Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen macro

    Hallo,

    Ik heb een Tokina 100mm AT-X PRO D macro lensje gekocht, nu vroeg ik me af of er nog bepaalde tussen ringen zijn die eventueel nog van pas kunnen komen bij de lens?

    Het is vooral om insecten en planten te fotograferen.

    Camera: Nikon D40

    Mvg
    Glenn
    Deviantart account: Klikje!

  • #2
    Re: Tussenringen macro

    Door het plaatsen van tussenringen of het gebruik van een voorzetlens kan je nog dichterbij komen.

    Voorzetlenzen verslechteren de kwaliteit nog wel eens.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Tussenringen macro

      Welke worden er zo aangeraden? Een goed setje maar liefst niet té duur...
      Deviantart account: Klikje!

      Comment


      • #4
        Re: Tussenringen macro

        Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
        Welke worden er zo aangeraden? Een goed setje maar liefst niet té duur...
        Kijk naar setjes van Soligor of Kenko (beide varianten met electronische contacten), prijzen liggen tussen 120 en 150 Euro. Dit zijn de setjes waar je veel plezier aan gaat hebben...
        Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

        Comment


        • #5
          Re: Tussenringen macro

          Iemand een idee waarom de Kenko tussenringen voor Nikon overal 10€ of soms zelfs meer duurder zijn dan die voor andere camera's?

          Mvg
          Deviantart account: Klikje!

          Comment


          • #6
            Re: Tussenringen macro

            Heb zelf de Kenko tussenringen.
            Gebruik deze heel vaak voor macro opnames.
            Ben er uiterst tevreden over.
            Heb er nooit bij stil gestaan waarom er een prijsverschil zou, zijn met andere camera's,
            heb enkel Nikon camera's.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #7
              Re: Tussenringen macro

              Heb zelf de Kenko tussenringen.
              Gebruik deze heel vaak voor macro opnames.
              Ben er uiterst tevreden over.
              Heb er nooit bij stil gestaan waarom er een prijsverschil zou, zijn met andere camera's,
              heb enkel Nikon camera's.
              Heb ook een Nikon tussenring, deze kan ik voor macro niet aanraden.
              Nikon D7000, en wat glas.
              http://blog.seniorennet.be/pacha/

              Comment


              • #8
                Re: Tussenringen macro

                Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                Iemand een idee waarom de Kenko tussenringen voor Nikon overal 10€ of soms zelfs meer duurder zijn dan die voor andere camera's?

                Mvg
                Dat is inderdaad een heel goeie vraag, zie dat wel eens meer bij Nikon artikelen. Het valt me trouwens ook op dat de prijs van tussenringen gigantisch gestegen is; er worden nu al prijzen gerekend van 170 tot 200 Euro voor een setje...absurd !!
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Tussenringen macro

                  Heeft er iemand ervaring met die van konijnenberg zelf? Want deze zijn een pak goedkoper...
                  Deviantart account: Klikje!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tussenringen macro

                    Ik heb een set van Phottix en die hebben net geen 100 euro gekost.
                    Ze doen hun werk zo lang je ze niet alle drie samen gebruikt.
                    Alleen op de 50 1.8 AF-D werkte ze niet bij mij.
                    Het diafragma van de lens bleef telkens zitten.
                    Dan moest ik ze weer losmaken en er weer opzetten.
                    Wel geen schade gemerkt.
                    Bij al mij AF-S lenzen werken ze prima.

                    te koop bij o.a. :http://www.fototools.be/
                    En met wat zoekwerk waarschijnlijk nog goedkoper te vinden.
                    Nikon D7000 en wat lenzen.
                    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tussenringen macro

                      Maar heeft er iemand ervaring met de konijnenberg tussenringen? Want kan deze tweedehands verkrijgen... maar wil eerst wat ervaringen horen.

                      En toch bedankt voor de tips @jumpforjoy
                      Deviantart account: Klikje!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tussenringen macro

                        Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                        Maar heeft er iemand ervaring met de konijnenberg tussenringen? Want kan deze tweedehands verkrijgen... maar wil eerst wat ervaringen horen.

                        En toch bedankt voor de tips @jumpforjoy
                        Ik ken ze zelf niet, maar ik denk dat je met tussenringen niet veel verkeerd kan doen.
                        Er zit geen glas tussen, dus normaal zouden ze niks aan de scherpte mogen doen.
                        Ze moeten alleen de contacten goed doorgeven en daar ie ik ook weinig mis gaan.

                        Voor je ze koopt, test ze dan eens.
                        Zie dat de autofocus nog werkt (niet dat je dat bij macro gebruikt)
                        En ik bedoel de autofocus van je lens dus (om de contactjes te testen)
                        en zie dat ze vastklikken en niet stilletjes weer los kunnen.

                        Hou wel rekening met het feit dat tussenringen wat lichtsterkte wegnemen.
                        Je gaat dus met een kleiner diafragma (groter getal) moeten werken.
                        Nikon D7000 en wat lenzen.
                        http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tussenringen macro

                          Wil je meer weten over het gebruik van tussenringen dan vind je dit hier:
                          Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tussenringen macro

                            Dus eigenlijk maakt het niet ontzettend veel uit dat de tussenringen van een ander merk komen? Buiten voor houdbaarheid zou ik maar zeggen? En op elke site staat dat het is om gewone lenzen om te zetten naar macro? Heb ik deze dan nog nodig met een 100mm macro?

                            mvg
                            Last edited by KillerRu; 19 juli 2011, 11:58.
                            Deviantart account: Klikje!

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tussenringen macro

                              Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
                              1- Dus eigenlijk maakt het niet ontzettend veel uit dat de tussenringen van een ander merk komen? Buiten voor houdbaarheid zou ik maar zeggen?
                              2- En op elke site staat dat het is om gewone lenzen om te zetten naar macro?
                              3- Heb ik deze dan nog nodig met een 100mm macro?
                              mvg
                              1- Het maakt niet uit van welk merk de tussenringen zijn, ze moeten wel passen op de camerabody.
                              Neem tussenringen die gegevens aan de camera doorgeven, daar kan je alle kanten mee uit.

                              2- tussenringen maken het mogelijk om korter scherp te stellen, dan je lens normaal kan,
                              hierdoor verhoog je de vergrotingsfactor van je lens, kom je op deze manier op 1:1 vergrotingsfactor dan heb je macro, ook met een lens die dit normaal niet kan.

                              3- of je de tussenringen nog nodig hebt op je 100mm. macro, hangt van jezelf af.
                              Heb je genoeg aan 1:1 dan heb je ze niet nodig, wil je meer vergroting dan komen ze goed van pas.
                              Zelf gebruik ik heel vaak tussenringen, samen met mijn macro lens,
                              vind het prettig om het onderwerp groter te kunnen afbeelden op de sensor, dan dit in werkelijkheid is.
                              Nikon D7000, en wat glas.
                              http://blog.seniorennet.be/pacha/

                              Comment

                              Working...
                              X