Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

    Goeiedag

    In mijn vorig onderwerp heb ik al enkele zeer interessante opinies van jullie mogen ontvangen, waarvoor dank!

    Echter ben ik zoals verwacht enkel meer gaan twijfelen. Ik heb ook beslist meer budget vrij te maken voor mijn nieuwe set: ik mik nu op 3.000 euro en daar kan eventueel nog vijfhonderd euro marge bij.

    Dat geeft wat meer ruimte voor betere lenzen. Ik stap af denk ik af van Tamron, met dit budget kan ik me scherpere lenzen veroorloven.

    Maar nu ben ik ook nog eens gaan twijfelen over de body. Ik wou de 60D met grip, maar nu heb ik eens naar de 7D gekeken en ik hou wel van de magnesium body met wheater sealing, snellere sluiter en betere prestaties.

    Dus, een overzichtje:
    • Canon 60D - €900
    • OF Canon 7D - €1400
    • Canon EF 70-200 f/4 USM - €600
    • Canon EF 24-70 f/2.8L USM - €1100
    • OF Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM - €900
    • OF Canon EF 24-105 f/4L IS - €950

    In beide gevallen +/- 200 euro accessoires: een grip of compactflash kaartjes voor de 7D en een tas.

    Ik heb mijn zorgen over 24mm op een cropsensor. Ik heb mijn verzameling foto's bekeken en ongeveer 15% van mijn foto's liggen tussen 18 en 24mm (crop, dus geen 35mm eq). Hier kan ik denk ik nog wel mee leven, op het moment dat ik op citytrip ga kan ik nog altijd een groothoekzoom bijkopen, niet?

    Ik ben eigenlijk een amateurfotograaf maar ik wel echt wel verder gaan en groeien, dus is de 7D dan een goeie investering of overkill?

    Groetjes
    Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

  • #2
    Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

    Eerlijk gezegd voor dat geld zou ik voor een 5D+24-70 gaan...
    €3059 bij konijn (kan goedkoper zijn ergens anders heb gewoon rap even gekeken, ik ben niet thuis in canon-prijzen).

    Dan heb je nog die 500 voor andere spulletjes over zoals een grip. Of een cheapo 70-300 zoompje indien je dat echt NU nodig hebt. Anders zou ik gewoon achteraf doorsparen voor een 70-200 (je geeft al aan dat je dat zou doen voor een groothoek bij een citytrip dus waarom niet voor een tele?)

    Een full frame is gewoon echt veel beter dan een crop camera punt.
    mijn website

    Comment


    • #3
      Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

      Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
      Eerlijk gezegd voor dat geld zou ik voor een 5D+24-70 gaan...
      €3059 bij konijn (kan goedkoper zijn ergens anders heb gewoon rap even gekeken, ik ben niet thuis in canon-prijzen).
      of nog beter... een Nikon D700 met 24-70mm dan heb je een 5D (fullframe) en 7D (weathersealing en snelle focus) in één machien...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
        of nog beter... een Nikon D700 met 24-70mm dan heb je een 5D (fullframe) en 7D (weathersealing en snelle focus) in één machien...
        True maar dat is een heel andere discussie
        Een 5D is een geweldige camera (buiten de AF, in vergelijking met Nikon).
        mijn website

        Comment


        • #5
          Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

          Als je weather sealing wil, dan zal je wat de 70-200 betreft voor een IS-versie moeten kiezen omdat dat de enige zijn die de nodige dichtingen hebben.

          Maar heb je die ook werkelijk nodig?

          Voor een 1,6x crop camera zou ik zelf geen lens meer kiezen die op 24mm begint, toch zeker niet als standaardlens. Eventueel als aanvulling wel, maar als het budget beperkt moet blijven zou ik eerder een 17-55 f2,8 L IS aanraden dan een 24-70 of een 24-105.

          Mijn persoonlijke keuze voor dat budget:
          7D + EF-S 17-55 f2,8 IS + 70-200 f4 L IS

          De 60D heeft dezelfde beeldkwaliteit als de 7D (zelfde sensor), maar de 7D heeft een veel betere AF.

