Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

    Hallo iedereen

    Mede dankzij jullie heb ik besloten binnen 2 weken een nieuwe set aan te schaffen. Mijn 1000D zeg ik dan vaarwel.

    Mijn budget is ongeveer 2.000,00 euro en ik ben al een tijdje aan het vergelijken want ik wil mijn zuurverdiende centjes in leuk en degelijk materiaal investeren.

    Wat staat er al vast?
    • Canon EOS 60D body
    • Canon BG-E9 grip
    • Lowepro Slingshot 202AW tas


    Dit lijkt me de beste keuze tenzij jullie hier serieuze tegenargumenten voor kunnen verzinnen?

    En dit is het lijstje van kandidaten om erbij te komen:
    • Tamron 17-50 f/2.8 VC
    • Tamron 18-270 f/3.5-6.3 VC PZD
    • ...?


    Ik heb trouwens al een Metz 44 AF-1 flitser en de Canon EF 50mm f/1.8 die sowieso bij de set komen te horen.

    De Tamron 17-50 leek me de ideale vervanger voor een kitlens. Dat grote diafragma i.c.m. een groothoekzoom spreekt me wel aan, maar het bereik is een tegenvaller.

    De Tamron 18-270 is helemaal niet zo lichtsterk maar het bereik is om van achterover te vallen.

    De reviews over beide lenzen waren redelijk positief. Ik kwam op het idee om beide Tamrons aan te schaffen. Ik zou dan vooral rondlopen met die 18-270 en overschakelen op de 17-50 wanneer ik een lichtsterker objectief nodig heb en helemaal geen tele vereist is.

    ...Maar, is dit wel een goed idee? Hebben jullie een beter voorstel in verband met die superzoom lens van Tamron?
    Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

  • #2
    Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

    Ik vind dit geen slechte optie die jij wilt....als je wat lichtsterk wil en gewoon superieur beeldkwaliteit dan gebruikt ge je 17-50mm2.8f(neem die zonder VC...is beter dan met)
    En al walkaroundlens de 18-270mm van Tamron...neem dan wel de nieuwste versie....is een stuk beter qua AF en Optiek.....
    Kunt ook opteren voor de Nikon 70-300VR bij je 17-50 te nemen....moet je wel regelmatig van lenzen wisselen!

    Grtz

    Templar
    D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
    Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

    Comment


    • #3
      Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

      waarom neem je dan ook niet de 15-85 mee op in je lijstje?

      de kwaliteit en lichtsterkte zal de beelden die je gaat maken ermee die van de 18-270 doen vervagen

      de keuze ligt bij jou, jij moet ook uitmaken of je lichtsterkte nodig hebt, daarnaast kiest voor 2 lenzen met een degelijke scherpte of het gemak van een lens voor alles maar dan een deel inboet in kwaliteit van je beelden

      veel hangt ook af van wat je wil fotograferen

      heb je breedhoek nodig, heb je tele nodig, is het eerder combinatie van beiden?

      er zijn veel lenzen, elk met hun doeleind en specificaties

      nu lijkt me voor vakantie in de meeste gevallen die 15-85 op de lichtsterkte na dan een ideaal lens, tenzij je op safari gaat bvb toch op een crop-body

      de 24-105 f4 is ook een goeie wandellens zeggen er velen maar hier heb je natuurlijk geen echte groothoek mee op een APS-C dus aan jou uit te maken of je dit al dan niet nodig hebt, voor architectuur / stad kan breed wel eens praktisch zijn
      Website: http://www.svisimaging.be

      Comment


      • #4
        Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

        Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
        Kunt ook opteren voor de Nikon 70-300VR bij je 17-50 te nemen....moet je wel regelmatig van lenzen wisselen!
        Nikon? Dat zal dan wel de Canon-variant moeten zijn aangezien de TS een Canon 60D overweegt.
        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

        Comment


        • #5
          Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

          De 17-50 van Tamron is een goede keuze, maar als aanvulling zou ik eerder een 70-300 of 55-250 kiezen van Tamron of Canon. Zeker de 55-250 is goed qua prijs/kwaliteit.
          Canon EOS 60D -- Canon EF-S 55-250mm F4-5.6 IS -- Tamron 10-24mm F3.5-4.5 DI II LD -- Tamron 28-75 F2.8 XR DI -- Sigma 120-400mm F4.5-F5.6 APO RF DG OS HSM -- Samyang 8mm F3.5 Fisheye

          Comment


          • #6
            Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

            Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
            Nikon? Dat zal dan wel de Canon-variant moeten zijn aangezien de TS een Canon 60D overweegt.
            Oeps inderdaad...foutje bij het lezen!!!

            grtz

            Templar
            D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
            Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

            Comment


            • #7
              Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

              Hey beste mensen

              Alvast heel hard bedankt voor jullie suggesties.
              Nu moet ik wel zeggen dat ik erdoor alleen meer ben gaan twijfelen

              De 15-85 is inderdaad een toplens die ik zeker ook zou moeten overwegen, maar die is niet zo lichtsterk en ik hou wel van wat speelruimte voor DOF. Bovendien is hij net iets te duur en past hij niet in mijn budget (toch niet als ik nog een tweede lens wil).

