Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Commentaren

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Commentaren

    Ik dacht (toen ik mij registreerde, zo'n vier jaar geleden) dat dit een fotografie-forum was waar beginners tips konden krijgen van de pro's om zo te groeien in hun werk en de pro's dit forum als een soort van showcase kunnen gebruiken of ook met elkaar gedachten uit te wisselen.

    Als ik het merendeel van de topics bekijk, zitten er toch vaak commentaren tussen die op zich niets met het beeld hebben te maken. "kadertje dit" of "foto grootte is niet correct" of "je mag maar een beeld per ...", etc. Alleen maar commentaar over de regels.

    Iemand op de regels wijzen, mag en moet. Maar sinds wanneer zijn we gaan mierenneuken over bijkomstige dingen en geven we zelfs geen commentaar meer op de beelden zelf? Die regeltjes kan je vermelden maar laat dan ook iets WAARDEVOLS achter voor de persoon in kwestie. Het feit dat iemand een signature al dan niet op de foto zet is toch van minder belang dan de opname die hij / zij heeft gemaakt?

    Ga terug naar de essentie waar het hier om zou moeten draaien. Anders wordt het hier maar een zure boel.
    Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

  • #2
    Re: Commentaren

    Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
    Ik dacht (toen ik mij registreerde, zo'n vier jaar geleden) dat dit een fotografie-forum was waar beginners tips konden krijgen van de pro's om zo te groeien in hun werk en de pro's dit forum als een soort van showcase kunnen gebruiken of ook met elkaar gedachten uit te wisselen.

    Als ik het merendeel van de topics bekijk, zitten er toch vaak commentaren tussen die op zich niets met het beeld hebben te maken. "kadertje dit" of "foto grootte is niet correct" of "je mag maar een beeld per ...", etc. Alleen maar commentaar over de regels.

    Iemand op de regels wijzen, mag en moet. Maar sinds wanneer zijn we gaan mierenneuken over bijkomstige dingen en geven we zelfs geen commentaar meer op de beelden zelf? Die regeltjes kan je vermelden maar laat dan ook iets WAARDEVOLS achter voor de persoon in kwestie. Het feit dat iemand een signature al dan niet op de foto zet is toch van minder belang dan de opname die hij / zij heeft gemaakt?

    Ga terug naar de essentie waar het hier om zou moeten draaien. Anders wordt het hier maar een zure boel.
    altijd en overal zijn er die bewuste mierenn**kers, tom. Jammer maar helaas...
    * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

    Comment


    • #3
      Re: Commentaren

      Een lelijk kader kan een prachtig beeld volledig verknoeien - imho.
      De enige manier om de commentaren hier inhoudelijk op peil te krijgen, is dat iedereen eens in eigen boezem kijkt
      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

      Comment


      • #4
        Re: Commentaren

        Ik erger me ook... maar probeer het doorprikken...


        Ik ben het beu om commentaren te geven die on-topic zijn, maar die door vriendjes in hun bewust forumonderdeel afgeschermd worden.
        Ik geef objectieve commentaren en probeer steeds de goede punten naast de mindere goede punten te plaatsen.
        Zoals het beginnersforum bijvoorbeeld. De "oooghs" en "wauws" die ze mekaar daar toegooien is niet voorstelbaar! En in het land van de blinden is éénoog koning, nietwaar?

        Als beginner heb ik indertijd van de gevorderden ook onder mijn vijze gekregen. En terecht, want het heeft mij al een betere fotograaf gemaakt dan wat ik toen was. En ik leer nog hele dagen bij. Zowel van de "senior" als van de "junior"... en met veel graagte en plezier!

        Ik heb hier ook een aantal mensen die ik wat beter ken nu. Maar wees er maar zeker van dat m'n kritieken ook objectief blijven als ik van hen een foto beoordeel.

        Ik heb ook een probleem met het gemuggezift over zaken die mensen aan de regeltjes refereren. Zoals "grootte" bijvoorbeeld... Dat is nu eens iets waar het forum zelf wat kan aan doen. Soit... aan de andere kant zijn er regeltjes ook om het overzichtelijk te houden.

        Je moet goed verstaan: veel mensen nemen dit forum ter harte. We gaan moeite nemen om foto's te beoordelen op een aantal aspecten. Dat de ene persoon dat "muggeziften" noemt dan is dat voor zijn rekening. Het doel is om iets onder de aandacht te brengen, en het is dan aan diegene die de foto gemaakt heeft om er iets mee te doen.

        Dat er door sommige mensen gepraat wordt over grootte... tjsah... dat heeft ook zo z'n redenen. Op het display van je camera kan je ook je foto niet beoordelen, neen? Dat doen we thuis op het grote scherm... Is maar logisch dat je dan de maximale grootte in acht neemt om het beste voor te schotelen wat mogelijk is? Postzegels beoordelen is moeilijk zonder loupe

        Dat er door sommige mensen gepraat wordt over kadertjes en signaturen... ja, kan ik begrijpen, want dat beïnvloedt het totaalbeeld van de foto. Persoonlijk ben ik ook geen "kadertjes"-man, maar ik moet eerlijk toegeven dat veel foto's een extra cachet gekregen hebben net door een kadertje te gebruiken.

