Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil tussen Canon 5D en 50D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil tussen Canon 5D en 50D

    Hoi,

    Ik zou graag de overstap maken naar een full frame maar weet niet goed wat te doen.

    Een 5 D mk2 kopen is momenteel nog vrij duur met het gegeven dat er volgend jaar een nieuwe uitkomt. Daarom zou ik liever wachten om de nieuwe versie te kopen.

    In afwachting zou ik eventueel mijn 50D willen vervangen door een tweedehandse 5D. Is dit verstandig of kan ik beter gewoon wachten?

    Welke verschillen zijn er tussen beide toestellen? Is de 5D een grote stap vooruit t.o.v. de 50 D? Wat mag ik verwachten? Ik ben voornamelijk bezig met portretfotogafie (80%) en sport (20%).

    Alvast bedankt
    Last edited by Tim76; 12 juli 2011, 13:49.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

    Wachten op een nieuwe 5D MIII.... wil zeggen meer betalen dan nu, redelijk wat meer, ik schat zo'n 600 tot 750 euro meer, dan je nu voor een 5DMII gaat betalen. Nu een 5D van de eerste generatie kopen is, veel kwaliteit voor omzeggens geen geld , maar het blijft altijd aan de koper van te beslissen, wachten is nooit een optie, want je kan steeds blijven wachten, er komt steeds een nieuw model aan. Ik gebruik beide camera's en ja de MII is beter, maar dat wil niet zeggen dat de eerste 5D nu niet goed meer is. Prijs kwaliteit haal je met een 5D van de eerste generatie een camera in huis die zijn gelijke niet kent.

    MVG, Jeff c.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

      oude 5D!

      Comment


      • #4
        Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

        dat is gewoon een 5D kopen om een fullframe te hebben... persoonlijk vind ik dat wat gek.
        IQ van de 5D gaat beter zijn maar als ik je hoor ga je volgend jaar (misschien dan als hij er is) een 5D3 kopen? Die inderdaad zoals Jeff zegt nagenoeg 3000 € gaat kosten.

        De 5D mk2 is een topcamera en als de 5D3 er is, is de 5D2 nog STEEDS een topcamera.
        Spaar wat door en ga voor een 5D mk2
        With Canon, I can (or at least try)
        Photastic.be ~ Passion for the picture
        Nieuwe site

        Comment


        • #5
          Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
          Hoi,

          Ik zou graag de overstap maken naar een full frame maar weet niet goed wat te doen.

          Een 5 D mk2 kopen is momenteel nog vrij duur met het gegeven dat er volgend jaar een nieuwe uitkomt. Daarom zou ik liever wachten om de nieuwe versie te kopen.

          In afwachting zou ik eventueel mijn 50D willen vervangen door een tweedehandse 5D. Is dit verstandig of kan ik beter gewoon wachten?

          Welke verschillen zijn er tussen beide toestellen? Is de 5D een grote stap vooruit t.o.v. de 50 D? Wat mag ik verwachten? Ik ben voornamelijk bezig met portretfotogafie (80%) en sport (20%).

          Alvast bedankt
          Je gaat eigenlijk omgekeerd te werk. Je wil overstappen naar een 5D maar je weet het verschil eigenlijk niet. Wat ontbreekt er bij de 50D dat je nodig hebt en zijn die functies terug te vinden in de 5D?
          Wat shoot je zoal? Waarom wil je perse full frame? Ga je het verschil effectief merken op het eindproduct? Of wil je (net zoals ik) gewoon een nieuw speeltje?
          Ik vind het schermpje van de 5D heel outdated, kan daar echt niet mee leven. Mensen vragen altijd van: mag ik de foto eens zien. Op een 5D is dat geen zicht. De 50D heeft een veel betere scherm in dat opzicht.
          De shutter van de 50D klinkt ook veel beter. Ik vind da toch
          Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
          website: http://www.hung.be
          facebook - Instagram

          Comment


          • #6
            Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

            Ik ben voornamelijk bezig met portretfotografie.
            In alle eerlijkheid verschiet ik wel een beetje wat de 5dmkIII gaat kosten wanneer hij uitkomt.

            Waarom ik mijn 50D zou weg doen is om minder ruis te hebben en omdat ik het gevoel heb dat een full frame leuker werkt bij portret dan een crop (bv: ruimtegebrek locatie ...of zou dit de drang naar een nieuw speeltje zijn.
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

              Er zijn winkels waar je een een 5D II kunt huren, dan kun je eens testen als het voor jou het gewenste resultaat geeft.
              Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

              Comment


              • #8
                Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                Mijn mening, ik ben begonnen met een 20d, deze was helemaal op en heb dan een 50d gekocht omdat ik kort nadien naar Parijs ging en toch een fototoestel wou meenemen. Een klein jaartje later is er een 5d bij gekomen en op enkele uitzonderingen na, meer mm's, heb ik de 50d niet meer gebruikt. Hij gaat binnenkort trouwens in de verkoop, hij staat hier toch maar te staan.

                Vraag me niet waarom, maar ik vind alles leuker bij de 5d, op zijn lcd na, en zeker in combinatie met mijn 50mm
                ::: Flickr :::

                Comment


                • #9
                  Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                  Ik ben voornamelijk bezig met portretfotografie.
                  In alle eerlijkheid verschiet ik wel een beetje wat de 5dmkIII gaat kosten wanneer hij uitkomt.

