Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tweedehands: ja of nee?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tweedehands: ja of nee?

    Hey,
    Is het aangeraden om een 2dehands flitser te kopen? Tenslotte gaat zon flits toch maar een beperkte tijd mee? Of ben ik daar verkeerd in?

    Als blijkt dat het wel aan te raden is, waar moet ik dan op letten?
    Ik heb namelijk een aanbod gekregen voor een Metz 54 mz4 om te gebruiken op mijn Sony.

    Alvast bedankt !


    ---------------------------------------
    Moest de persoon die het aanbod heeft gedaan dit lezen Niet dat ik je niet vertrouw Maar ik heb graag meerdere meningen
    R0b!n
    PORTFOLIO

  • #2
    Re: Tweedehands: ja of nee?

    Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
    Hey,
    Is het aangeraden om een 2dehands flitser te kopen? Tenslotte gaat zon flits toch maar een beperkte tijd mee? Of ben ik daar verkeerd in?

    Als blijkt dat het wel aan te raden is, waar moet ik dan op letten?
    Ik heb namelijk een aanbod gekregen voor een Metz 54 mz4 om te gebruiken op mijn Sony.

    Alvast bedankt !


    ---------------------------------------
    Moest de persoon die het aanbod heeft gedaan dit lezen Niet dat ik je niet vertrouw Maar ik heb graag meerdere meningen
    De meeste strobist-flitsers kosten geen geld... Maar koop je deze flitser voor strobist-gebruik of niet? Maakt volgens mij een relatief groot verschil uit...
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Tweedehands: ja of nee?

      Indien de flits correct gebruikt is gaat die vele jaren mee en moet je je geen zorgen maken.

      Condensatoren gaan bv zeker 10 jaar mee gaan, en gaan pas na 15 a 20 jaar hun capaciteit verliezen, de flits zal dan misschien nog werken maar duurt langer om op te laden, of de maximale capaciteit is verminderd.

      Het probleem komt pas wanneer hij echt intensief gebruikt is geweest (en bv is oververhit), dan kan er schade optreden en wordt de levensduur ingekort.
      Probleem is dat je dat niet eenvoudig kan detecteren (tenzij er langs buiten iets aan gesmolten is ). Enige dat je kan doen is de flits testen en zien of hij voldoende snel oplaadt, rare hoge fluittonen geeft (hebben sommige flitsen soms standaard), ..
      als je kan vergelijken met een nieuw model dan zal je misschien sneller merken of een 2e hands zich niet hetzelfde gedraagd..
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

      Comment


      • #4
        Re: Tweedehands: ja of nee?

        Misschien staat het hier verkeerd, maar het gaan dus om een flitser om op men toestel te zetten als flits die verder gaat dan de ingebouwde flits en evt voor draadloos bij macro te gebruiken enzo...
        R0b!n
        PORTFOLIO

        Comment


        • #5
          Re: Tweedehands: ja of nee?

          kan perfect tweede hands. Zo kocht ik mijn HVL-58AM. Draadloos flitsen doe ik met de Yonguo Rx en Tx -set - gekocht op ebay, en straks nog een 2de hands HVL-42AM op de kop tikken die dan als slave kan werken aan de andere zijkant
          Momenteel in opleiding dus erg bedankt voor uw kritiek!
          ---------------------------------------------------------------------------------------
          Sony A700 met enkele glaasjes, reportageflits, statief, Elinchrome 4Dlite set

          Comment


          • #6
            Re: Tweedehands: ja of nee?

            Controleer in ieder geval welke fucties werken op je camera als je een tweedehands flitser koopt.
            Ik ken de Metz die jij noemt niet, maar ik denk dat er wel een overzicht is, die laat zien welke fucties werken met je Sony camera. PS een flitser op je camera zetten is wel vloeken in de kerk als je dat post in een strobist forum

            Comment


            • #7
              Re: Tweedehands: ja of nee?

              De 54MZ4 is een model met SCA adapter, waardoor je de flitser op meerdere merken camera's kunt toepassen. Let er dan op dat de adapter de juiste versienummer heeft voor je camera. Als je de adapter eraf haalt staat op een plakkertje het versienummer, bv M2. Voor de Nikon kunnen bepaalde modellen adapters worden geüpgrade naar een hoger nummer, niet bij alle. Upgraden moet bij de reparatiedienst van Metz gebeuren.
              Zie ook



              Verder slijt ieder technisch artikel. Probleem met occasion is dat je de gebruikshistorie veelal niet kent. De prijs en het te verwachten gebruik moet rechtvaardigen of je occasion koopt.

              Groet Hans.

              Comment


              • #8
                Re: Tweedehands: ja of nee?

                met tweede hands flitsers is op zich niets mis mee. probeer enkele oude nikon flitsers als ze in goeie staat zijn gaan ze nog héél lang mee
                - Frederik Herregods Photography -
                Ckeck out the blog:: Toolbag:: Flash is the new sexy (Not so safe for work)

                Comment


                • #9
                  Re: Tweedehands: ja of nee?

                  Passen die dan op mijn sony ?
                  R0b!n
                  PORTFOLIO

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tweedehands: ja of nee?

                    Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
                    Passen die dan op mijn sony ?
                    die passen niet op je sony

                    daar zal je 2de hands veel geluk voor moeten hebben aangezien die flitsen een hele specifieke voet hebben
                    Website: http://www.svisimaging.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tweedehands: ja of nee?

                      Oorspronkelijk geplaatst door R0b!n Bekijk bericht
                      Passen die dan op mijn sony ?
                      niet rechtstreeks, en je gaat zeker geen TTL of ADI kunnen gebruiken.

                      G
                      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tweedehands: ja of nee?

                        Misschien kan je zo iets overwegen ipv tweedehands gezien je je flits ook off-camera wilt gebruiken? Voor de prijs kan je imo niet sukkelen.
                        Nikon D5100 + 18-105mm VR
                        Een beroeps kijkt hoeveel hij er aan kan verdienen. Een amateur zorgt ervoor dat hij de duurste spullen heeft. Een fotograaf kijkt naar het licht.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tweedehands: ja of nee?

                          Misschien is de: Nissin Di866 Mark II Professional Sony ook nog een optie. kost +/- €200,- maar dan heb je wel een flitser die alle functies van Sony ondersteund. Ik heb zelf de Canon versie van deze flitser en moet zeggen dat het een prettige flitser is om mee te werken.

                          Comment

                          Working...
                          X