Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens voor sportfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • lens voor sportfotografie

    dag,
    ben op zoek naar een goede lens voor op atletiekwedstrijden, vnl. hoogspringen en speerwerpen.
    Heb momenteel een Sigma DC OS 18-200, op een Canon 500D.
    Scherpte is nogal eens een probleem, en bovendien "schuift" de lens soms. Schijnt vrij frequent bij deze lens voor te komen. Had die in eerste instantie gekocht als reislens, en daarvoor is ze zeer geschikt.

    Welke lens geeft merkbaar betere resultaten en is mrijs/kwaliteit de beste keus:

    Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM (484 euro)
    Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM (585 euro)
    Canon EF 100-300mm f/4.5-5.6 USM (319 euro)
    Sigma 70-300mm F4.0-5.6 APO DG Macro Canon (209)
    Sigma 70-200mm F2.8 EX DG Apo Macro II C (849)
    Sigma 120-400mm F4.5-5.6 DG OS HSM Canon (879)

    Natuurlijk zijn er ook nog
    Canon EF 70-200mm f/4.0 L IS USM (1085)
    Canon EF 70-200mm f/2.8 L USM (1139)
    maar die liggen wat boven mijn budget.

    Tips?

  • #2
    Re: lens voor sportfotografie

    Heb je wel eens gedacht aan een gebruikte Canon 70-200/4.0 L IS?

    Is het nodig om een f/2.8 lens te hebben of is f/4.0 toereikend?
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: lens voor sportfotografie

      Ik heb de Sigma 70-200mm f2.8 apo.... zeer snelle autofocus!

      Comment


      • #4
        Re: lens voor sportfotografie

        Ik zou ook eerder verder sparen of 2dehands kijken.
        Of de combinatie van die beiden. Glas koop je voor lange tijd en zoals vele anderen ben ik(bij Nikon dan) ook begonnen met een goedkopere zoom, om dan een veel oudere lens te gaan kopen(80-200 2.8) met veel scherpere resultaten.
        http://www.flickr.com/photos/60108922@N07/
        Nikon d700 + 50 1.8 + 80-200 2.8 + 70-300vr + Samyang 14mm 2.8 + 105 2.8 vr micro + Samyang 85mm 1.4+ Fujifilm x100

        Comment


        • #5
          Re: lens voor sportfotografie

          Is die 200mm voldoende? Dan zou ik toch voor een 2de hands 70-200 f/2.8 gaan denk ik. Natuurlijk niet de IS versie, want die kost 2de hands zowat evenveel als een nieuwe zonder IS (wat boven jouw budget is naar eigen zeggen)
          Veel hangt natuurlijk af van hoe dicht je bij de piste kan/mag komen.

          Het hangt er natuurlijk ook een beetje van af. Atletiek van de kinderen, of vrienden bij mooi weer buiten, dan heb je die 2.8 niet van doen. Maar als er al eens onder kunstlicht wordt gesport, of in een sporthal à la topsporthallen, dan zal die 2.8 toch wel nodig zijn hoor.

          mvg,
          Bart
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: lens voor sportfotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
            Ik heb de Sigma 70-200mm f2.8 apo.... zeer snelle autofocus!
            Ik vermoed dat je die niet op een Canon gebruikt.
            Elke canon 70-200 lens heeft een veel snellere AF dan die Sigma.
            Ik heb zelf ooit een Sigma 70-200 f2,8 gebruikt, en daarna heb ik een 70-200 f2,8 L IS en een 70-200 f4 L IS gehad. Nu heb ik de Canon 70-200 f2,8 L IS II, en al die lenzen hebben op een Canon een veel snellere autofocus dan de Sigma.

            Het is wel mogelijk dat die Sigma 70-200 sneller werkt op een ander merk camera.


            Een tweedehands 70-200 f4 L (= de goedkoopste) of 70-200 f2,8 (= lichtsterker, maar heeft geen IS) of een 70-200 f4 L IS (= de scherpste van de drie, met IS, maar minder lichsterk dan de f2,8) , daarmee kan je niet veel verkeerd doen. En als je dan later toch nog wil "upgraden", dan kan je die lenzen voor bijna dezelfde prijs terug doorverkopen. Dat is een voordeel van tweedehands "L" lenzen, die blijven heel waardevast.
            Last edited by Black B@ndit; 20 juli 2011, 07:43.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: lens voor sportfotografie

              Dank voor de snelle reacties.
              Heb intussen eens naar die Canon F4 70-200 IS USM gekeken en die lijkt me wel geschikt.
              2.8 is natuurijk lichtsterker, maar de meeste wedstrijden zijn buiten.

              Maar anderzijds staat in verschillende reviews dat dit een lens is die ook goed geschikt is voor portretfotografie, en laat dit nu net mijn tweede meest geliefde foto-onderwerp zijn (maar niet in studio). Daar is IS misschien wel handig meegenomen.

              Misschien toch wat doorsparen ??? Maar ik merk dat de prijs van Canon 2.8 USM zelf iets goedkoper is dan de Canon F4 70-200 IS USM .

              IS of lichtsterk : bij IS win ik toch een paar stops? (ok, IS uitschakelen bij sport). Welke lens is niet "overkill" bij de Canon 500D? Geeft de scherpste foto's?

