Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D en fijnafstelling lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D en fijnafstelling lens

    Ik kan er heel weinig over vinden en had graag geweten of de 7D deze functie heeft en indien ja , of dit goed werkt.

    Grt

    (jo)han
    Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

  • #2
    Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

    De Canon 7D beschikt inderdaad over micro adjustment.
    Hiermee kan men voor elke lens apart "corrigeren"
    Of dit goed werkt hangt natuurlijk wel af hoe juist je dit kan bijstellen...
    If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
    flickr

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

      Bedankt Gimli

      Jo(han)
      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

        Werkt perfect. Zonder zou ik géén enkele lens kunnen gebruiken op mijn 7D...
        terwijl deze nochtans op alle andere body's perfect focussen, geven ze allemaal zware afwijkingen op de 7D.
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          Werkt perfect. Zonder zou ik géén enkele lens kunnen gebruiken op mijn 7D...
          terwijl deze nochtans op alle andere body's perfect focussen, geven ze allemaal zware afwijkingen op de 7D.
          Jij hebt van in het begin wel last van die AF van die 7D he, wou er ook ene kopen maar lees teveel problemen omtrent die AF module....
          "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

            Is een afwijking dan te merken op een bepaalde afstand of over het hele focus gebied?
            Als de afwijking hetzelfde is over het hele focusgebied dan heeft de micro adjustment nut natuurlijk maar anders?
            Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
              Jij hebt van in het begin wel last van die AF van die 7D he, wou er ook ene kopen maar lees teveel problemen omtrent die AF module....
              Inderdaad maar ik heb mij tijdens mijn verlof eens goed beziggehouden met AF micro adjust en met mijn meest gebruikte lenzen is het probleem verholpen (10-22, 135 f2 en 120-300 f2.8). In plaats van enkele goede foto's op de 10, zijn ze nu allemaal spot on

              Eerst dacht ik dacht AF micro adjustment niets zou uithalen aangezien de problemen helemaal niet consistent waren (en de 45° front/backfocus test, nou ja, die zijn duidelijk bagger want die waren telkens perfect in orde, ook al had ik amper scherpe foto's)
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                Inderdaad maar ik heb mij tijdens mijn verlof eens goed beziggehouden met AF micro adjust en met mijn meest gebruikte lenzen is het probleem verholpen (10-22, 135 f2 en 120-300 f2.8). In plaats van enkele goede foto's op de 10, zijn ze nu allemaal spot on

                Eerst dacht ik dacht AF micro adjustment niets zou uithalen aangezien de problemen helemaal niet consistent waren (en de 45° front/backfocus test, nou ja, die zijn duidelijk bagger want die waren telkens perfect in orde, ook al had ik amper scherpe foto's)
                Aan de hand van wat heb je dan aangepast , ik heb dit tot op heden nog niet getest en eventueel info hoe iemand anders iets doet is altijd meegenomen.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                  Black B@ndit brengt het hier mooi in beeld (en in woorden): http://forum.belgiumdigital.com/f9/a...ml#post3158779
                  In het topic betreft het wel een 5D MkII, maar dit maakt hier natuurlijk niet uit.

                  Wel vraag ik me af hoe je dit deftig kan doen met een 10-22 objectief, zoals Matthias aangeeft gedaan te hebben...
                  Over het algemeen moet ik bijna niet corrigeren, dit in tegenstelling tot Matthias.
                  If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                  flickr

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                    Aan de hand van wat heb je dan aangepast , ik heb dit tot op heden nog niet getest en eventueel info hoe iemand anders iets doet is altijd meegenomen.
                    alles van +10 tot -10 proberen
                    maar aanpassingen per lens gaan van -8 tot -3... Frontfocus (of is het nu backfocus?) dus, nochtans doen de lenzen het perfect bij 0 aanpassing en front-back focus test onder 45°
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      Inderdaad maar ik heb mij tijdens mijn verlof eens goed beziggehouden met AF micro adjust en met mijn meest gebruikte lenzen is het probleem verholpen (10-22, 135 f2 en 120-300 f2.8). In plaats van enkele goede foto's op de 10, zijn ze nu allemaal spot on

                      Eerst dacht ik dacht AF micro adjustment niets zou uithalen aangezien de problemen helemaal niet consistent waren (en de 45° front/backfocus test, nou ja, die zijn duidelijk bagger want die waren telkens perfect in orde, ook al had ik amper scherpe foto's)
                      Blij dit te horen

                      Jouw ervaring toont wel aan hoe frustrerend dit kan zijn.
                      Zeker bij lichtsterke teles is de DOF zo klein dat de minste variatie zich wreekt.

                      Ik heb 2 lange teles die niet scherp waren op de 400D (ook kl...) , op de 50D en de 7D met + 5 wel.
                      Dit is ong 2-3cm ernaast vanop 5-10m bij de onvolprezen batterijtjestest van Black B@ndit.

                      Andere lenzen behoefden geen correctie.
                      Heb nu een backup 40D waar de 2 eerste lenzen spot-on zijn, maar alle andere er (een beetje) naast.

                      Eens je dat doorhebt is het duidelijk zichtbaar op je fotos.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Jouw ervaring toont wel aan hoe frustrerend dit kan zijn.
                        Zeker bij lichtsterke teles is de DOF zo klein dat de minste variatie zich wreekt.
                        Inderdaad. Zo heb ik mijn laatste trip op de skipiste honderden goede foto's met de 120-300 f2.8 gewoon de vuilbak in moeten keilen omdat de AF er echt naast zat, wat je vrij moeilijk kon zien op het schermpje (volle zon in de sneeuw + snelle acties + veel lopen en wandelen voor andere posities geeft je niet meteen tijd om elke foto van ganse reeksen te beoordelen op scherpte)

                        Sinds ik mijn AF fine tuning heb aangepast (lukraak en maar testen met weinig hoop eigenlijk) in combinatie met de 120-300 f2.8 is het alsof ik een nieuwe lens heb Wat een verademing om EINDELIJK te kunnen vertrouwen op mijn 7D (want hoe lang zijn we al verder sinds mijn eerste problemen? 15 maand en 2 7D's ) Nu nog de tijd vinden en ik kan er terug in vliegen
                        5DmkIII en wat glas

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                          AF fijnafstelling van Canon 7D gaat prima met de functie C.Fn III- 5, zie pagina 211 van 7D handleiding. Bij mijn Canon EF 70-200 f4 L IS lag het vlak van optimale scherpte bij objecten op 50 meter afstand ongeveer 1 meter te dichtbij tov het autofocus punt. Een quick en dirty instelling van + 10 verplaatste het scherptevlak iets te ver achter het object maar al veel beter. Uiteindelijk blijkt + 7 voor mijn combinatie van body en lens prima. Er zijn meer sophisticated methoden te vinden waarbij gebruik gemaakt wordt van moire patronen op monitor scherm, zal nog eens checken of het daar nog beter van wordt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                            als ik het dus begrijp is fine tuning een functie in het toestel waarmee je een correctie kan maken op de scherptestelling om zo body en lens op elkaar af te stemmen? Is het dan zo dat je voor elke lens een andere correctie krijgt en dus bij lenzenwissel ook die correctie moet aanpassen (die je eenmalig hebt bepaald door middel van testen)? Hebben alle eos toestellen deze functie of bij welke ontbreekt dit/is dit aanwezig?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 7D en fijnafstelling lens

                              De functie heet micro-adjustment. Bij mijn weten heeft de 50D dit, en de 7D ook, maar de 60D weer niet. Voor sommigen belangrijk in hun keuze.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X