                  Waarom ik mijn 50D zou weg doen is om minder ruis te hebben en omdat ik het gevoel heb dat een full frame leuker werkt bij portret dan een crop (bv: ruimtegebrek locatie ...of zou dit de drang naar een nieuw speeltje zijn.
                  Wat voor soort portretten maak je? Je kan toch gewoon kiezen waar je de foto's maakt zodat je niet in hoge iso's moet werken?
                  Een 50mm op een 50D maakt ongeloofelijke beelden. Daarvoor moet je die overstap niet doen hoor. Ik denk dat de lens je veel meer gaat helpen. Als je echt voornamelijk portretten maakt, kijk dan eens naar een 85mm 1.8, een 135mm 2.0 of zelfs een 70-200mm 2.8 met of zonder IS. Prachtige lenzen om portretten te maken. Heel mooie bokeh, misschien wat lang op een crop. Maar indien je buiten werkt zeker geen groot probleem. Model sturen is moeilijker op 200mm (crop) want dan sta je redelijk ver

                  5D is een ouder model, pak het eens vast als je de kans hebt. Ik heb graag nieuwe speeltjes, maar dan bedoel ik ook wel echt nieuw. Waar ik de folie van de doos nog moeten halen
                  Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                  website: http://www.hung.be
                  facebook - Instagram

                  Comment


                  • #10
                    Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                    Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                    kijk dan eens naar een 85mm 1.8, een 135mm 2.0 of zelfs een 70-200mm 2.8 met of zonder IS.
                    Dat is het net, ik heb een 85 mm 1.8 en een 70-200 wel de f4 maar deze zijn vaak te lang in urbexlocaties. Misschien moet ik een 50 mm 1.4 aanschaffen.
                    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                    Comment


                    • #11
                      Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                      onthoud ook wel dat je Tamron 17-50 NIET werkt op een 5D.
                      Je moet dan dus een andere standaardlens kopen, zei het een zoom of een prime maar dat is ook een kost die er bij komt wel.
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                        ik ben twee jaar geleden overgestapt van een 50 D naar een 5D Mk II en heb daar nog geen minuut spijt van gehad .

                        toch wel een serieus verschil in kwaliteit ( in de goede zin welteverstaan )

                        5O D was wel sneller ( maar voor portretfotografie heb je dit niet nodig ) en heeft een cropfactor van 1,6 .

                        5 D Mk II kan o.m. veel hogere ISO aan zonder al te veel ruis en geeft algemeen kwalitatief betere rsultaten, heeft ook een betere batterij, ....

                        opgelet EF S objectieven kan je hiermee NIET gebruiken !

                        de (oude ) 5 D kan ik niet beoordelen .

                        wachten op de 5 D Mk III kan je altijd , maar ...... dat moet je zelf beslissen he

                        Comment


                        • #13
                          Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                          Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                          Ik ben voornamelijk bezig met portretfotografie.
                          In alle eerlijkheid verschiet ik wel een beetje wat de 5dmkIII gaat kosten wanneer hij uitkomt.
                          Het is nog niet eens zeker dat er volgend jaar een 5D Mk III komt, laat staan dat er nu al zou geweten zijn hoeveel ie zal gaan kosten...
                          Ik heb destijds een 30D gekocht, en als ik achteraf zag in welke prijslijn z'n opvolgers lagen dan was dat telkens ongeveer gelijk opgaand.
                          Het zou me verbazen mocht de 5D mk III dan plots zo'n 30% meer gaan kosten dan zijn voorganger...
                          Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

                          Comment


                          • #14
                            Re: Verschil tussen Canon 5D en 50D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                            Wachten op een nieuwe 5D MIII.... wil zeggen meer betalen dan nu, redelijk wat meer, ik schat zo'n 600 tot 750 euro meer, dan je nu voor een 5DMII gaat betalen. Nu een 5D van de eerste generatie kopen is, veel kwaliteit voor omzeggens geen geld , maar het blijft altijd aan de koper van te beslissen, wachten is nooit een optie, want je kan steeds blijven wachten, er komt steeds een nieuw model aan. Ik gebruik beide camera's en ja de MII is beter, maar dat wil niet zeggen dat de eerste 5D nu niet goed meer is. Prijs kwaliteit haal je met een 5D van de eerste generatie een camera in huis die zijn gelijke niet kent.

                            MVG, Jeff c.
                            Voor de volle 100% mee eens Ik werk eveneens met de 5D en de 5DII en mijn ervaring is precies hetzelfde.
                            www.indetailfotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Hallo,

                              Ach, ik heb nog steeds "the good old 5D Mark I" en heb nog steeds geen zin om die om te wisselen voor wat recenters ...
                              Hij maakt immers perfecte foto's, ook op ISO 1600, mijn Bigma doet het er prima op.
                              Ik gebruik hem wel "enkel" voor als het héél goed moet zijn, anders gaat één van de compactjes mee - en de meest recente is een Olympus SZ-10 die het verbazingwekkend goed.
                              Maar ik wijk af, de 5D mark I is nog steeds een dijk van een camera ...

                              Jaja
                              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
                              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

                              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

                              Comment

                              Working...
                              X