Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon FE

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon FE

    Ik heb een Nikon FE gekocht, een analoge camera dus.

    Bij thuiskomst eventjes 2 LR44 batterijtjes in gestoken,
    de lichtmeter werkt, de camera ontspant normaal in alle standen.
    Het filmtransport (of hoe noemen jullie het) lijkt op het eerste zicht (zonder film) goed te werken.
    Zijn er nog dingen waar ik op moet letten?

    Alleen denk ik dat de dichtingen van het achterdeurtje verduurt (rot) zijn.
    Zijn deze nog ergens te krijgen of kan je ze laten vervangen?
    Is dit zelf te doen met een ander materiaal?
    Procirep contacteren? of houden die zich daar niet meer mee bezig?

    Bij de camera zaten nog een 50mmF1.8 en een 80-200mmF4 schuifzoom
    (die laatste is op de D7000 een fijne lens)
    Waarom kan je eigenlijk makkelijker manueel scherpstellen met die oude lenzen? (ander matglas in de FE ja, maar ook op de D7000)
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

  • #2
    Re: Nikon FE

    Ik zou even een belichtingstrapje maken om te kijken of de sluitertijden goed zijn.Tevens even kijken of de X synchro werkt.
    De spiegelopvang wil wel eens verkruimelen.
    Verder kan er schimmel gaan zitten in objectieven.

    overigens, de FE is een mieterse camera!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Nikon FE

      Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
      Ik zou even een belichtingstrapje maken om te kijken of de sluitertijden goed zijn.Tevens even kijken of de X synchro werkt.
      De spiegelopvang wil wel eens verkruimelen.
      Verder kan er schimmel gaan zitten in objectieven.

      overigens, de FE is een mieterse camera!
      sorry, maar belichtingstrapje?
      Ik weet dat ze langer worden naar gelang ik een kleiner diafragma instel, maar als ze goed zijn?
      X synchro heeft met de flits te maken neem ik aan? Maar hoe test ik dat? Gewoon filmpje er in en zien als de flits op de juiste moment af gaat?
      (ben eigenlijk niet van plan om te flitsen met dit toestel)

      Schimmel zie ik niet in de objectieven
      en ik heb ze al getest op mijn D7000, ze geven hele scherpe foto's.

      Toch al bedankt
      Meer info is natuurlijk altijd welkom, zou toch eens graag analoog willen proberen.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

      Comment


      • #4
        Re: Nikon FE

        Waarom kan je eigenlijk makkelijker manueel scherpstellen met die oude lenzen? (ander matglas in de FE ja, maar ook op de D7000)
        Oude analoge lenzen hebben meer scherpstelslag t.o.v. nieuwere af-lenzen.
        Bij die nieuwe is het soms mm-werk om manueel scherp te stellen.
        Ik heb er ook al mee gewerkt en het heeft wel iets zo'n oude lens.

        Dat is althans toch al één reden die ik ken.

        mvg jozef
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Nikon FE

          dat is één van de enige punten die een euvel kunnen vormen dat is de afdichting van de achterdeur ,dat kan je laten reparen als je niet te veel moet betalen want je kan goedkoper een tweedehandse vinden die nog goed is of voor de zelfde prijs van de reparatie , maar dat weet je al gauw steek er eens een filmke in of een diafilm die kan je dan nog op je pc zetten is ook niet zo duur in ontwikkelen , verder lijkt me die camera in orde ik heb een hele verzameling nikon's waaronder enkele FE , voordeel van annaloog is dat je goedkope ff hebt , maar camera is eigenlijk al verzamelobject
          Last edited by koen1950; 17 juli 2011, 08:14.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon FE

            De X synchro is bij de FE 1/125 seconde. Maak je een flitsfoto en het hele negatief wordt belciht, je ziet dus geen strok of ban, dan is de X synchro goed.

            Ik bedoelde met dat belichtingstrapje dat je uitzoekt of de sluitertijden goed zijn. Dus je maakt een foto bij 1/1000 en f/16. Vervolgens 1/500 en f/11 etc.

            Als het goed is dan zijn alle negatieven gelijk wat betreft dekking.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: Nikon FE

              Ik zou niet weten waarom de X synchro niet goed meer zou zijn dat werkt electronisch en is vrij stabiel anders werkt de camera helemaal niet meer

              Comment


              • #8
                Re: Nikon FE

                Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                De X synchro is bij de FE 1/125 seconde. Maak je een flitsfoto en het hele negatief wordt belciht, je ziet dus geen strok of ban, dan is de X synchro goed.

                Ik bedoelde met dat belichtingstrapje dat je uitzoekt of de sluitertijden goed zijn. Dus je maakt een foto bij 1/1000 en f/16. Vervolgens 1/500 en f/11 etc.

                Als het goed is dan zijn alle negatieven gelijk wat betreft dekking.
                Die X-synchro heb ik al ontdekt dus (beetje zoeken op internet en het staat in het rood aangegeven op het instelwieltje)
                Het belichtingstrapje dacht ik wel dat het zoiets was.
                Ik ga dus zo snel mogelijk een filmpje halen , wat foto's nemen en laten ontwikkelen.
                (Of een diafilmpje dus, die kan je dan via zo een scannertje op pc zetten)


                Merci
                Nikon D7000 en wat lenzen.
                http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                Comment

                Working...
                X