Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

    Bij oma vond ik een tlr-camera (twin lens reflex), een Walzflex. Hij lijkt dus enorm op een Rolleiflex zoals Diane Arbus bijvoorbeeld gebruikte. Vandaag ben ik 120 film gaan kopen. Maar er staat natuurlijk geen lichtmeter op dit toestel. Hoe kan ik nu toch goede foto's maken? Ik las iets over een app voor iPhone, maar ik heb geen iPhone...

    Kan iemand me helpen?

    Verder weer ik ook niet hoe ik de film erop moet leggen, en hoe ik kan overgaan naar een volgende foto...

    Alvast bedankt!

    www.ilona.tv

  • #2
    Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

    Google is je vriend!

    Deze pagina bevat een link naar de ingescande handleiding (onderaan de pagina): http://www.mattdentonphoto.com/cameras/walzflex.html

    Deze pagina bevat instructies voor het demonteren en weer monteren, in geval je iets moet herstellen: http://pheugo.com/cameras/index.php?page=walzflex

    Comment


    • #3
      Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

      Een oude tweedehandse lichtmeter kost nu ook de wereld niet hoor :
      http://nl.kapaza.be/antwerpen/prima-...x-57025149.htm
      of
      http://nl.kapaza.be/antwerpen/foto-c...n-57405926.htm

      Met de film kan ik je niet helpen.

      Sven
      Sony A58 met glas, Fuji X-E1
      Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
      Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

      Comment


      • #4
        Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

        Schatten he

        bij 100 iso
        1/500 f8 bij helder weer
        1/125 f8 bij bewolkt weer
        of zoiets.

        Anders lichtmeter van je dslr gebruiken.

        YMMV Nerdi
        Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

        Comment


        • #5
          Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

          Hoi,

          Om de film op te leggen moet je eerst de lege spoel van de vorige film naar de andere zijde overbrengen. (deze zit normaal onderaan) Telkens je een film hebt gebruikt kan je deze spoel voor de volgende film gebruiken.
          Als je geen spoel hebt, dan heb je een probleem voorlopig.
          Mocht je er eentje nodig hebben, heb er nog wel een paar liggen die je gratis mag hebben.

          De film moet je met de nieuwe spoel onderaan het toestel zetten en de oude spoel bovenaan. Hierop moet je de film naar overbrengen. (PAPIER LATEN ZITTEN en mee overbrengen op de nieuwe spoel.)
          Er staat een lijn op het papier die moet overeenkomen met de pijltjes in je camera.

          Dan camera dicht doen en in het venstertje kijken terwijl de je film doorspoelt.
          Je zal wat symbolen (meestal puntjes zien voorbij gaan die kleiner worden tot dat je "1" in het vensterje ziet. Dan stop je en kan je je eerste foto maken.
          Opletten: veel van de oude toestellen laten toe om 2 of meer keer hetzelfde negatief te belichten.
          Na de foto altijd direct doorspoelen tot je het volgende cijfer ziet.

          Mocht je er niet uit geraken laat je maar iets weten.

          Groetjes en veel plezier ermee.

          Jurgen
          Greetz,

          Comment


          • #6
            Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

            Google eens op: "Sunny 16 rule".
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
              Google eens op: "Sunny 16 rule".
              dat werkt zeker erg goed.. maar om in stijl te blijven is een oude gossen sixtomat colorfinder voor een prikje te vinden, en die werken ook erg goed.. (mits de lamellen en de cellen in goede staat zijn natuurlijk)

              @ TS: check ook even of de afdichtingen nog goed zijn, anders zit je met allerlei lichtlekken, en gezien de leeftijd van dit toestel heb je daar grote kans op..en anders de ´back´ dicht-tapen..

              kodak heeft hele mooie 120 film, wordt nog steeds verkocht..kodak portra is zeer geschikt voor portretten en landscapes..ektar 100 is ook erg goed..t-max is ook fijn en fuji heeft ook mooie 120 film nog steeds voorradig.. hou rekening met het feit, dat het formaat groter is dan 35mm of aps-c, en dat je er de tijd voor moet nemen..statief en draadontspanner werkt het beste met middenformaat. en je moet meer downstoppen dan met digitaal om dezelfde scherptediepte te krijgen...

              veel succes en plezier!
              EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

              Comment


              • #8
                Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

                Gun jezelf vooral de tijd om met een waistlevel finder te werken.
                Initieël gaat een statief daarom ook al aangenamer werken.
                In het begin "zwalpte" ik nogal rond met het ding tijdens het kadreren (ik werk dikwijls zonder statief)...je hersenen hebben tijd nodig om te wennen aan het omgekeerd link-rechts beeld.
                Maar finaal vind ik het een heel prettige werkhouding.
                Je lijkt ook meer afgesloten van de wereld met een waistlevel finder (jij en enkel dat grote beeld daar onder in die schacht...vind ik toch), brengt meer rust en ik geniet meer van het fotografieproces (de betekenis van de term "slow photography" zal je wel snel ondervinden met dit toestel). Geniet ervan!

