Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

    Graag een advies over volgend probleem.
    Ik had een Canon 400 met een EFS 17-85 Canon lens en een 70-300 Canon lens. heb de 400 vervangen door een 60d body gekocht op 29 juni. Ik heb ongeveer 20 foto's kunnen nemen met de 17-85 lens waarna de camera een ERR 1 aangaf 'communicati tussen de camera en de lens is fout. reinig de contactpunten'.
    Reinigen heeft geen enkele zin. Foto's nemen met die lens blijft moeilijk (error komt terug of ik blijk niet te kunnen scherpstellen).
    Toestel gekocht in Fnac die me zeggen niks te kunnen doen, behalve lens en body op te sturen naar reparatie. gebeld naar Canon België: zelfde antwoord. Uiteindelijk gisteren zelf het toestel en lens naar Bergen Op Zoom reparatiecentrum gebracht (wou eigenlijk toestel genruiken om eind volgende week mee te nemen op reis en heb 400 reeds verkocht), die mij vandaag een herstelvoorstel maken (lens is ongeveer drie jaar oud en dus buiten garantie)

    uittreksel :

    Type : Canon EF-S 17-85 MM F4.0 - 5.6 IS USM

    Te vervangen onderdelen :

    1 x FOCUS ASS'Y, USM
    1 x POWER DIAPHRAGM ASS''Y

    Correctie codes :

    Replacement: Aperture
    Replacement: Aperture controller
    Replacement: AF-System



    Arbeidstijd : 90 min


    Kosten onderdelen :

    € 59,84

    +

    Kosten arbeid :

    € 67,50

    +

    Handlingskosten :

    € 10,00

    Subtotaal :

    € 137,34

    B.T.W. 19 % :

    € 26,09

    +

    Totaalbedrag prijsopgave :

    € 163,43


    Een totaalkost van 163 europ voor een lens die op de 400 enkele weken geleden nog perfect werkte.

    Bij Canon geen verder gehoor (ligt aan defect opbjectief en is buiten garantie).

    Hebben jullie advies:

    1. Hoe kan een objectief en de vermeldde onderdelen stuk gaan? Is eenverband mogelijk met de nieuwe body of is dit puur toeval?
    2. Is het beter een nieuwe lens aan te schaffen? Hebben jullie een voorstel?
    3. Is Canon altijd zo klantvriendelijk? Ben eerlijk gezegd zo teleurgesteld in Canon dat ik overweeg het toestel terug te geven en alles nieuw t kopen van Nikon ipv nog eens geld ui te geven aan een weinig klantvriendelijk Canon.

  • #2
    Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

    vrees dat dit gewoon puur toeval is... Elke EF-lens is compatibel met elke EOS body en jouw EF-s lens is zeker compatibel met een EOS 60D.

    1. Hoe gebeurt zo iets? Waarom gaat een wagen stuk? Waarom gaat een broodrooster stuk? Moeilijk te antwoorden.
    2. Als JIJ tevreden was van die lens, moet JIJ beslissen of je 165 € wil uitgeven aan een herstelling of een stuk meer aan een nieuwe lens. IK zou eens kijken naar bv een occasie Tamron 17-50 2.8
    3. Uit jouw verhaal kunnen we van klantvriendelijk of niet, niet veel opmaken he... Dat ze bij FNAC niet veel kunnen helpen verbaast me niet echt. Wat de overschakeling naar Nikon betreft : daar kan je exact hetzelfde overkomen
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

      soms werken body en camera niet samen. Ik heb zo een 28/105 sigma die niet meer met de 300d en een 400d wil samenwerken en nu ook niet meer met de 60d.
      Ik weet niet van waar je ergens bent maar ik heb nog een 20/35 van canon liggen die ik heel weinig gebruik. Eventueel mag je die lenen voor je vakantie dan heb je toch nog iets buiten het telebereik.
      Zelf woon ik net buiten de ring van Antwerpen.
      Albums
      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

