Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Spiegelobjectieven

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Spiegelobjectieven

    Ik vraag me af of er met spiegel objectieven goede resultaten behaald kunnen worden tijdens het filmen met een D300s, ik dacht aan een 500mm, ik weet dat het moeilijk scherpstellen is uit de hand maar misschien voor filmen is dat beter

  • #2
    Re: Spiegelobjectieven

    een heel groot voordeel is dat het licht er niet doorgaat. Dus praktisch geen CA's of andere afwijkingen. Maar echte toppers zijn het ook nooit geworden, anders hadden ze die wel blijven maken.
    The Knight That Says Ni...kon

    Comment


    • #3
      Re: Spiegelobjectieven

      Spiegel objectieven hebben 3 problemen
      1. Laag contrast
      2. Rare bokeh
      3. Scherpte


      Het lage contrast wordt veroorzaakt doordat de secundaire spiegel een schaduw werpt op de primaire spiegel.

      De out-of-focus 'bokeh' zijn zichtbaar ringen, eveneens veroorzaakt door de secundaire spiegel

      Scherpte: gewoon om dit soort objectief goedkoop te houden. Ik denk dat
      hier betere oplossingen mogelijk zijn (maar commercieel niet te verantwoorden - of even duur als een refractor) . Ik denk hier bv. aan het "schiefspiegler" ontwerp

      YMMV Nerdi
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Spiegelobjectieven

        Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
        Ik vraag me af of er met spiegel objectieven goede resultaten behaald kunnen worden tijdens het filmen met een D300s, ik dacht aan een 500mm, ik weet dat het moeilijk scherpstellen is uit de hand maar misschien voor filmen is dat beter
        Ik denk van wel.
        Hoge eisen aan de optiek hoef je voor filmen niet te stellen.

        Comment


        • #5
          Re: Spiegelobjectieven

          Ik heb mijn 500mm Reflex nu bijna een jaar en heb er veel plezier aan beleefd. Voor mij scherp zat. Maar dan alweer, je kan niet alle spiegellenzen over dezelfde kam scheren, er zullen ook wel verschillen zijn tussen de verschillende merken. Manueel scherpstellen doe ik nooit maar de focusring draait heel vloeiend. Focussen met een 500mm is wel heel kritiek vanwege de beperkte dof.
          Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
          Mijn bird foto's en urbex foto's

          Comment


          • #6
            Re: Spiegelobjectieven

            Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
            . Focussen met een 500mm is wel heel kritiek vanwege de beperkte dof.
            Maar juist daarom goed te doen omdat ook in de zoeker het goed te zien is...
            Ik heb ook zo'n 500mm F8 spiegellens en het focust makkelijker in de zoeker dan een kortere lens....

            Comment


            • #7
              Re: Spiegelobjectieven

              die heb ik gemaakt een spiegellens panagor 500mm f8 met nikon D300


              Uploaded with ImageShack.us

              Comment


              • #8
                Re: Spiegelobjectieven

                Ik heb zelf een 800mm spiegellens en ben er zeer tevreden over, zonder er ook topprestaties van te verwachten.
                Een groot voordeel van spiegellenzen is het beperkte gewicht in vergelijking met refractor types.
                om me te verplaatsten met een 800mm lens die op glaselementen gebaseerd is moet ik zeker 3 keer het gewicht rekenen van wat ik nu meeheb. Rekening houdend dat ik ook steeds een statief meezeul want lange lenzen met vast brandpunt zijn bijna niet stil te houden om uit de hand te fotograferen.
                De lens die ik heb is een Rokinon, online aangekocht via een retailer in USA. Rokinon maakt dit type lenzen nog steeds (de meeste fabrikanten niet meer) http://www.rokinon.com/category.php?catId=2 Spiegellenzen zijn ook goedkoper door het feit dat veel minder glaselementen nodig zijn (de eerste vergroting gebeurt al met de spiegels)

                Comment


                • #9
                  Re: Spiegelobjectieven

                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  Ik vraag me af of er met spiegel objectieven goede resultaten behaald kunnen worden tijdens het filmen met een D300s, ik dacht aan een 500mm, ik weet dat het moeilijk scherpstellen is uit de hand maar misschien voor filmen is dat beter
                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  die heb ik gemaakt een spiegellens panagor 500mm f8 met nikon D300

                  Nu begrijp ik je vraag niet meer. Je hebt de spullen en dus kun je de vraag gewoo zelf beantwoorden........
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Spiegelobjectieven

                    Scherpte: gewoon om dit soort objectief goedkoop te houden. Ik denk dat
                    hier betere oplossingen mogelijk zijn (maar commercieel niet te verantwoorden - of even duur als een refractor) . Ik denk hier bv. aan het "schiefspiegler" ontwerp

                    YMMV Nerdi
                    Dit is een ontwerp van cutter. Beter gekend zijn cutter-telescopen. Je moet wel c door k vervangen, maar dan krijg je sterrekes in de tekst (niet toegelaten woorddeel)
                    Als men voor spiegellenzen wil opteren, zou ik het eerder zoeken bij de sterrrenkunde. Het spreekwoord 'Schoenmaker, blijf bij je leest' is hier zeker van toepassing.
                    Een Cassegrain-telescoop met de nodige camera-vatting zal het stukken beter doen, maar ook heel wat duruder, dan de goedkope noch mossel, noch vis spiegellenzen die bedoeld zijn voor cameragebruik.
                    Last edited by Wim.Vanmaele; 3 maart 2012, 21:20. Reden: cutter-telescopen die beginnen met een k zijn niet toegelaten
                    https://www.fotospotter.be
                    Je suis content d’être heureux

                    Comment


                    • #11
                      Ik heb wel eens gelezen dat het gekke donut bokeh geeft...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Spiegelobjectieven

                        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Nu begrijp ik je vraag niet meer. Je hebt de spullen en dus kun je de vraag gewoo zelf beantwoorden........
                        Bij de eerste vraag had ie dat ding nog niet.

                        Comment

                        Working...
                        X