              Comment


              • #8
                Re: lens voor sportfotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door bejo Bekijk bericht
                Misschien toch wat doorsparen ??? Maar ik merk dat de prijs van Canon 2.8 USM zelf iets goedkoper is dan de Canon F4 70-200 IS USM .

                IS of lichtsterk : bij IS win ik toch een paar stops? (ok, IS uitschakelen bij sport). Welke lens is niet "overkill" bij de Canon 500D? Geeft de scherpste foto's?
                Misschien? Zeker!
                Geen enkele lens is overkill bij de Canon 7D, ook al is het er eentje van tienduizenden euro's. Scherpste foto's, wel ik moet nog een lens tegenkomen (zoom of zelfs prime) die het volopen beter doet dat de 70-200 f4 IS
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: lens voor sportfotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  Misschien? Zeker!
                  Geen enkele lens is overkill bij de Canon 7D, ook al is het er eentje van tienduizenden euro's. Scherpste foto's, wel ik moet nog een lens tegenkomen (zoom of zelfs prime) die het volopen beter doet dat de 70-200 f4 IS
                  TS vraagt naar de 500D...
                  Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                  Comment


                  • #10
                    Re: lens voor sportfotografie

                    Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                    Misschien? Zeker!
                    Geen enkele lens is overkill bij de Canon 7D, ook al is het er eentje van tienduizenden euro's. Scherpste foto's, wel ik moet nog een lens tegenkomen (zoom of zelfs prime) die het volopen beter doet dat de 70-200 f4 IS
                    De 70-200 f2,8 L IS II moet je dan eens proberen (de 70-200 f4 L IS heb ik zelf ook een tijd gebruikt).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: lens voor sportfotografie + converter

                      Sorry, maar ik heb nog wat extra vraagjes.

                      Kan ik die Canon 70-200 F4 IS USM ook gebruiken met een converter, of wordt alles dan veel minder scherp of minder snelle AF? Ik zocht al één en ander op, maar meeste info is al enkele jaren oud, en misschien zijn er intussen nieuwe op de markt.

                      Heb ook nog een canon 50mm 1.4. Is er een convertor die op beide lenzen past?

                      Zijn converters van Kenko/sigma ook OK? Zou toch maar sporadisch zijn, dus lijkt me niet redelijk om het dubbele van de prijs te betalen.

                      Alvast dank voor de reacties

                      Comment


                      • #12
                        Re: lens voor sportfotografie

                        Op een 70-200 f4 kan je een 1,4x teleconverter gebruiken, met behoud van AF op elke Canon. De beeldkwaliteit wordt iets minder, maar niet in die mate dat het direct opvalt. De AF zal iets minder snel werken.

                        Met een 2x teleconverter op een f4 lens zal de maximale diafragma-opening beperkt worden tot f8. In dat geval werkt de AF niet meer, tenzij je die combinatie op een camera van de 1D reeks gebruikt (alleen maar het centrale AF-punt, de andere werken dan niet meer).
                        De beeldkwaliteit gaat met een 2x teleconverter zichtbaar achteruit (softer, verminderd contrast en meer CA), alleen op de scherpste lenzen is die eigenlijk nog bruikbaar.

                        De teleconverters van Canon zijn niet compatibel met de Canon 50mm (met geen enkele 50mm van Canon).


                        De Sigma 1,4x teleconverter werkt op de Canon 70-200 f2,8 L IS I en II, en op de 70-200 f4 L IS.
                        Op de 135mm f2 geeft die enorm veel vignetting, maar op de 300mm f4 L IS werkt die wel prima.(op die lenzen heb ik die Sigma teleconverter zelf al gebruikt).
                        Last edited by Black B@ndit; 21 juli 2011, 11:22.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: lens voor sportfotografie

                          de sigma 100-300 f4 is ook nog een heel scherp objectief met een snelle AF en word regelmatig 2dehands aangeboden voor een mooi prijsje (soms nog in garantie)
                          ik heb deze zelf en ben hier heel tevreden over zelfs met 1.4 extender van sigma nog heel scherpe foto's ,de sigma 70-200 f2.8 staat nu in aanbieding bij studio 73 en foto rubens van 729 nu 599 met 3 jaar garantie http://shop.studio73.be/photo/lenses?manufacturer=38
                          en anders kan je hier eens kijken hier staan alle lenzen voor canon op een rijtje
                          het grote canonmount objectieven topic 2011 om uw keuze nog een beetje moeilijker te maken

                          veel plezier met je aankoop.
                          Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                          Comment


                          • #14
                            Re: lens voor sportfotografie

                            Dejan,
                            tijdje geen pc gezien wegens vakantie, dus met vertraging dank voor de interessante link naar het grote canonmount objectieven topic 2011.
                            Er staan er een aantal in dat lijstje die me aanspreken

                            Die Sigma 100-300 wordt idd. vaak zeer positief beschreven. Is natuurlijk een zeer mooi bereik. Maar voor sport (atletiek) heb ik vooral snelle AF nodig. Heb jij daar ervaring mee?

                            Comment


                            • #15
                              Re: lens voor sportfotografie

                              Voor zowel speerwerpen en hoogspringen is een snelle AF niet echt noodzakelijk.
                              Scherpstellen op de cirkel of lat en camera op MF zetten.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X