Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Opnameformaat foto en video Canon 550D, hulp gevraagd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Opnameformaat foto en video Canon 550D, hulp gevraagd

    Ik was laatst met mijn 550D bezig, en vroeg me af welke opnameformaat eigenlijk het beste zou zijn.

    Heb deze geheugenkaart: http://www.fotokonijnenberg.nl/produ...6gb-30mbs.html

    Voor te filmen heb ik de instellingen:
    1920x1080 - 25 fps
    1920x1080 - 24 fps
    1280x720 - 50 fps
    640x480 - 50 fps
    Bijsn. 640 - 50 fps

    Eerste vraag, wat is het verschil tussen 24 fps en 25 fps? Het praktische verschil weliswaar, dat het ene 1 frame per seconde minder is weet ik ook wel...
    Welke instelling zou het beste zijn? Per dag film ik +- 40 min (effectieve shots) , met shots die naderhand eventueel in slow motion gezet worden.
    En de kwaliteit, het boogje of het trapje met de L of M achter, welke zou daar het beste zijn? Ik zat te denken aan ofwel het boogje L, ofwel het boogje M, zit hier veel verschil in?

    Voor foto's, voor wat is het RAW bestand handig?

    Alvast bedankt
    Canon 550D gripped - 18-55mm - Samyang 8mm Fisheye - Canon 70-200 f4 L - GoPro Hero 2 - Sigma 30mm f1.4

  • #2
    Re: Opnameformaat foto en video Canon 550D, hulp gevraagd

    In verband met de frame rates: zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/Frame_rate. Samengevat: 24 komt het best overeen met film, 25 met (PAL) televisie.

    Wat betreft de opnamekwaliteit: de L of M geeft het aantal pixels aan, het boogje of de trapjes heeft te maken met de compressie (en kwaliteitsverlies ervan). Ik vind dat dit altijd zo hoog mogelijk moet staan: geheugen kost toch niet veel en het zorgt ervoor dat je later meer met je foto kan doen. Enkel in bepaalde uitzonderingsgevallen kun je hiervan afwijken, bijvoorbeeld om een hogere burst rate te halen of als je geheugenkaart vol raakt.

    RAW formaat is handig als je in de nabewerking het maximum uit de foto wilt halen: je toestel bewaart dan de ruwe data van de sensor. Bij opname in JPEG zijn er in de camera al een aantal bewerkingen gebeurd die je niet meer ongedaan kan maken. Grote nadelen van RAW formaat is dat het meer plaats inneemt en dat je later tijd moet steken in de nabewerking, maar programma's als Lightroom of Aperture kunnen je daar mee helpen.

    Comment


    • #3
      Re: Opnameformaat foto en video Canon 550D, hulp gevraagd

      een volledige uitleg hierboven. Alleen als je slowmotion wilt dan op 50 filmen lijkt me het beste.
      Als iemand erachter is gekomen hoe je de aliasing op deze camera's tegen kan gaan zonder kwaliteitsverlies en dat wilt meedelen zal ik hem/ haar dankbaar zijn

      Comment

      Working...
      X