Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon A590 IS batt prob

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon A590 IS batt prob

    Heb al enkele jaren een A590IS wordt weinig gebruikt, vooral omwille van zijn batt probleem, zelfs met alkalines (de speciale alkalines voor fototoestellen heb ik nog niet geprobeerd) of goede oplaadbare batt. zegt het toestel na op zijn best 80 foto's gemaakt te hebben "vervang de batt" trukje wat je een keer of twee kan uithalen met wisselend succes is batt klepje open en batt er even uithalen en je kan weer een aantal foto's verder soms 5 soms tot 20.
    Duidelijk is dat het een software probleem is, er is voor dit toestel geen firmware update die dit kan oplossen.
    Nu speel ik met het idee om te proberen er firmware van een ander zelfde merk compact toestel op te zetten.... wat heb ik te verliezen?
    Doe ik de gok met kans dat als het niet lukt het ding voor het containerpark is, of houd ik hem zo bij en blij ik dat ding vervloeken als ik het eens gebruik?

    Wat zouden jullie doen?
    Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
    Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

  • #2
    Re: Canon A590 IS batt prob

    Hoe oud zijn de oplaadbare batterijen, welke lader gebruik je daarvoor, zijn het accu's met een lage zelfontlading...?

    Als er problemen zijn met zo'n toestel, dan ligt dat voor 95% van de gevallen aan de batterijen. Alkalinebatterijen zijn niet in staat om de grote stroomsterkte te leveren als ze al een klein beetje ontladen zijn, dat is de reden waarom je met zo'n batterijen niet veel foto's kan maken.

    Een herlaadbare AA kan wel een grote stroomsterkte leveren, op voorwaarde dat ze nog in goede staat is. Heel wat van die batterijen gaan vrij snel stuk doordat er een slechte lader wordt gebruikt. Maar er zijn er ook die zelfs met een goede lader na een paar jaar al een groot deel van de capaciteit verloren hebben.

    Ik heb zelf ooit soortgelijke problemen gehad met de flitser. Omdat de accu's altijd heel snel leeg waren dacht ik dat de flitser defect was. Aan de accu' s kon het niet liggen, want die waren nog geen jaar oud, en ze waren altijd geladen met de bijgeleverde lader...

    Toen heb ik een goede lader gekocht (Maha MH-C9000, waarover je héél veel info kan vinden op dit forum), en na een refresh/analyze van die "bijna nieuwe accu's" bleek dat er één accu nog minder dan 20% van de normale capaciteit had. Ik dacht dus dat de flitser stuk was, maar het lag aan de accu's. Als er één cel in een pakketje van 4 defect is, dan wordt het hele pakket waardeloos omdat de accu's in serie staan.

    Koop een setje accu's met lage zelfontlading (Eneloop, GP Recyko, of zelfs Top Craft "Ready to Use" van den Aldi) + een lader die de accu's per cel laadt, en niet per 2/4, dan zal je waarschijnlijk geen problemen meer hebben.
    Kijk niet naar de accu's met een zogezegd grote capaciteit, er zijn er een paar die de opgegeven capaciteit bij benadering halen, maar de meeste accu's van 2500-3000mAh (of zelfs nog meer ) geraken nooit aan de capaciteit die op de verpakking aangegeven wordt.
    De meeste lage zelfontlading-accu's zitten rond de 2000mAh, en dat is meestal ook de werkelijke capaciteit (+/- 5%, de gewone accu's met een grotere capaciteit zitten soms 30% onder de opgegeven capaciteit).
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Canon A590 IS batt prob

      thx voor je uitgebreide antwoord, ik gebruik dus al meer dan een jaar de maha c9000

      (die had ik aan vinnydizzy ook al aangeprezen,waar jij ook op gerageerd hebt, dit terzijde)

      ik heb gp's van 2100 die geven : 1936 mah
      1952
      1952


      instant,dus voorgeladen oplaadbare die als ze nieuw waren direct een break-in kregen. en die geven voor 2100 te zijn : 1949 mah
      2027
      1982
      1992 deze vier waarden dateren wel van 30 aug 2010

      nog een set instant van 2100 ook van 30 aug 2010: 1949mah
      2009
      1949
      1971


      Dan heb ik er nog van vapex 2900 mah die gaven op 6 september 2010: 2081mah
      1997
      1878
      1931

      vapex 2900 op 6maart 2010 2238 mah
      1808

      en als laatste nieuwe vier stuks duracell van 2000mah die nog geen enkele test doorlopen hebben.

      waar er in de lijst maar twee van staan is omdat de anderen gesneuveld/gestolen zijn. één keer een tas van een fietsdrager gevallen op de rijbaan en auto over gereden en de andere zaten in een compact die gestolen is op een fuif.

      Heb nog geen eneloops in huis omdat ik toch al wel wat batt heb liggen en ik de laatste tijd de metz flitser voor de pentax nauwelijks/niet gebruik.

      T'is dat de break-in modus zo lang duurt hé
      al zal ik de setjes die verleden jaar getest zijn nog maar eens een break-in laten doorlopen.
      Last edited by Werner1; 27 juli 2011, 16:11. Reden: 0 vergeten bij type nr maha
      Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
      Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

      Comment


      • #4
        Re: Canon A590 IS batt prob

        Met de setjes waarbij de capaciteit rond de 2000mAh zit zou de camera wel een redelijk aantal foto's moeten kunnen maken. Het is ook mogelijk dat er ergens een slechte verbinding zit (oxidatie) waardoor de spanning die de camera krijgt wat lager wordt dan wat de accu's leveren. Dat verklaart misschien ook dat de camera terug werkt als je de accu's er even uit haalt, en ze daarna terug steekt.
        Je zou de restcapaciteit kunnen controleren (discharge op 1000mA met de Maha), als er nog een redelijke capaciteit in de accu's zit als de camera zichzelf uitgeschakeld heeft, dan weet je 100% zeker dat de fout in de camera zit.

