Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye voor Nikon D300s

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fisheye voor Nikon D300s

    Geachte,

    sinds lange tijd droom ik van een fisheye lens en nu heb ik voldoende geld bijeen gesprokkeld om mij er eentje aan te schaffen. Echter vrees ik dat ik onvoldoende op de hoogte ben om een goede keuze te maken.

    Ik twijfel tussen:
    Tokina 10-17mm F/3.5-4.5 AT-X DX
    Sigma 10mm F/2.8 EX DC HSM
    Sigma 15mm F/2.8 EX DG
    Nikon AF-D 10.5mm F/2.8G ED DX

    Bij de keuze moet er geen rekening met prijs gehouden worden, ik heb liever een duurdere waar ik uiteindelijk content van ben.
    De keuze is vooral benadrukt op het fisheye effect, kwaliteit en 'gebruiksvriendelijkheid' zoals snelheid etc.

    Kan iemand mij hierbij helpen?

    Alvast bedankt,

    Koen
    Nikon D300s
    Tamron 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (stabilizer)
    Nikon SB600

  • #2
    Re: Fisheye voor Nikon D300s

    Misschien ook eens de Samyang 8mm f/3.5 overwegen. Dat is dan wel de goedkoopste in het rijtje, maar ik ben van de mijne heel content (ik gebruik hem op Fuji S5 pro).

    Comment


    • #3
      Re: Fisheye voor Nikon D300s

      Nikon 10,5mm fisheye

      Deze dus: http://www.nikon.be/nl_BE/product/ni...fisheye-nikkor
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Fisheye voor Nikon D300s

        Zeker niet de Sigma 15mm nemen, dat us een FX lens en heeft op een DX het effect van UWA, die slecht is gecvorrigeerd.

        Indertijd heb ik eens de Sigma10mm en de Nikkor vergeleken en kon weinig verschil ontdekken. Kortom ik zou de Sigma 10mm keizen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Fisheye voor Nikon D300s

          De Nikon is een stuk compacter en lichter, een heel goed objectief dat je af en toe nog wel eens tweedehands te koop ziet bij mensen die naar FX overstappen.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: Fisheye voor Nikon D300s

            Bedankt voor jullie reacties!

            ik mag er dus van uit gaan dat de Nikon de beste keuze is?

            Koen
            Nikon D300s
            Tamron 17-50mm Ni F/2.8 SP Di II VC (stabilizer)
            Nikon SB600

            Comment


            • #7
              Re: Fisheye voor Nikon D300s

              Oorspronkelijk geplaatst door Koensd Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie reacties!

              ik mag er dus van uit gaan dat de Nikon de beste keuze is?

              Koen
              Wat mij betreft denk ik dat de Nikon de beste keuze is, ik ben zelf voor de Samyang gegaan die ik ook erg goed vind, maar moest budget geen rol spelen had ik ook de Nikkor genomen.
              Reden: de Nikon is wat lichtsterker dan de Samyang, is een cpu-lens (Samyang niet), heeft AF (Samyang niet, maar is op zich niet zo'n probleem), het diafragma van de Nikon kan je regelen via de body (bij Samyang enkel mechanisch via een ring op het objectief) en de Nikon heeft een kortere minimum focusafstand. Toch wel een aantal punten waar de Nikon vooral gebruiksvriendelijker is dan de Samyang, wat niet wegneemt dat de Samyang 8mm een beeldkwaliteit biedt waar ik erg over te spreken ben, verrassend goed voor een budgetvriendelijk objectief.

              Comment


              • #8
                Re: Fisheye voor Nikon D300s

                Ik zou niet zomaar blindelings op de Nikon afstappen.
                Ik stond enige tijd geleden ook voor deze keuze, en twijfelde toen ook tussen de Nikon 10.5mm en de sigma 10mm.

                Heb hierbij voor de Sigma gekozen, daar deze 100€ goedkoper was (voor mij was dit daarom aantrekkelijker) en heb me er nooit van beklaagd.
                De Sigma stelt vlot scherp, zeer mooi fisheye effect, compact, en minimale scherpstelafstand.

                Hierbij kan ik je, vanuit mijn ondervinding, de Sigma 10mm aanraden
                flickr
                facebook

                Comment

                Working...
                X