Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

    Wat zou de beste manier zijn om scherpe aktie foto's te krijgen van sporters die in een schemerige sportzaal met enkele kleurenspots hun sport (les Mills combat) bedrijven.
    Ik wil indien mogelijk geen flits gebruiken om de sfeer in takt te laten...!
    heb Canon 5oD camera met 50mm 1.8 lens, maar ook zoom 15-85mm 3.5-5.6 .
    c.drayer

  • #2
    Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

    Sowieso valt die zoom al af, zeker als je niet wil gaan flitsen (wat ik ook niet zou den bij sporten)
    Met die 50mm zal je zeker dicht genoeg moeten kunnen gaan, want ik vrees dat je millimeters te kort zal komen anders.

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

      70-200 mm f 2.8 of een vaste brandpuntslens ?
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

        Zet de camera in de diafragmavoorkeuzestand, zet het diafragma van de lens ver open (net niet helemaal open, want dan zal die wat softer zijn), en dan verhoog je de iso tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt (kort genoeg dus).
        Als er echt te weinig licht is, dan zal het percentage bruikbare foto's heel erg klein worden, maar daar is helaas ook niet veel aan te doen.
        Met de 50D gebruik je best ook alleen het centrale scherpstelpunt als er weinig licht is, want de andere komen vrij snel in de problemen als het wat te donker wordt.

        Het is ook mogelijk dat je de belichtingscompensatie wat moet aanpassen, controleer daarom de foto's geregeld op het schermpje. Probeer de foto's meteen goed te belichten, want als ze onderbelicht zijn dan wordt de ruis nog beter zichtbaar als je ze lichter maakt.

        Dit komt eigenlijk overeen met concertfotografie, gekleurde spots en actie. Maar in dit geval zal het nog moeilijker worden omdat de actie waarschijnlijk wat sneller is dan bij de meeste optredens (soms zit daar ook wel flink wat actie in).

        De 50mm f1,8 is niet echt een lens met een snelle AF, voor een nog aanvaardbaar budget zou ik dan eerder een 85mm f1,8 aanraden, die is optisch nog een pak beter, en die heeft wel een AF die geschikt is voor actiefotografie (je moet er wel een zonnekap bijkopen, die heb je voor dat soort foto's zeker nodig). De kitlens is niet geschikt voor dit soort foto's, ze is niet lichtsterk genoeg en de AF kan de actie niet volgen.

        Verwacht er niet teveel van, want zelfs voor een ervaren fotograaf die over het beste materiaal beschikt zal dit nog niet zo simpel zijn...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

          ik neem aan dat je de actie wil bevriezen, dan zit je bij dat soort sport als snel aan 1/500 of nog korter. Kans is groot dat je je materiaal op zijn uiterste zal moeten gebruiken: lens vol open en iso op max.

          In veel sporten zijn er momenten waarop de beweging trager is. In fitnesstoestanden als les mills is dat vaak op het einde van stoten en schoppen. Dat is luxe: waar de beweging op zijn grootst is -en dus het meest expressief- is ze ook het traagst.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

            Hi Bart,
            Bedankt voor je uitgebreide feedback. Ivm de AF bij weinig licht zou t aan te bevelen zijn manual te gaan focussen ?
            Je tip voor aanschaf van een lichtsterke 85mm , 1.8 lens ben ik sterk a h overwegen.
            Als ik evt. ''wat'' invul flits zou gebruiken bij die gekleude spots kom ik dan in de problemen met mijn witbalans?

            Grtz,
            C. Drayer

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Zet de camera in de diafragmavoorkeuzestand, zet het diafragma van de lens ver open (net niet helemaal open, want dan zal die wat softer zijn), en dan verhoog je de iso tot de sluitertijd aanvaardbaar wordt (kort genoeg dus).
            Als er echt te weinig licht is, dan zal het percentage bruikbare foto's heel erg klein worden, maar daar is helaas ook niet veel aan te doen.
            Met de 50D gebruik je best ook alleen het centrale scherpstelpunt als er weinig licht is, want de andere komen vrij snel in de problemen als het wat te donker wordt.

            Het is ook mogelijk dat je de belichtingscompensatie wat moet aanpassen, controleer daarom de foto's geregeld op het schermpje. Probeer de foto's meteen goed te belichten, want als ze onderbelicht zijn dan wordt de ruis nog beter zichtbaar als je ze lichter maakt.

            Dit komt eigenlijk overeen met concertfotografie, gekleurde spots en actie. Maar in dit geval zal het nog moeilijker worden omdat de actie waarschijnlijk wat sneller is dan bij de meeste optredens (soms zit daar ook wel flink wat actie in).

            De 50mm f1,8 is niet echt een lens met een snelle AF, voor een nog aanvaardbaar budget zou ik dan eerder een 85mm f1,8 aanraden, die is optisch nog een pak beter, en die heeft wel een AF die geschikt is voor actiefotografie (je moet er wel een zonnekap bijkopen, die heb je voor dat soort foto's zeker nodig). De kitlens is niet geschikt voor dit soort foto's, ze is niet lichtsterk genoeg en de AF kan de actie niet volgen.

