatieve breedhoek, kan je de Nikon 14-24 2.8 gebruiken
                Forumlid Rupselkopke haalt daar fenomenale resultaten mee op zijn 5D2

                ik ben zelf meer dan tevreden van de 16-35 op mijn 1D en mis geen breedhoek maar dat is persoonlijk natuurlijk...
                With Canon, I can (or at least try)
                Photastic.be ~ Passion for the picture
                Nieuwe site

                Comment


                • #9
                  Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                  Bedankt Hans, da's inderdaad een zalige lens !
                  Spijtig dat Canon hiervoor geen alternatief biedt.

                  grts
                  Sieg
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Misschien binnenkort want Canon heeft al even terug een patent ingediend voor wat een 14-24 zou zijn... Maar daar ben je nu niets mee natuurlijk
                    With Canon, I can (or at least try)
                    Photastic.be ~ Passion for the picture
                    Nieuwe site

                    Comment


                    • #11
                      Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                      Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                      Misschien binnenkort want Canon heeft al even terug een patent ingediend voor wat een 14-24 zou zijn... Maar daar ben je nu niets mee natuurlijk
                      Zou inderdaad de max zijn, dan gaat m'n 16-35 de deur uit

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Bedankt iedereen voor de reactie's !


                        De 16-35 gebruik ik regelmatig en het is een pracht van een lens maar die 82mm doet me de das om i.v.m. pol en nd filters

                        grts
                        Sieg
                        Ik heb dit opgelost door te investeren in een goede Lee voorzetfilterset, heel fijne spullen dit en geen enkel probleem met die 82mm filterdraad. Ik gebruik zowel Pola, ND als grad ND's of combinaties van deze op een 16-35L II en Zeiss 21 Distagon ( ook 82mm draad )
                        1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                        Comment


                        • #13
                          Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                          Ik gebruik mijn Sigma 12-24 regelmatig op een MKIII. Toegegeven er zijn scherpere en snellere lenzen, maar zolang Canon niet met een deftig alternatief komt zal ik de Sigma nog regelmatig gebruiken. We wonen niet in elkaars buurt, maar mocht je een keertje willen kijken wat de 12-24 geeft op je MK, geef je maar een seintje.
                          BD0316BE
                          Canon

                          Comment


                          • #14
                            Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                            Oorspronkelijk geplaatst door CompaCta Bekijk bericht
                            Ik gebruik mijn Sigma 12-24 regelmatig op een MKIII. Toegegeven er zijn scherpere en snellere lenzen, maar zolang Canon niet met een deftig alternatief komt zal ik de Sigma nog regelmatig gebruiken. We wonen niet in elkaars buurt, maar mocht je een keertje willen kijken wat de 12-24 geeft op je MK, geef je maar een seintje.
                            Ik heb een 15-30 van Sigma, maar die heeft nogal wat last van flare. Heeft de 12-24 dit ook?

                            Trouwens voor de rest ben ik zeer tevreden van deze lens op mijn 1D MK3.
                            Fotografie is leren kijken.
                            http://johanluyckx.weebly.com

                            Comment


                            • #15
                              Re: HELP ... Ultra wide angle op 1D MK ..

                              14mm (canon/samyang) erbij?
                              Althans zo ga ik het doen denk ik.

                              Comment

                              Working...
                              X