Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D3100 of D5100

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D3100 of D5100

    hallo,

    Mijn Fuji S100 heeft de geest gegeven na ongeveer een 11000 foto's. Krijg hem soms nog wel aan de praat, maar ik vermoed dat indien nog een herstelling mogelijk is, die meer gaat kosten dan ik tweedehands betaald heb.

    Na een hele tijd bridge-camera's gebruikt te hebben, wil ik mij terug op het pad wagen van de spiegelrefleks.(25 jaar een Canon Ftb gehad)

    Ik twijfel tussen de Nikon 3100 (zou voldoen) en de 5100 (iets hogere iso en kantelbaar scherm) samen met de 35mm 1.8 G om te starten. Later zou ik de 55-300 er bij kopen.
    Ik heb ook nog de Metz C36-2 liggen van de Fuji.

    Ik neem op reis dikwijls foto's in moeilijke lichtomstandigheden (kerk, museum, oude gebouwen), landschappen en straatfotografie : vandaar de 35 mm en de 55-300 voor het nemen van foto's van de kleindochter (vooral in het zwembad) en dieren.

    Graag had ik enig advies.

    groetjes

    J.
    Fuji x 100 f

  • #2
    Re: D3100 of D5100

    d3100 weet ik niet maar ik weet wel dat de d5100 een fantastisch toestel is, als je budget het toelaat, niet twijfelen

    Comment


    • #3
      Re: D3100 of D5100

      Ik heb de D3100 gekocht toen die net uit kwam, als ik toen geweten had van de D5100 had ik die genomen. De D3100 is een heel goed toestel,maar ik kan het kantelbaar scherm wel gebruiken soms. Dat en de bracketing funtie mis ik op de D3100.
      Nikon D3100 .:. AF-S 18-105 VR .:. AF-S 35 f1.8 .:. SB-700

      Comment


      • #4
        Re: D3100 of D5100

        Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
        Ik neem op reis dikwijls foto's in moeilijke lichtomstandigheden (kerk, museum, oude gebouwen), landschappen en straatfotografie : vandaar de 35 mm en de 55-300 voor het nemen van foto's van de kleindochter (vooral in het zwembad) en dieren.
        Die 35mm is echt een lens die heel goed en goedkoop is.
        Ik zou echter wel de 70-300 VR verkiezen boven de 55-300.
        Nikon D3100 .:. AF-S 18-105 VR .:. AF-S 35 f1.8 .:. SB-700

        Comment


        • #5
          Re: D3100 of D5100

          Bedankt voor de inbreng. Denk dan toch dat ik voor de 5100 ga, iets boven mijn budget, maar een toestel met meer mogelijkheden.

          Vermoedelijk volgt de 70-300, maar eerst een beetje sparen
          Fuji x 100 f

          Comment


          • #6
            Re: D3100 of D5100

            Zou je dan niet beter gaan voor een tweedehands (of nieuwe) D90?
            deze heeft een ingebouwde motor wat een voordeel is bij de keuze van objectieven....

            Comment


            • #7
              Re: D3100 of D5100

              DxOMark is je vriend .
              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

              Comment


              • #8
                Re: D3100 of D5100

                Boerkejos,


                Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik vermoed dat de 5100 , door zijn meer pixels, beter kan dienen om de foto's genomen met de 35mm te croppen, in indien nodig.

                Aan de andere kant is het natuurlijk verleidelijk, de lenzen zie je koopt zijn normaal goedkoper en je kan met het uitgespaarde geld een stapje hoger gaan.

                Nu ben ik weer aan het twijfelen
                Fuji x 100 f

                Comment


                • #9
                  Re: D3100 of D5100

                  Jazzer,


                  Als je de cijfers logisch volgt kom je uit bij de 5100. Maar is dat in de praktijk ook zo ?
                  Fuji x 100 f

                  Comment


                  • #10
                    Re: D3100 of D5100

                    Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                    Jazzer,


                    Als je de cijfers logisch volgt kom je uit bij de 5100. Maar is dat in de praktijk ook zo ?
                    de 5100 en de d90 liggen nog wel een beetje uit elkaar kwa beeld en bouw kwaliteit, aangezien de 3100 en 5100 opvolgers zijn van 3000 en 5000 en dit waren de opvolgers d40 en d60 series snelheid, bouwkwaliteit, ruis en dergelijke gezien zou ik de d90 pakken het zullen zijn laatste verkoopsmaanden worden maar het is een oerdegelijk toestel, als je echt geen moeite hebt met budget zou ik zelfs opteren om de opvolger van de d90 -> de d7000 te kopen maar deze is nog relatief duur, zeker voor vakantie kiekjes

                    mvg koen
                    Nikon D610 +AF-S 50 f/1.4 + AF-S 105 f/2.8 Micro + AF-S 70-300 VR + Flits materiaal

                    Comment


                    • #11
                      Re: D3100 of D5100

                      Koeneke,


                      De D7000 is ver boven mijn budget, maar de D90 is te overwegen. Als je de reviews mag geloven zou de 5100 er beter uitkomen als het gaat over foto's nemen op een hogere iso (tot 3200 zou haalbaar zijn), waar de D90 daar te kort komt. Nu neem je niet altijd foto's op zulke hoge isowaarden, maar misschien is het toch maar meegenomen met de 5100.

