Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

    Blijkbaar weer wat nieuws onder de Nikon DX zon

    Nikon has announced an inexpensive macro lens aimed at entry-level DSLR users. The AF-S DX Micro Nikkor 40mm f/2.8G offers true 1:1 macro in a compact, lightweight package. With its inbuilt silent wave motor it will autofocus on all Nikon DSLRs, including those that lack in-body AF motors such as the D3100 and D5100. It uses an internal focus system with close-range correction to attain a minimum focus distance of just 16cm / 6.4", equating to approximately 5cm / 2" from the front of the lens. It will be available from 25th August, at an MSRP $279.95.


    Voorbeeldfoto's: http://imaging.nikon.com/lineup/lens...28g/sample.htm

  • #2
    Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

    Onbegrijpelijk. Volgens mij denken ze bij Nikon eerst na over op welke lens niemand zit te wachten, en dan brengen ze die uit. Oké, een budget macrolens zal wellicht goed verkopen, maar 40/60/85/105mm vind ik er toch wel wat over. Nu nog een lange macrolens graag, Nikon.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

      Doelgroep lijkt me eerder reproductie / forensische fotografen te zijn die met een crop camera werken.

      YMMV
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

        Is ook het enige dat ik kan bedenken.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

        Comment


        • #5
          Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
          Is ook het enige dat ik kan bedenken.
          M.i. niks mis mee. Alle andere macro opties kosten sowieso minstens 400 Euro, en voor velen is 400-500 Euro voor een objectief al héél veel geld. Dit is dus gewoon een lichtgewicht-DX-instap-macro voor een heel aantrekkelijke prijs. Insecten zal je wel kunnen vergeten door de korte werkafstand, maar voor alle andere doeleinden is dit een waardevolle aanvulling op een kitlens (al is daar natuurlijk ook al de zeer goede 35/1.8DX)

          Comment


          • #6
            Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

            Da's waar. Al is het ook wel een beetje een consumentenval: veel mensen kopen zo'n macrolens omdat ie goedkoop is, en op papier kan ze alles wat een duurdere macrolens kan. Ik denk dat de meesten op termijn toch gaan kijken naar een langer alternatief.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

              deze lens is wat de 60mm macro voor FF is, maar dan in de Dx-uitvoering.
              Als men andere lenzen bouwt in de Dx-uitvoering, waarom dan deze niet??

              Comment


              • #8
                Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                Ik vind het een beetje vreemd omdat Nikon al een populaire 35 1.8 heeft. Wie dan nog een macrolens bijkoopt zal wellicht naar een iets langere oplossing kijken wegens nogal veel overlap. Idem voor de 85 f/3.5, hetzij met de iets minder populaire 85 1.8. De enige interessante optie is imho de 105mm VR, maar die is veel te duur.

                Budgetbewuste Nikongebruikers worden voor macro gewoon richting Sigma/Tamron geduwd. Erg slim vind ik dat niet. Een budget 60mm, een betaalbare 100mm en een duurdere 200mm micro Nikkor zouden veel interessanter zijn (imho).
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                  Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                  deze lens is wat de 60mm macro voor FF is, maar dan in de Dx-uitvoering.
                  Volgens mij niet, 1:1 afstand zal toch kleiner zijn op de 40mm.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                    5 cm, heel weinig dus, daarom ben ik er ook van overtuigd dat dit een lens is dat ze niet moesten maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                      Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                      5 cm, heel weinig dus, daarom ben ik er ook van overtuigd dat dit een lens is dat ze niet moesten maken.
                      Als je 5 cm verder van je insect kan blijven, dan maakt dat vaak wel vel uit.
                      Maar hier moet je helaas 5cm korter. Bye bye, insecten.

                      Portretlens, een 50mm geeft volgens sommigen al teveel vervorming daarvoor. Ook uitgesloten dus.
                      Standaardlens om te filmen heb ik al gelezen, met filmen heb ik geen ervaring.
                      Maar als dat het geval is, dan ga je ze niet optimaliseren voor macro-gebruik denk ik.

                      Zoals de mening van vele anderen hier: overbodig als je het mij vraagt.

                      Of misschien een begin voor Nikon Mirrorles camera's? Stel met een cropfactor 2, dan zou dit wel een leuke lens kunnen worden. Maar gaan ze dan dezelfde mount als de dslr's houden?

                      Nog een linkje: NikonRumors
                      Nikon D7000 en wat lenzen.
                      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                      Comment


                      • #12
                        Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                        Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                        Als je 5 cm verder van je insect kan blijven, dan maakt dat vaak wel vel uit.
                        Maar hier moet je helaas 5cm korter. Bye bye, insecten.

                        Portretlens, een 50mm geeft volgens sommigen al teveel vervorming daarvoor. Ook uitgesloten dus.
                        Standaardlens om te filmen heb ik al gelezen, met filmen heb ik geen ervaring.
                        Maar als dat het geval is, dan ga je ze niet optimaliseren voor macro-gebruik denk ik.

                        Zoals de mening van vele anderen hier: overbodig als je het mij vraagt.

                        Of misschien een begin voor Nikon Mirrorles camera's? Stel met een cropfactor 2, dan zou dit wel een leuke lens kunnen worden. Maar gaan ze dan dezelfde mount als de dslr's houden?

                        Nog een linkje: NikonRumors
                        Nee die gaan niet dezelfde mount hebben, er is namelijk al een registratie door Nikon aangevraagd voor een veel kleinere mount en lenssysteem.

                        Comment


                        • #13
                          Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                          Oorspronkelijk geplaatst door aradilon Bekijk bericht
                          Nee die gaan niet dezelfde mount hebben, er is namelijk al een registratie door Nikon aangevraagd voor een veel kleinere mount en lenssysteem.
                          Er worden zoveel patenten ed aangevraag om alleen maar te voorkomen dat een ander het gaat gebruiken. Waar kun je een mount registeren en wat registeer je?
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                            Nog een paar samples: Flickr/NikonRumors

                            Opmerkelijk weinig (geen) insectenfoto's
                            Een libel misschien of met wat geluk een vlinder, maar voor de rest
                            Nikon D7000 en wat lenzen.
                            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

                            Comment


                            • #15
                              Re: AF-S DX Micro NIKKOR 40mm f/2.8G

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Er worden zoveel patenten ed aangevraag om alleen maar te voorkomen dat een ander het gaat gebruiken. Waar kun je een mount registeren en wat registeer je?
                              Amerikaanse of Japanees registratie bureau, kijk maar eens op nikonrumors.com, daar staat er vaak informatie van wat nikon heeft/of vraagt om te registeren.

                              Comment

                              Working...
                              X