                Comment


                • #9
                  Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

                  Voor ik een professionele losse lichtmeter had, nam ik altijd mijn digitaal toestel mee (spiegelreflex). En zette op dat toestel de ISO gelijk met het type film in het analoog toestel zonder lichtmeter (mijn hasselblad of rolleiflex etc...). Meestal ISO 400.

                  Ik nam natuurlijk een lens die ongeveer dezelfde kijkhoek gaf bij beide camera's. Meestal een +/- 50mm op de digitale camera (fullframe) en 80 à 75mm standaardlens op de medium formaat camera, zoals de jouwe.

                  Vervolgens gewoon manueel de digitale camera instellen (of foto nemen op automatische stand) en diafragma en sluitertijd (of de waarden er zo dicht mogelijk bij) op de oude camera instellen.... en de foto nemen van het beeld dat je wilt vastleggen met je oude camera. Bij de info per foto kan je zien welk diafragma en sluitertijd er gebruikt werd. Belangrijk om weten is dat dit type camera's vaak geen kortere sluitertijden had dan 1/500s... terwijl een digitale camera vaak tot 1/2000s of 1/8000s gaat. Dus moet je bij veel licht sowieso kleine diafragma's gebruiken (f8-f11...). Hou daar rekening mee, als je de digitale instelt.

                  Het is onhandig en het werkt niet overal, maar het is wel altijd correct belicht.
                  En als je bijvoorbeeld buiten loopt bij constante zonneschijn of constante bewolking, moet je vaak maar één keer de belichting instellen omdat die niet veel wijzigt op dezelfde locatie.

                  In principe moet het ook lukken met een compactje, als je daar alles goed uit kunt aflezen. Lichtmeting is lichtmeting, het toestel maakt weinig uit - zolang je de ISO digitaal gelijk zet met het type film je in je oude camera steekt.

                  Zie het als een draagbare LCD scherm met lichtmeter voor je oldtimer
                  Last edited by caleido; 13 juli 2011, 00:15.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

                    Ik had al eens gegoogled maar die handleiding is niet echt een handleiding... Ik heb reeds 120 film (400) gekocht en wat op youtube gekeken hoe het er bij een Rolleiflex aan toe gaat, maar da lijkt me toch nog iets anders, dus ik zal maar wat proberen. Maar dat van die 2de spoel is in ieder geval hetzelfde Gelukkig zit er nog een oude spoel in! Enorm bedankt Jurgen voor de info!

                    Verder zal ik nog eens bij oma rondneuzen of ik geen lichtmeter kan vinden, en anders schaf ik me er eentje aan via 2de handswebsites. Voorlopig zal ik m'n eerste rolletje al eens proberen door mijn digitale Nikon spiegelreflex als lichtmeter te laten functioneren op 400 ISO.

                    Bedankt alvast voor jullie tips!
                    www.ilona.tv

                    Comment


                    • #11
                      Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

                      Check even bij DxO-mark wat de afwijking van Nikon iso is op de echte iso, sommige typen zitten behoorlijk anderen wijken behoorlijk af.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

                        Bedankt, er is inderdaad wel wat afwijking!

                        www.ilona.tv

                        Comment


                        • #13
                          Re: Jaren '50: Walzflex. Wie helpt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door IlonaVO Bekijk bericht
                          Ik had al eens gegoogled maar die handleiding is niet echt een handleiding... Ik heb reeds 120 film (400) gekocht en wat op youtube gekeken hoe het er bij een Rolleiflex aan toe gaat, maar da lijkt me toch nog iets anders, dus ik zal maar wat proberen. Maar dat van die 2de spoel is in ieder geval hetzelfde Gelukkig zit er nog een oude spoel in! Enorm bedankt Jurgen voor de info!

                          Verder zal ik nog eens bij oma rondneuzen of ik geen lichtmeter kan vinden, en anders schaf ik me er eentje aan via 2de handswebsites. Voorlopig zal ik m'n eerste rolletje al eens proberen door mijn digitale Nikon spiegelreflex als lichtmeter te laten functioneren op 400 ISO.

                          Bedankt alvast voor jullie tips!
                          120 spoelen zijn nog goed te vinden, 220 spoelen worden echt zeldzaam..ik heb er met wat moeite een paar gevonden, en dan is het zaak om 120 film om te spoelen naar 220 spoel in de doka..ietskes meer werk, maar het gaat wel. 220 film is zo goed als niet meer te vinden, mar 120 film is nog vrijwel overal voorradig, en de betere fotozaak kan het ook nog ontwikkelen.. mooiste is het echter zelf nog te kunnen doen, maar je moet wel de ruimte en de geschikte apparatuur hebben..af en toe kan ik daar een hele avond mee bezig zijn, het heeft ook zo weer zijn charmes..
                          EOS 5dmkII- EOS 3- wat Lenskes: EF 50mm 1.8, EF 85mm 1.8, EF 135mm f/2, EF 16-35mm, EF 24-70mm,EF 70-200 2.8 IS usm I, sigma 105 mm macro, 580EXII, 550EX, wat falcon eyes spullekes, fuji x100

                          Comment

                          Working...
                          X