Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectieven kennis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • objectieven kennis

    jullie hebben miss in een eerder topic van mij gelezen dat ik druk opzoek ben naar een nieuwe camera (nikon) en ik heb daarover al een heleboel kennis opgedaan, over objectieven daar in tegen weet ik nog niets..
    wat betekent vr? en ed?
    waar moet ik op letten bij de aankoop van een objectief?
    welke objectieven zijn het beste voor sport, en welk opjectief is het meest veelzijdig?
    als je een camera hebt met autofocus motor, welke lenze kan je daarop plaatse en als je die geen hebt?
    kan iemand mij een grijntje kennis meegeven?
    alsvast bedankt, inspace...
    SHOT-UP 'jacky bucks photography'
    www.wix.com/jackybucks/schot-up
    nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

  • #2
    Re: objectieven kennis

    Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
    jullie hebben miss in een eerder topic van mij gelezen dat ik druk opzoek ben naar een nieuwe camera (nikon) en ik heb daarover al een heleboel kennis opgedaan, over objectieven daar in tegen weet ik nog niets..
    1 wat betekent vr? en ed?
    2 waar moet ik op letten bij de aankoop van een objectief?
    3 welke objectieven zijn het beste voor sport, en welk opjectief is het meest veelzijdig?
    4 als je een camera hebt met autofocus motor, welke lenze kan je daarop plaatse en als je die geen hebt?
    5 kan iemand mij een grijntje kennis meegeven?
    6 alsvast bedankt, inspace...
    1 VR: Vibration Reduction, ED: extra low dispersion glass (om kleurafwijkingen tegen te gaan)
    2 koop geen bucht, daar krijg je enkel spijt van.
    3 Voor sport lichtsterke tele(zoom)lenzen
    4 heb je een motor in camera, dan alle. Heb je die niet dan ook alle, maar AF-D lenzen zonder AF en alle AF-S lenzen met AF.
    5 soms
    6 graag gedaan
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: objectieven kennis

      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      1 VR: Vibration Reduction, ED: extra low dispersion glass (om kleurafwijkingen tegen te gaan)
      2 koop geen bucht, daar krijg je enkel spijt van.
      3 Voor sport lichtsterke tele(zoom)lenzen
      4 heb je een motor in camera, dan alle. Heb je die niet dan ook alle, maar AF-D lenzen zonder AF en alle AF-S lenzen met AF.
      5 soms
      6 graag gedaan
      bedankt op de site van nikon spreekt men van FX en DX modelle, wat betekent dit?
      SHOT-UP 'jacky bucks photography'
      www.wix.com/jackybucks/schot-up
      nikon D7000 + tamron 17-50mm f/2.8 + nikkor 55-200mm f/4-5,6

      Comment


      • #4
        Re: objectieven kennis

        Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
        bedankt op de site van nikon spreekt men van FX en DX modelle, wat betekent dit?
        dat gaat over de diameter van de beeldcirkel. DX modellen hebben een kleinere beeldcirkel die niet geschikt is voor camera's met een 35mm sensor. FX lenzen passen en werken op alle camera's.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: objectieven kennis

          Oorspronkelijk geplaatst door inspace00 Bekijk bericht
          bedankt op de site van nikon spreekt men van FX en DX modelle, wat betekent dit?
          DX zijn voor APS-C of cropsensoren gemaken (met 1.5x cropfactor)
          Kort door de bocht wil dit zeggen dat de brandpuntafstand x1.5 wordt gedaan (50mm wordt 75mm, ...)

          FX zijn fullframe sensoren of met dezelfde grootte als een plaatje uit een film (analoog)
          hierbij blijft de brandpuntafstand ongewijzigd.


          VR bij Nikon, OS bij Sigma, VC bij Tamron (de vibratiereductie of 'anti-bibber')
          SWM bij Nikon, HSM bij Sigma, PZD bij Tamron (soort aandrijving van de motor in de lens, stiller, sneller)
          Bij de lenzen waar dit (SWM, HSM, PZD) op staat zit een motor in de lens, kan dus op de D5100 bijvoorbeeld. Hier komen nog wel wat lenzen bij waar je die letters niet op zal vinden.
          Voor camera's zonder scherpstelmotor in de body kan je bij Nikon enkel AF-S lenzen gebruiken (zonder diafragmaring)
          Voor camera's met scherpstelmotor kan je vrijwel elke Nikon-lens gebruiken, soms met beperkingen. Je kan zeker de AF-D en AF-S lenzen gebruiken.


          De 18-105mm is een veelzijdige beginnerslens, niet de beste, maar wel goed.
          De 17-55 F2.8 is een veel betere, maar kost ook een veelvoud van de eerste.
          die F2.8 wil zeggen dat je een lens hebt die al vrij lichtsterk is.
          Je kan dus met ietsje minder licht toch nog foto's maken.

          Voor sport ga je vaak een telelens gebruiken. Toch iets rond de 200mm denk ik.
          Best iets lichtsterk (F2.8), maar dan wordt het vaak duur.
          De 18-200mm is dus een lens die je voor veel kan gebruiken.
          Niet de beste, snelste of meest lichtsterke lens, maar vrij goed.

          Je kan ook een 18-105mm en 70-300mm kopen. Dan heb je nog iets meer telebereik, maar dan ga je weer meer moeten wisselen.

          En om het nog wat ingewikkelder te maken, je hebt al die lenzen meestal nog in sigma of tamron uitvoering; Al zijn die vaak ietsje minder goed, maar ook goedkoper.

          Het hangt er dus vanaf hoe serieus je fotografie neemt en wat je juist wil fotograferen.



          Ik kan er over blijven doorgaan, maar dan ga je het nog minder snappen denk ik.
          Volgens mij is dit al een tamelijke boterham als je pas begint.
          Bij de meeste komt die 'wijsheid' vanzelf wel naarmate ze meer gaan fotograferen.
          Nikon D7000 en wat lenzen.
          http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

          Comment

          Working...
          X