        Ik vind gewoon dat mensen dit forum toch ietske serieuzer mogen nemen als het aankomt op commentaren geven... Dit is facebook of twitter niet, waar je maar post en post en post... zonder echt over na te denken!
        De persoon die de foto genomen heeft en op dit forum plaatst, heeft daar ook moeite voor gedaan... heeft ook centen geïnvesteerd in z'n hardware. Heeft tijd en moeite gestoken in z'n ervaringsopbouw.... Show some respect!
        Geef een commentaar die steek houdt en toont aan de TS dat je z'n foto ter harte neemt! Geef waardevolle kritieken, en als je negatieve kritieken geeft, zeg dan ook waarom en hoe het beter zou kunnen. Maak dat die meningen gefundeerd zijn. Geef geen commentaar die je zelf niet kan waarmaken...

        Voila, tis eruit! ;-)
        www.brunodyserinck.be
        https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy
          Voila, tis eruit! ;-)
          Amai, dat was me nogal een ei. Maar de inhoud bevalt me wel
          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

          Comment


          • #6
            Re: Commentaren

            Oorspronkelijk geplaatst door Vinnydizzy Bekijk bericht
            Voila, tis eruit! ;-)
            +1 ook van mij! respect!
            * Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*

            Comment


            • #7
              Re: Commentaren

              Normaal reageer ik niet in dit soort topics (sorry Tom, niet persoonlijk bedoeld), maar wilde hier nu toch datzelfde ei van Vinnydizzy even kwijt. Goed, Vinnydizzy was me te snel af en ik ondersteun volledig zijn comment hierboven.

              Het spijtige van de zaak is dat steeds meer "waardevolle raadgevers" afhaken. Op den duur blijven in beginnershoek enkel nog wauw-roepers over en wordt niemand er nog wijzer van. Want als je dan toch eens nuttige informatie geeft, wordt dit niet in dank afgenomen door de vriendjes.


              greetz
              Cheeta
              Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
              flickr

              Comment


              • #8
                Re: Commentaren

                Oorspronkelijk geplaatst door Cheeta Bekijk bericht
                Normaal reageer ik niet in dit soort topics (sorry Tom, niet persoonlijk bedoeld), maar wilde hier nu toch datzelfde ei van Vinnydizzy even kwijt. Goed, Vinnydizzy was me te snel af en ik ondersteun volledig zijn comment hierboven.

                Het spijtige van de zaak is dat steeds meer "waardevolle raadgevers" afhaken. Op den duur blijven in beginnershoek enkel nog wauw-roepers over en wordt niemand er nog wijzer van. Want als je dan toch eens nuttige informatie geeft, wordt dit niet in dank afgenomen door de vriendjes.


                greetz
                Cheeta
                Nagel op de kop!

                BD is een vriendenclubje, niet echt een forum over en door fotografie. Daarvoor worden er op alle gebieden te veel onwaarheden verkocht.

                Is digitale fotografie de teloorgang van de fotografie?
                Deze vraag werd kortgeleden gesteld tijdens een gesprek met drie van de vier Belgische magnum fotografen.
                Hun antwoord: Niet de digitale fotografie zelf maar de interpretatie ervan op allerhande internet fora. Het moet vooral scherp zijn en door een photoshop action zijn gedraaid. Het vermoord de eigenheid en het ontwikkelen van een eigen stijl. Fotografie is heden ten dage uniformiteit. En dat is jammer!
                TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

                Comment


                • #9
                  Re: Commentaren

                  #1#2#4#7
                  voila het is gezegd !
                  https://ggpics.be/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Commentaren

                    Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                    Het moet vooral scherp zijn en door een photoshop action zijn gedraaid. Het vermoord de eigenheid en het ontwikkelen van een eigen stijl.
                    voila, dat is hetgeen ik hier al tientallen en tientallen keren heb beweerd in mijn comments.
                    de habitués van het forum zullen wel weten dat ik bijvoorbeeld een grote aversie tegen HDR-misbruik heb.
                    Maar dan krijg je regelmatig de reactie het is een kwestie van smaak.
                    niet dus.
                    ach knutsel maar verder denk je dan op de duur.

                    Vele van de hier getoonde kadertjes horen ook onder dat geknutsel.
                    soms lijkt het wel een kadertjesforum in plaats van een fotoforum
                    (zo van kijk eens wat ik kan)

                    comments op kadertjes en handtekeningen die de presentatie onderuit halen, zijn dus wel terecht en on-topic vind ik.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Commentaren

                      Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
                      Ik dacht (toen ik mij registreerde, zo'n vier jaar geleden) dat dit een fotografie-forum was waar beginners tips konden krijgen van de pro's om zo te groeien in hun werk en de pro's dit forum als een soort van showcase kunnen gebruiken of ook met elkaar gedachten uit te wisselen.
                      in vier jaar 82 berichten nalaten op een forum is ook niet echt een constructieve bijdrage

                      je krijgt er maar uit wat je er in steekt

                      ik heb er in ieder geval veel geleerd
                      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

                      IMac/IPad/Mac Air 
                      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

                      Comment


                      • #12
                        Re: Commentaren

                        Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                        in vier jaar 82 berichten nalaten op een forum is ook niet echt een constructieve bijdrage

                        je krijgt er maar uit wat je er in steekt

                        ik heb er in ieder geval veel geleerd
                        Beter zwijgen dan veel schrijven maar niets interessants te vertellen hebben.