      Comment


      • #4
        Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

        Hoelang gebruik je al Canon en hoeveel slechte ervaringen heb je al gehad?
        Iets niet gratis herstellen dat buiten garantie is, dat is geen klantonvriendelijkheid, maar gewoon iets heel normaal dacht ik. Wat had je verder nog gewild van Canon dan? Een uitleg hoe het komt dat iets stuk gegaan is? Tja, als het niet duidelijk is hoe iets stuk gaat, dan kan je 't ook niet vertellen natuurlijk. Als je morgen een lens binnenbrengt waar zòveel water instaat dat je er goudvissen in kan kweken, dan zullen ze met zekerheid kunnen zeggen dat ze stuk is door waterschade. Soms gaat iets gewwon stuk. That's life. Niks gaat eeuwig mee...

        Ik weet niet of een overstap naar Nikon een goed of een slecht idee is. De Canon fans zullen zeggen van niet, de Nikon Fans zullen zeggen van wel.
        Als je op korte periode een pakje euro's wil kwijt zijn, dan stel ik voor dat je die euro's overmaakt op mijn bankrekening, i.p.v. het materiaal dat je hebt met verlies te verkopen (exclusief die lens die je niet zal laten herstellen om te verkopen) en hetzelfde materiaal van een ander merk nieuw aan te kopen. En dan kan je nog het probleem hebben dat Nikon jou totaal niet ligt (anders in de hand, andere menu's, functies op andere plaatsen op de body, etc.)
        En ik vrees dat je met Nikon evenveel kans maakt om hetzelfde tegen te komen hoor.

        mvg,
        Bart
        Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

        Comment


        • #5
          Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

          Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
          Hoelang gebruik je al Canon en hoeveel slechte ervaringen heb je al gehad?
          Deze gedachte kwam bij ook meteen op, Hans neemt als voorbeeld een wagen of broodrooster. Je kunt nog legio gebruiksartikelen nemen die hier als voorbeeld gebruikt kunnen worden, maar ook dan kun je niet uitsluiten dat er ooit iets stuk zal gaan.
          Overstappen naar Nikon - of een ander merk - is een optie die je zelf zal moeten invullen, ligt er natuurlijk ook aan wat je nog meer van Canon in huis hebt. Zelf heb ik ook eens willen wisselen van merk, maar ik bezat zowel wat objectieven en een flitser van het ene merk wat me dan ook deed besluiten weer voor datzelfde merk te kiezen.
          Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
          Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

          Comment


          • #6
            Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

            Is wel pech hebben , ben ondertussen aan canon Nr 5 bezig en diverse lenzen en tot op heden werken alle toestellen nog . Ik heb misschien veel geluk gehad tot nu.

            Comment


            • #7
              Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

              Oorspronkelijk geplaatst door danhac Bekijk bericht
              Een totaalkost van 163 europ voor een lens die op de 400 enkele weken geleden nog perfect werkte.
              Dat is toch altijd het geval: het werktte perfect en toen was het kapot, trouwens de meeste dingen gaan kapot als je ze niet gebruikt. De lens kan natuurlijk al voor 99% defect geweest en toch net werktte.

              De enige manier om aan te tonen of je camera de fout maakt: je lens volgende week weer kapot
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                De enige manier om aan te tonen of je camera de fout maakt: je lens volgende week weer kapot
                ...... een antwoord waar TS enorm veel mee op zal schieten.
                Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
                Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