        Die Vapex-Tech accu's heb ik ook gehad, in het begin hadden die een capaciteit van zo'n 2450mAh, maar die zakte al vrij snel. Er was er eentje bij die nog veel slechter presteerde, en dan heb ik het setje van 4 maar ingeleverd voor recyclage.

        Een volledige break-in is volgens mij niet nodig voor LSD (Low selfdischarge) batterijen, een refresh/analyze is meer dan voldoende, en dat duurt wat minder lang.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Canon A590 IS batt prob

          zo te zien meer voorkomend :





          Ik zou naar Canon bellen ... tot voor de kredietcrisis een internationaal gratis nummer, nu een gewoon 02 nummer ( besparingen op de verkeerde plaats ) ... je krijgt competente mensen aan de lijn en ze bellen altijd ( en snel ) terug

          Comment


          • #6
            Re: Canon A590 IS batt prob

            Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
            zo te zien meer voorkomend :





            Ik zou naar Canon bellen ... tot voor de kredietcrisis een internationaal gratis nummer, nu een gewoon 02 nummer ( besparingen op de verkeerde plaats ) ... je krijgt competente mensen aan de lijn en ze bellen altijd ( en snel ) terug
            http://nl.canon.be/Support/Consumer_...e_numbers.aspx
            THX Morgen eens naar bellen, in afwachting maar een paar setjes eneloops besteld, benieuwd hoe de 590 daar gaat op reageren.
            Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
            Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

            Comment


            • #7
              Re: Canon A590 IS batt prob

              Oorspronkelijk geplaatst door Werner1 Bekijk bericht
              in afwachting maar een paar setjes eneloops besteld, benieuwd hoe de 590 daar gaat op reageren.
              Dat gaat hetzelfde zijn vrees ik

              Comment


              • #8
                Re: Canon A590 IS batt prob

                Oorspronkelijk geplaatst door Werner1 Bekijk bericht
                THX Morgen eens naar bellen, in afwachting maar een paar setjes eneloops besteld, benieuwd hoe de 590 daar gaat op reageren.
                En net gebeld naar canon, zonder hoop weliswaar. Canon zegt dat het geen "erkend" probleem is hoewel op het net legio batt probs met dat toestel te vinden zijn.
                Het enige wat ie kon voorstellen was om het toestel binnen te sturen en te laten nakijken... maar omdat het buiten garantie is zijn de kosten voor mij... NOT... dus, voor een toestel van dacht ik een € 170 en een 3j oud.
                het zou me zowiezo al € 37.5 kosten om het na te kijken + eventuele herstellingskosten.
                Ook de hint gegeven dat het wel fijn zou zijn dat Canon Belgium een commercieel gebaar zou stellen bij aankoop van een nieuw toestel... helaas kon de man aan de telefoon niet meer doen voor mij.
                Ondanks alles blijf ik Canon minded mijn reflex,de printer ...de kwaliteit van de foto's van de 590is...(voor een compactje).
                Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
                Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

                Comment


                • #9
                  Re: Canon A590 IS batt prob

                  Iemand een idee waar ik firmware van dit of soortgelijk toestel kan vinden?
                  Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
                  Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon A590 IS batt prob

                    Oorspronkelijk geplaatst door Werner1 Bekijk bericht
                    Iemand een idee waar ik firmware van dit of soortgelijk toestel kan vinden?
                    Volgens mij is er geen officiële firmware update vrijgegeven voor de A590IS, dus zul je deze ook niet vinden op het net (toch niet via Canon enz...).

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon A590 IS batt prob

                      Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                      Volgens mij is er geen officiële firmware update vrijgegeven voor de A590IS, dus zul je deze ook niet vinden op het net (toch niet via Canon enz...).

                      Ik weet dat er geen specifieke firmware voor te vinden is, ook niet voor een 4 tal toestellen net voor en net na de productie van de A590IS, maar je weet maar nooit hé.
                      Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
                      Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon A590 IS batt prob

                        Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                        Dat gaat hetzelfde zijn vrees ik

                        AHA NOT DUS !!!
                        Vanmorgend de eneloops binnen gekregen en twee stuks zo uit het doosje de 590 in
                        Een kaartje van 2 gig volgetrokken met 836 foto's waarvan een 130 met flits en paar minuten film, het batterijsymbool heb ik nog niet zien verschijnen op het display, dit overtreft mijn stoutste verwachtingen.
                        Ik weet dat op het overgrote deel van mijn batt die ik reeds heb toch wel wat sleet zit dat verteld mijn MAHA mij, maar ondanks die sleet doen ze het toch nog voldoende goed in de lumix compact van mijn dochter.
                        Dat klein 590 kanon zal zwaarder geschut nodig hebben zeker?
                        Pentax IST DL 50-200 std. tamron 18-200 1:3,5-6.3 macro
                        Canon 30D 18-55 IS 35-105 70-300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon A590 IS batt prob

                          Oorspronkelijk geplaatst door Werner1 Bekijk bericht
                          AHA NOT DUS !!!
                          heel fijn om eens ongelijk te hebben

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon A590 IS batt prob

                            Het probleem zit dan eigenlijk in de oudere accu's die een grotere inwendige weerstand hebben.
                            Daardoor zakt de spanning onder de zware belasting, en schakelt het toestel uit.
                            Alle stroom moet uit 2 kleine accu's komen, die worden daardoor heel zwaar belast, en dat zal dan problemen geven als de accu's niet 100% in orde zijn.

                            Als je ooit een ander fototoestel koopt, probeer dan zeker de modellen met 2AA batterijtjes te vermijden.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment

                            Working...
                            X