                        comments op kadertjes en handtekeningen die de presentatie onderuit halen, zijn dus wel terecht en on-topic vind ik.
                        #1 - een kader is maar een kader. Niet meer dan dat. Als je daar al niet voorbij kan kijken om het beeld alleen op te nemen... En over het algemeen valt het toch nog best mee? Een witte of zwarte rand, net zoals wanneer je het in een kader zou steken en aan de muur hangen. Niets mis mee toch?

                        #2 - handtekening. Het moet er niet op staan als een watermerk dat het de foto op zich verpest / onduidelijk maakt. Maar mensen zijn vaak fier op hun werk, zetten daar hun naam onder - fotografie valt nog altijd onder kunst. Niet dat alle foto's kunstwerken zijn of als dusdanig bekeken moeten worden. Maar een simpele naamsvermelding doet weinig afbreuk aan het beeld.

                        de habitués van het forum zullen wel weten dat ik bijvoorbeeld een grote aversie tegen HDR-misbruik heb.
                        Maar dan krijg je regelmatig de reactie het is een kwestie van smaak.
                        Toch is het vaak zo. Ik ben ook geen fan van overdreven / cartoon HDRs. Maar dat neemt niet weg dat die persoon daar tijd in heeft gestoken. Het is zijn visie. Of je er mee akkoord bent of niet, is jouw goed recht. Maar dat geeft niet het recht om zo iemand bij wijze van spreken aan de schandpaal te nagelen. Op de grafische kreeg je dit ook vaak te horen van docenten, "ik vind het niet mooi" maar daar kwam dan wel bij "maar ik heb wel respect voor de tijd / werk dat je er hebt ingestoken". Dus qua finale afwerking gingen er waarschijnlijk wel wat punten af maar ze keken ook naar de manier waarop je tot dat beeld kwam. Want op visie kan je niet beoordelen. Wie ben ik of jij om te zeggen dat iemand zijn visie fout is? Je kan hem enkel aanpakken op de technische uitvoering van zijn werk en je mening geven over de visie, zonder die van de maker in een slecht daglicht te stellen.
                        Last edited by tomclaessens; 14 juli 2011, 14:53.
                        Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

                        Comment


                        • #13
                          Re: Commentaren

                          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                          in vier jaar 82 berichten nalaten op een forum is ook niet echt een constructieve bijdrage
                          Dat je dan minder reacties krijgt is menselijk ... maar eigenlijk niet relevant.


                          Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                          ik heb er in ieder geval veel geleerd
                          +1
                          Zelf fotografeer ik slechts 3 jaar (die "senior" is dus helemaal misplaatst ).
                          Het meeste heb ik geleerd dankzij de tips van BD-leden en door zelf heel wat foto's kritisch te bekijken ... en de gebruikte instellingen (maar Exifs worden nu systematisch weggelaten ). Nuttige tips van "ervaringsdeskundigen" worden zeldzamer, vooral in beginnershoek, ... en diegenen die het wel doen riskeren een spervuur.
                          Een spijtige evolutie.


                          greetz
                          Cheeta
                          Light travels faster than sound. This is why some people appear bright, until you hear them speak.
                          flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Commentaren

                            Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
                            Beter zwijgen dan veel schrijven maar niets interessants te vertellen hebben.
                            Niet akkoord. Als ik een foto in showcase plaats, dan apprecieer ik het heel fel als iemand laat weten dat hij/zij mijn foto goed vindt, ook al hebben ze niets inhoudelijk te zeggen. Da's toch altijd leuk om te horen? Zwijgende leden dragen niets bij.

                            Zelf probeer ik zoveel mogelijk te argumenteren waarom ik iets mooi of niet mooi vind, maar als een foto mij écht aanspreekt zonder dat ik er iets zinnigs over kan zeggen, dan geef ik met een korte commentaar graag een schouderklopje.

                            Ik heb wél moeite met het feit dat sommigen gewoon alles goed vinden en overal e.d. posten.

                            PS:
                            1. Ik heb hier niets geleerd, wel véél gestolen met mijn ogen, door veel prachtige foto's te bekijken van geweldige fotografen (die hier veelal vertrokken zijn).
                            2. Exifs worden nog steeds mateloos overschat
                            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Commentaren

                              Ik ben gestopt met commentaren geven. Zeer veel moeite om commentaren te geven die mi. kunnen verbeteren. en wat ik allemaal heb moeten aanhoren.
                              Never mind.
                              Laat ons technisch blijven. Zoveel gemakkelijker.

                              Nerdi

                              Hoeveel Mp had die Nikon D800 ook weer ?
                              EXIF is de grootste BS ever. Daar leer je ECHT niks mee
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X