                Comment


                • #9
                  Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                  Dank je Charles. Heel vriendelijk. Ik bekijk eerst nog of ik niet iets nieuw aanschaf. Maar vooral de houding van Canon stoort mij (want het is een Canon objectief). Ik probeer vooral te weten te komen of dit stuk gaan (?) te maken heeft met het plaatsen en gebruiken op de nieuwe body.
                  Beste jan ik heb dit nog niet als topic op dit forum gezet. Wel de vraag of ik mij 60d moest aanschaffen. Heb dit gedaan: jammer genoeg met weinig bevredigend resultaat, maar met een extra probleem en kost bij.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                    ik heb mij vrijdag ook een 60d aangekocht.
                    heb 4 lensen liggen en deze werken perfect op het toestel.
                    dus dit gaat een toeval zijn dat deze het net begeeft .
                    zo heb ik van canon een lens gehad waar het af syteem het niet van deed /begaf na 2 weken . deze is netjes opgestuurd en perfect gemaakt . als iets uit garantie is dan is het normaal dat ze verzendkosten etc etc vragen.
                    mijn vermoeden is dat het niet aan de 60d zou liggen .maar gewoon pech dat ze nu stuk gaat.
                    mvg canonjoeri
                    canon 60d /1000. speedlite 580 ex . canon 100mm2.8f l usm.70-300 canon,17-70sigma
                    18 -135 canon.en 18-55 canon ,manfrotto statief.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                      Toch nog even verder reageren. Ik werk jaren met een canon 400 en met twee canon lenzen: inderdaad nooit een probleem en steeds tevreden. Geen vuiltje aan de lucht. Ik koop mij een nieuwe body en nu is plotseling de lens stuk. Ik zie af en toe een topic op fora verschijnen over die error en lenzen die niet meer werken. Weliswaar meestal sigma en tamron lenzen. Sommige antwoorden zelfs dat er soft in de lens zit die moet aangepast worden. Mijn probleem is dat ik blijkbaar repaircenter zo maar moet geloven dat ik pech heb en dat het toeval is. Kan het defect van een andere aard zijn? Kan het zijn dat body de lens bv met andere snelheden aanstuurt zodat het stukgaan daaraan te wijten is? Vind het antwoord van Canon wat te makkelijk en betalen maar...
                      En over klantvriendelijkheid gesproken: niemand wou garanderen dat het probleem voor volgende week opgelost zou zijn(hoewel repaircenter, eerlijkheidshalve, mij al vandaag een reparatieofferte geeft na het toestel gisteren ter plaatse zelf te hebben gebracht.Snel dus). Vervanglens was ook nergens mogelijk. Uiteindelijk was het antwoord: nieuw toestel gekocht om op reis te gaan. Het werkt niet? Pech gehad...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                        soms werken body en camera niet samen. Ik heb zo een 28/105 sigma die niet meer met de 300d en een 400d wil samenwerken en nu ook niet meer met de 60d.
                        dat heeft louter te maken met de chip die in sommige oudere Sigma's zit. Kan perfect nieuwe chip ingestoken worden door Sigma maar tegen een prijs natuurlijk.

                        Oorspronkelijk geplaatst door danhac Bekijk bericht
                        Toch nog even verder reageren. Ik werk jaren met een canon 400 en met twee canon lenzen: inderdaad nooit een probleem en steeds tevreden. Geen vuiltje aan de lucht. Ik koop mij een nieuwe body en nu is plotseling de lens stuk. Ik zie af en toe een topic op fora verschijnen over die error en lenzen die niet meer werken. Weliswaar meestal sigma en tamron lenzen. Sommige antwoorden zelfs dat er soft in de lens zit die moet aangepast worden. Mijn probleem is dat ik blijkbaar repaircenter zo maar moet geloven dat ik pech heb en dat het toeval is. Kan het defect van een andere aard zijn? Kan het zijn dat body de lens bv met andere snelheden aanstuurt zodat het stukgaan daaraan te wijten is? Vind het antwoord van Canon wat te makkelijk en betalen maar...
                        En over klantvriendelijkheid gesproken: niemand wou garanderen dat het probleem voor volgende week opgelost zou zijn(hoewel repaircenter, eerlijkheidshalve, mij al vandaag een reparatieofferte geeft na het toestel gisteren ter plaatse zelf te hebben gebracht.Snel dus). Vervanglens was ook nergens mogelijk. Uiteindelijk was het antwoord: nieuw toestel gekocht om op reis te gaan. Het werkt niet? Pech gehad...
                        EF-s lenzen zijn gemaakt voor XXXD's en XXD's (met uitzondering van de 10D) dus daar ligt het echt niet aan.