            Verwacht er niet teveel van, want zelfs voor een ervaren fotograaf die over het beste materiaal beschikt zal dit nog niet zo simpel zijn...

            Comment


            • #7
              Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

              Bedankt voor je feedback.
              Ja dat is een goeie observering. Op de meest expressieve moment zal de snelheid van de beweging waarschijnlijk wel gaan meevallen met een hopelijk langere sluitertijd mogelijkheid.Volgens mij is de ruiskwaliteit bij hogere settings van de Canon 50D niet zo bijzonder... Heb je hier misschien ervaring mee. Tot welk max. iso nivo kunnen jullie nog acceptabele( ruisvrije) resultaten krijgen, ik neem aan afhankelijk van type camera( sensor)?
              Grtz
              C.Drayer


              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              ik neem aan dat je de actie wil bevriezen, dan zit je bij dat soort sport als snel aan 1/500 of nog korter. Kans is groot dat je je materiaal op zijn uiterste zal moeten gebruiken: lens vol open en iso op max.

              In veel sporten zijn er momenten waarop de beweging trager is. In fitnesstoestanden als les mills is dat vaak op het einde van stoten en schoppen. Dat is luxe: waar de beweging op zijn grootst is -en dus het meest expressief- is ze ook het traagst.

              Comment


              • #8
                Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                een 85mm f1,8 aanraden, die is optisch nog een pak beter, en die heeft wel een AF die geschikt is voor actiefotografie (je moet er wel een zonnekap bijkopen, die heb je voor dat soort foto's zeker nodig).
                Waarom moet de zonnekap erop? Ik heb er eentje met zonnekap, maar er dus nog nooit opgezet .
                Maar is wel een aardig lensje voor actie fotografie binnen. Alleen heb je best wel een body die wat hoge iso aankan. Mijn max is 1600 en dan heb ik al heeeeeeel veel ruis. Alles door een filter halen helpt wel.
                Al doende leert men...

                Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

                  Oorspronkelijk geplaatst door cdrayer Bekijk bericht
                  BedTot welk max. iso nivo kunnen jullie nog acceptabele( ruisvrije) resultaten krijgen
                  Je hebt de camera en iedere avond wordt het donker, dus wat let je.....
                  Oorspronkelijk geplaatst door cdrayer Bekijk bericht
                  ik neem aan afhankelijk van type camera( sensor)?
                  Ja dat is afhankelijk van de camera en ook van je belichtingskunde.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                    Waarom moet de zonnekap erop? Ik heb er eentje met zonnekap, maar er dus nog nooit opgezet .
                    Maar is wel een aardig lensje voor actie fotografie binnen. Alleen heb je best wel een body die wat hoge iso aankan. Mijn max is 1600 en dan heb ik al heeeeeeel veel ruis. Alles door een filter halen helpt wel.
                    Op zo'n plaats hangen er overal lichtbronnen, de kans dat er dan eentje voor flare zorgt is heel groot, en daarom raad ik aan om een zonnekap te gebruiken in die omstandigheden. En dan is meteen ook het frontelement van de lens goed afgeschermd tegen beschadiging.

                    De hoge iso foto's bewerken met een ruisfilter is ook een goede oplossing (ik gebruik daarvoor Topaz Denoise). De maximum iso waarde geeft bij de meeste camera's inderdaad veel ruis. Bij sommige camera's kan je de standaard maximum iso nog verhogen via de cameramenu's, maar dat is eigenlijk alleen voor noodgevallen. De foto's die je dan krijg zijn zeker niet geschikt voor grote afdrukken.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beste manier om aktie(sport)foto's te maken in donkere zaal.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Op zo'n plaats hangen er overal lichtbronnen, de kans dat er dan eentje voor flare zorgt is heel groot, en daarom raad ik aan om een zonnekap te gebruiken in die omstandigheden. En dan is meteen ook het frontelement van de lens goed afgeschermd tegen beschadiging.

                      De hoge iso foto's bewerken met een ruisfilter is ook een goede oplossing (ik gebruik daarvoor Topaz Denoise). De maximum iso waarde geeft bij de meeste camera's inderdaad veel ruis. Bij sommige camera's kan je de standaard maximum iso nog verhogen via de cameramenu's, maar dat is eigenlijk alleen voor noodgevallen. De foto's die je dan krijg zijn zeker niet geschikt voor grote afdrukken.
                      Inderdaad. Bij mij altijd mèt zonnekap (behalve mijn 50mm, omdat ik nog geen zonnekapje voor dat ding heb gevonden) om de kans op flare te verminderen.
                      Wat betreft die betere bescherming van het frontglas, volledig mee eens. Ik heb er dan ook de filters afgedraaid, om de eenvoudige reden dat het frontglas reeds wat is beschermd door het "in" de zonnekap zitten, en ik heb ervaren dat met filter de kans op flare weer groter wordt, zelfs mèt zonnekap.

                      mvg,
                      Bart
                      Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                      Comment

                      Working...
                      X