          Als je later merkt dat je voor bepaalde foto's toch nog ander materiaal nodig hebt, dan kan je daar nog altijd voor sparen (macro, meer tele...).
          Met het setje 7D + 17-55 + 70-200 geraak je al een heel eind verder (zeker om mee te beginnen).
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

            Wheatersealing is geen must maar leek me wel mooi meegenomen op de body.

            De 5D MarkII heb ik ook bekeken maar die antieke AF is echt een afkapper (in vergelijking met de 7D dan toch).

            Maar het is wel een overweegbare optie... qua budget nog net mogelijk zeker met de promo bij konijn.
            Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

            Comment


            • #7
              Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

              Als die AF belangrijker is (fotografeer je sport, vogeltjes ?) voor jou dan moet je voor de 7D gaan maar de beeldkwaliteit in vergelijking met een 5D is een hele andere wereld.

              Ik heb verschillende vrienden met 5Ds (zowel Mk1 als Mk2) en die slagen er allemaal in om scherpe beelden af te leveren met die antieke AF

              De AF is inderdaad niet zo goed als een 7D of een Nikon maar het is wel bruikbaar.
              mijn website

              Comment


              • #8
                Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Als je weather sealing wil, dan zal je wat de 70-200 betreft voor een IS-versie moeten kiezen omdat dat de enige zijn die de nodige dichtingen hebben.

                Maar heb je die ook werkelijk nodig?

                Voor een 1,6x crop camera zou ik zelf geen lens meer kiezen die op 24mm begint, toch zeker niet als standaardlens. Eventueel als aanvulling wel, maar als het budget beperkt moet blijven zou ik eerder een 17-55 f2,8 L IS aanraden dan een 24-70 of een 24-105.

                Mijn persoonlijke keuze voor dat budget:
                7D + EF-S 17-55 f2,8 IS + 70-200 f4 L IS

                De 60D heeft dezelfde beeldkwaliteit als de 7D (zelfde sensor), maar de 7D heeft een veel betere AF.

                Als je later merkt dat je voor bepaalde foto's toch nog ander materiaal nodig hebt, dan kan je daar nog altijd voor sparen (macro, meer tele...).
                Met het setje 7D + 17-55 + 70-200 geraak je al een heel eind verder (zeker om mee te beginnen).
                TS sprak helemaal niet over een FF body maar over goede lenzen.
                Zijn origineel budget van 2000 is al opgetrokken tot 3000-3500 maar dan heeft hij nog maar 1 lens.
                Men hoeft hem dat dus niet aan te praten .

                We lezen nergens wat hij wil fotograferen, als het niet voor sport of wildlife is volstaat een 60D en kan hij er een heel mooi setje lenzen van Canon bijkopen.

                7D is de meerprijs tov de 60D ruimschoots waard, maar ondertussen bijna 2 jaar oud (en duurder dan toen).

                De techniek evolueert snel, ik zou geen body "op de groei" kopen.

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                  Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  TS sprak helemaal niet over een FF body maar over goede lenzen.
                  Ik ben ook niet over een full-frame camera begonnen, volgens mij heb ik gewoon een antwoord gegeven op de gestelde vraag.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                    (Maar hij is wel duur (voor mij) want ik ben een student. Maar ja, misschien toch maar wat langer sparen dan )

                    ( beetje off topic )
                    goeie spaarder ben jij.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                      Oorspronkelijk geplaatst door Powaqqatsi Bekijk bericht
                      Eerlijk gezegd voor dat geld zou ik voor een 5D+24-70 gaan...

                      Een full frame is gewoon echt veel beter dan een crop camera punt.
                      Lijkt mij wat ongenuanceerd ...... Voor het een is een full frame beter geschikt en voor het ander een crop, maar om een full frame nu in het algemeen als "echt veel beter dan een crop camera" te betitelen is wel erg kort door de bocht. Maar ik laat me graag overtuigen door jouw FF-foto's die absoluut niet gemaakt zouden kunnen zijn met een crop-camera ..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                        Voor dit bedrag zou ik ook voor een 5D MKII + 24-70 of Nikon D700 + 24-70 gaan.