                        Wat betreft het antwoord van Canon : ze kunnen daar misschien wel achterkomen maar dat is extra tijd en dat zou je herstelling alleen maar (een heel stuk) duurder maken. Dat zou je bovendien niets wijzer maken want je zal tot de vaststelling komen dat jij niets fout gedaan hebt en inderdaad gewoon pech hebt.

                        Vervanglens niet mogelijk? Ik ben CPS-lid en heb een klein kapitaal aan Canon materiaal in mijn rugzak zitten en ik zou nog geen eens een vervangtoestel krijgen als een van mijn lenzen of bodies in herstelling moeten. Ik heb wel het voordeel dat de herstelling prioritair gebeurt. Veel mensen verwachten maar dat ze bij een herstelling direct een vervangtoestel/lens krijgen maar ze beseffen niet wat voor een organisatie dat behoeft en daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan dan.

                        Maak je geen illusies en blijf nuchter : Nikon, Sony, Olympus, ... werken allemaal op deze manier maar veel mensen verwachten weet ik veel welke service omdat ze een relatief dure camera gekocht hebben. Pas op, ik wil je hier niet mee aanvallen of zo hoor maar dat is realiteit.
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                          dat heeft louter te maken met de chip die in sommige oudere Sigma's zit. Kan perfect nieuwe chip ingestoken worden door Sigma maar tegen een prijs natuurlijk.

                          EF-s lenzen zijn gemaakt voor XXXD's en XXD's (met uitzondering van de 10D) dus daar ligt het echt niet aan.

                          Wat betreft het antwoord van Canon : ze kunnen daar misschien wel achterkomen maar dat is extra tijd en dat zou je herstelling alleen maar (een heel stuk) duurder maken. Dat zou je bovendien niets wijzer maken want je zal tot de vaststelling komen dat jij niets fout gedaan hebt en inderdaad gewoon pech hebt.

                          Vervanglens niet mogelijk? Ik ben CPS-lid en heb een klein kapitaal aan Canon materiaal in mijn rugzak zitten en ik zou nog geen eens een vervangtoestel krijgen als een van mijn lenzen of bodies in herstelling moeten. Ik heb wel het voordeel dat de herstelling prioritair gebeurt. Veel mensen verwachten maar dat ze bij een herstelling direct een vervangtoestel/lens krijgen maar ze beseffen niet wat voor een organisatie dat behoeft en daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan dan.

                          Maak je geen illusies en blijf nuchter : Nikon, Sony, Olympus, ... werken allemaal op deze manier maar veel mensen verwachten weet ik veel welke service omdat ze een relatief dure camera gekocht hebben. Pas op, ik wil je hier niet mee aanvallen of zo hoor maar dat is realiteit.

                          Ik weet niet waarom men geen vervangfototoestel mag meekrijgen .Indertijd dat ik een zaak had dan kregen de mensen ook een video of tv in vervanging.Iemand die op verlof vertrekt mag dan toch een compactje als vervanging verwachten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                            Oorspronkelijk geplaatst door jan.brouwers Bekijk bericht
                            ...... een antwoord waar TS enorm veel mee op zal schieten.
                            Heb je een betere suggestie?
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Probleem Canon 60d en canon objectief dure herstelling

                              Een kapot diafragma bij een 17-85 komt relatief veel voor. Ik heb er hier ook zo eentje liggen.

                              Je vindt het gek dat dit net nu gebeurt, maar waarom zou dit geen toeval zijn?
                              Denk je nu echt dat het toestel het diafragma van jouw lens kapot heeft gemaakt?
                              Hoe dan?

                              Dat dit toeval is ligt het meest voor de hand, en is het meest logisch - het enige wat je Canon kan verwijten is dat de 17-85 geen goede lens is qua duurzaamheid.

                              Je zegt trouwens dat 'de houding van Canon je stoort', maar bedoel je dan het repair center of Canon? Nu, als je bedenkt dat het hoogstwaarschijnlijk toeval is, dan is hun houding toch logisch?
                              En dat de aankoop van de 600D weinig bevredigend is lijkt mij dan ook wat voorbarig als conclusie...

                              Comment

                              Working...
                              X