              Hij heeft echter wel USM en dat vind ik erg fijn, en ook de range is leuk.... maar....

              Ik denk dat ik gewoon de 17-50 van Tamron ga kopen en dan zie ik wel wat mijn behoeften en tekortkomingen zijn en van daaruit verder zoek. Die lens is immers zeer leuk en past meer dan goed in mijn budget.

              Maar dan komen we aan de volgende vraag: TO VC OR NOT TO VC?

              Ik heb inderdaad al enkele malen gelezen dat de non-vc versie optisch beter en scherper is, maar weegt wel op? beeldstabilisatie lijkt me anders echt wel een must, zeker als ik af en toe een filmpje wil maken of niet wil flitsen bij schemerlicht.
              Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

              Comment


              • #8
                Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                Bovendien is hij net iets te duur
                Schrap die grip maar, voor niets nodig

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                  Ik zou de 17-50mm kopen ZONDER VC, dan bespaar je al veel en dan kiezen tussen:
                  70-200mm f4 of een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                    Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                    Ik zou de 17-50mm kopen ZONDER VC, dan bespaar je al veel en dan kiezen tussen:
                    70-200mm f4 of een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
                    Koop niet uitsluitend 3th party lenzen (en als je het doet dan aub tweedehands dan verlies je er minder aan).

                    Probeer eens een Canon L-lens, de 70-200 f:4 non-IS bv is erg betaalbaar en een stuk beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                      tamron 17-50 2.8 + Canon 70-200 f/4 vormen een schitterend duo!

                      Of er VC afkan bij de Tamron zal je portefeuille beslissen
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                        Waarom niet de 60d + 17-55mm set. Die heb ik aangeschaft voor precies 1600 euro. Je moet er wel nog circa 100-120 euro bijtellen voor de lenskap en uv-filter. Met dit heb je al een flinke goede lens en body

                        Voor die overige 300 euro kan je nog een batterygrip halen voor dacht ik 140 euro origineel van canon.

                        Zelf heb ik geen batterygrip gehaald aangezien ik die niet nodig heb, ik maak maximaal maar dagen van ~5 uur aan fotografie. Ook ben ik nog aan het twijfelen voor een 100mm macro lens of een 70-200 f/4. Maar dat haal je helaas niet met die 2k budget.

                        Intotaal als je een 60d + 17-55 inclusief battery, flitser, 70-200 wilt hebben kom je toch op een nette 3000 euro uit. Maar dan heb je wel kwaliteit!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                          Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                          Ik zou de 17-50mm kopen ZONDER VC, dan bespaar je al veel en dan kiezen tussen:
                          70-200mm f4 of een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM.
                          Als ie over de breedte in die tas moet passen is de laatste drie cm korter. Het is anders maar nipt denk ik, toch met mijn body erop.
                          Heb zelf voor een flipsite gekozen omdat ik ook vaak dacht te moeten wisselen. In de 300 past zelfs een 400L, maar dan in de lengte, he. En ook zonder de zak op de grond te moeten zetten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                            Ik denk dat de opmerkingen ivm een grip terecht zijn.
                            Ik had een grip op mijn 350D, en daarom wilde ik er ook eentje op mijn latere 50D. Hoewel ik die altijd met plezier zo gebruikt heb, was het wel zo dat de combo (en dan met de EF-s 17-55 f/2,8) maar nauwelijks in een haast uitgeklede fototas paste.

                            Ik meen dat de 60D ongeveer dezelfde afmetingen heeft als de 50D, niet?
                            Om die reden heb ik bij mijn huidige 7D geen grip meer genomen. Qua batterijen is de 7D trouwens zuinig genoeg. Het enige, vrij beperkte nadeel is dat ik vandaag de dag minder foto's maak in portraitstand.
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuwe fotografietas: wat steek ik erin?

                              Die 70-200L usm is inderdaad een leuke tip.

                              Even wat rondgesnuffeld op het web en ik ben een beetje overtuigd, maar.. geen beeldstabilisatie op een telelens... ga ik dan niet veel mijn statief moeten meezuilen?

                              En die tas is niet zo'n kritiek punt, ik kan altijd een grotere nemen!
                              Canon 7D gripped + Canon EF-S 17-55 f/2.8 IS USM + Canon EF 50mm f/1.8 II + Sigma 30mm f/1.4 EX + Metz 44 AF-1

                              Comment

                              Working...
                              X