                        Ik vind de 7D kwa beeldskwaliteit echt te slecht als je deze vergelijkt met een 5D MKII.
                        Ik heb de 7D even gehad, maar vanaf 1600 iso was het een drama. Daarnaast was het dynamisch bereik zo slecht dat ik er geen tegen(of half)licht foto's mee kon maken.
                        Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          Ik ben ook niet over een full-frame camera begonnen, volgens mij heb ik gewoon een antwoord gegeven op de gestelde vraag.
                          Ik wou me bij je aansluiten mbt tot het budget en de lenskeuze.

                          Beetje verkeerd verwoord, die sneer over FF (maar ze houden niet op)

                          Comment


                          • #14
                            Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                            Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                            Lijkt mij wat ongenuanceerd ...... Voor het een is een full frame beter geschikt en voor het ander een crop, maar om een full frame nu in het algemeen als "echt veel beter dan een crop camera" te betitelen is wel erg kort door de bocht. Maar ik laat me graag overtuigen door jouw FF-foto's die absoluut niet gemaakt zouden kunnen zijn met een crop-camera ..
                            Indien je over het budget voor een FF beschikt lijkt mij de keuze heel eenvoudig tenzij voor 1 enkele reden: "goedkoop" langere lenzen. Maar dat is ook relatief natuurlijk... Als je echt een 300 2.8 nodig hebt dan is een crop + een 70-200 2.8 of een 200 2.8 geen slecht idee.
                            Bij alles boven de 300mm begint het prijsverschil minder belangrijk te worden en ga je meer hebben aan de ISO prestaties van een FF aangezien je dan met hogere sluitertijden gaat moeten werken door de langere lenzen (of kleinere diafragma's bij de betaalbare lange lenzen).

                            Ik zeg niet dat crop sowieso slecht is zeker als je kijkt naar bijvoorbeeld de Nikon D7000, ik bedoel gewoon dat indien je het budget hebt de FF camera altijd de betere keuze is (qua beeldkwaliteit). Als het budget echt een issue is dan is een crop zeker en vast een goede keuze en ik ben er zeker van dat de 7D ook geen slechte camera is. Maar als het budget er is, dan kan het beter.

                            Het verschil in dynamisch bereik, tonaliteit en hoge ISO (ook kleurechtheid bij hoge ISO!) is enorm. De kleinere dieptescherpte is ook een enorm pluspunt (in mijn ogen) in het voordeel van FF.
                            En ja ik heb een ton beelden die ik nooit op crop had kunnen maken, gaande van beelden met zéér weinig dieptescherpte maar toch breed (24mm @ f1.4) tot bepaalde event foto's op ISO6400 tot inderdaad tegenlichtbeelden die niet te redden zouden zijn bij crop (door het beperktere dynamisch bereik).

                            In ieder geval als het echt crop moet zijn: 7D+17-55+70-200. Of misschien een 85 1.8 + 135L, desnoods 2e hands, ipv die 70-200.
                            mijn website

                            Comment


                            • #15
                              Re: Aankoopdillema's: L-lenzen en mijn bezwaren

                              Oorspronkelijk geplaatst door florholvoet Bekijk bericht
                              Goeiedag
                              Ik heb ook beslist meer budget vrij te maken voor mijn nieuwe set: ik mik nu op 3.000 euro en daar kan eventueel nog vijfhonderd euro marge bij.

                              Dus, een overzichtje:
                              • Canon 60D - €900
                              • OF Canon 7D - €1400
                              • Canon EF 70-200 f/4 USM - €600
                              • Canon EF 24-70 f/2.8L USM - €1100
                              • OF Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM - €900
                              • OF Canon EF 24-105 f/4L IS - €950
                              Moet je per sé nieuw kopen? Want zoals eerder gezegd is een 5D dan ook een optie.
                              Anders:
                              60D +17-55mm + 70-200mm f4.0 IS of 70-200mm f2.8
                              --> dat komt knal op je 3000 EUR uit en je hebt zelfs een upgrade van je telebereik. En als je dat niet nodig hebt, heb je zelfs nog een flinke hap in je budget over voor een statief ofzo.
                              equipment: camera's, lenses & some imagination

                              Comment

                              Working...
                              X