Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste DSLR

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Eerste DSLR

    Hoi allemaal,

    Nu na een paar weken intensief lezen op dit forum en alle linkjes die gepost zijn in de draadjes zoek ik advies voor mijn eerste DSLR.

    Ik ben al een tijdje met een Olympus compact aan het fotograferen en dit bevalt op zich erg goed. Met nadruk op zich, want ik loop steeds tegen beperkingen van het toestel aan. Deze beperkingen beperken mij in de zin om naar buiten te gaan en creatief plaatjes vast te leggen. Ik wil met name meer creativiteit in de plaatjes leggen d.m.v. scherptediepte, spelen met kleuren en close-up/macro. Nu denk ik dat voor mij de tijd is gekomen om mezelf te plezieren met een DSLR. Hierbij wil ik ook lessen nemen om de camera en een stuk achtergrond van de werking te leren kennen.

    Er zijn dezertijd zoveel bomen dat je het bos niet meer ziet. Vooral de "canikon oorlog" maakt het moeilijk kiezen. In eerste instantie had ik als slachtoffer van de reclame mijn oog laten vallen op de D3100, maar dit is nu na een paar bezoekjes aan winkels bijgesteld. Ik heb besloten net iets meer uit te geven en twijfelde tussen een 550D, 600D en een D5100. Het kantelbare scherm op de 600D en D5100 vind ik een erg aangename optie. Na alle camera's in de hand gehad te hebben vind ik de D5100 het lekkerste in de hand liggen en voel ik me erg prettig bij de keuze. De keuze voor de 5100 is met name, omdat deze meer opties heeft in de bewerking van de foto's met de camera zelf. Het echte bewerken van de foto's doe ik op de pc, maar wil dit overal kunnen doen. Gezien ik geen laptop maar een dure desktop heb (lees: eigen bouw desktop, waar menig pc van diverse electronika zaken, nog lang niet aan kan tippen) , wil ik geen geld uitgeven aan een laptop en toch mijn plaatjes overal kunnen bewerken.

    Nu de keus op een DSLR is gevallen, rijst de vraag welke lens erbij gaat passen. Ik fotografeer voornamenlijk de huis, tuin en keuken dingen. Een landschap, dagje dierentuin, huisdieren en de mensen om mij heen. Ik dacht eerst aan de 18-55 VR kitlens en er later een zoomlens bij te nemen. Na wat rondkijken zag ik een interessante deal met een 18-105 VR kitlens. Hiermee heb ik een iets groter zoombereik, maar deze is ook iets duurder.

    Welke van de twee opties en vooral waarom zouden jullie als kenners nemen voor een beginnend DSLR fotograaf? Ik zoek een lens waarmee ik fijn kan expirimenteren welke tak van de sport mij het beste ligt en mooie plaatjes geeft.

    Groetjes,

    Corné
    D5100 + 18-105 VR

  • #2
    Re: Eerste DSLR

    Ben zelf ooit begonnen met een 18-55 lens, goede lens maar "zoomt" niet zo ver. Soms toch wel storend.
    Heb deze sinds kort ingeruild voor een 18-105 VR.
    Is toch een enorm verschil. Ik zou dus voor de tweede gaan!
    Nikon

    Comment


    • #3
      Re: Eerste DSLR

      Koop een lichtsterke standaardzoom. Zoiets als een 17-55 f2,8 (of ttz de Nikon variant) Dat is kwalitatief zeer goed materiaal om je "landschap, dagje dierentuin en mensen om je heen te fotograferen".

      Wat ik niet goed begrijp? Foto's in je camera bewerken? Waarom zou je dat willen?
      De kunst van het fotograferen ligt er hem in om net je foto's zo goed mogelijk te nemen dat je minimale nabewerking nodig hebt!

      Je zegt dat je van een compactje wil overstappen om creatiever foto's te gaan nemen. De redenen die je daarbij aangeeft (scherptediepte, close-up, macro,...) daar kan ik je goed in volgen, en is een terechte keuze voor een SLR...
      Maar als je dan overschakelt naar "foto's in de camera bewerken"... "Ik heb een ferme desktop"... dan frons ik m'n wenkbrauwen hoor.
      www.brunodyserinck.be
      https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

      Comment


      • #4
        Re: Eerste DSLR

        Bedankt voor de reacties,

        Het gaat bijna zeker de 18-105 worden om later als er weer meer is gespaard een lichtsterkere en telelens bij te nemen. Voor nu zoek ik een goede all round set up om me te verder te verdiepen in de fotografie.

        De verklaring van foto's nabewerken in de camera is inderdaad wat moeilijker te volgen. Je probeert de foto zo te nemen dat er zo min mogelijk nabewerking nodig is. Soms kijk je de foto's terug en denk je dat het met een paar simpele handelingen beter kan. Juist die dingen wil ik ook onderweg kunnen doen. Het is voor mij zeg maar een kersje op de spreekwoordelijke taart. Uiteraard ga ook ik voor foto's die zo min mogelijk nabewerking nodig hebben, al denk ik dat dat met een SLR wat oefening gaat vergen.
        D5100 + 18-105 VR

        Comment


        • #5
          Re: Eerste DSLR

          Ik geef je die lichtsterke (en scherpere) lens maar mee, omdat ik ook begonnen ben met een kitlens (18-55) en hele tijd later overgeschakeld ben op een 17-55 2.8. Een wereld van verschil. Ik heb dan later nog een 70-200 2.8 en een 10-20 bijgekocht, maar betrap mezelf erop dat ik niet zoveel "zoom" nodig heb. Die 70-200 2.8 gebruik ik hoofdzakelijk in de studio, ideaal als portretlens. Maar meestal blijft die 17-55 er op zitten.

          De keuze blijft natuurlijk bij u.
          www.brunodyserinck.be
          https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

          Comment

          Working...
          X