                      Natuurlijk is de bouw van de D90 en gebruiksvriendelijkheid van een ander niveau.

                      Welke lens zou er dan bij de D90 moeten komen ?
                      Fuji x 100 f

                      Comment


                      • #12
                        Re: D3100 of D5100

                        Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                        Koeneke,


                        De D7000 is ver boven mijn budget, maar de D90 is te overwegen. Als je de reviews mag geloven zou de 5100 er beter uitkomen als het gaat over foto's nemen op een hogere iso (tot 3200 zou haalbaar zijn), waar de D90 daar te kort komt. Nu neem je niet altijd foto's op zulke hoge isowaarden, maar misschien is het toch maar meegenomen met de 5100.

                        Natuurlijk is de bouw van de D90 en gebruiksvriendelijkheid van een ander niveau.

                        Welke lens zou er dan bij de D90 moeten komen ?
                        om zeker te zijn van de iso waarden van de 2 toestellen ga ze gewoon testen in de winkel, de prijzen liggen ongeveer hetzelfde ook denk ik, maar mijn toestel is op iso 1600 nog steeds aanvaardbaar, en ik denk niet dat dit op 3200 met de 5100 nog zal zijn, geloof niet teveel van reviews maar test ze beide zelf met dezelfde lens, je kan starten met een vaste Af-s 50mm 1.8 of een Af-s 16-85 deze is duurder en niet licht sterk, ik ga nu een tamron 17-50 of 24-85 aanschaffen omdat deze lichtsterker zijn als je echt een zoom wil, heb ik vroeger de 18-200 gebruikt deze is goed voor het bereik
                        Nikon D610 +AF-S 50 f/1.4 + AF-S 105 f/2.8 Micro + AF-S 70-300 VR + Flits materiaal

                        Comment


                        • #13
                          Re: D3100 of D5100

                          Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                          Boerkejos,


                          Daar heb ik ook al aan gedacht, maar ik vermoed dat de 5100 , door zijn meer pixels, beter kan dienen om de foto's genomen met de 35mm te croppen, in indien nodig.

                          Aan de andere kant is het natuurlijk verleidelijk, de lenzen zie je koopt zijn normaal goedkoper en je kan met het uitgespaarde geld een stapje hoger gaan.

                          Nu ben ik weer aan het twijfelen

                          De D90 heeft toch meer dan genoeg pixels om te croppen Met 12mpix kom je al ver hoor... En voor de prijs dat de D90 nu nog kost zou ik niet echt twijfelen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: D3100 of D5100

                            Ik denk dat ik overtuigd ben. Zou de 35 1.8 een goede combinatie vormen met de D90 en later de 70-300 VR er bijkopen ?

                            Bedankt voor de inbreng, maar ik ben pas sinds enkele weken het Nikon gebeuren aan het volgen. Was me eerst aan het focussen op Pentax, maar door de overname door Ricoh ben ik aan het twijfelen geslagen aan de toekomstige geloofwaardigheid wwa Dslr en beginnen te spitten in het "Nikon-gebeuren"
                            Fuji x 100 f

                            Comment


                            • #15
                              Re: D3100 of D5100

                              Oorspronkelijk geplaatst door joebat Bekijk bericht
                              Ik denk dat ik overtuigd ben. Zou de 35 1.8 een goede combinatie vormen met de D90 en later de 70-300 VR er bijkopen ?

                              Bedankt voor de inbreng, maar ik ben pas sinds enkele weken het Nikon gebeuren aan het volgen. Was me eerst aan het focussen op Pentax, maar door de overname door Ricoh ben ik aan het twijfelen geslagen aan de toekomstige geloofwaardigheid wwa Dslr en beginnen te spitten in het "Nikon-gebeuren"
                              ik heb de 35mm 1.8 het is een goed lensje, maar voor portretjes is ze iets te kort en voor landschappen ga je groothoek missen.
                              persoonlijk zou ik eerder kiezen voor de 50mm 1.8 (prijs hetzelfde) of een tamron 17-50 (zonder vc +- €350) waar je meer plezier gaat aan beleven denk ik, de 70-300vr nadien bijkopen is een pracht idee
                              Last edited by koeneke; 19 juli 2011, 15:43. Reden: onvolledig
                              Nikon D610 +AF-S 50 f/1.4 + AF-S 105 f/2.8 Micro + AF-S 70-300 VR + Flits materiaal

                              Comment

                              Working...
                              X