Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • onscherpe foto's

    Hallo, ik ben nieuw hier en heb een eerste vraagje. Ik heb een Canon 450d. Wanneer ik in de P-stand foto's maak en er beweegt iemand met een hand of hoofd dan staat dat er steeds onscherp op. Wat kan de reden zijn ?

  • #2
    Re: onscherpe foto's

    Oorspronkelijk geplaatst door Maca Bekijk bericht
    Hallo, ik ben nieuw hier en heb een eerste vraagje. Ik heb een Canon 450d. Wanneer ik in de P-stand foto's maak en er beweegt iemand met een hand of hoofd dan staat dat er steeds onscherp op. Wat kan de reden zijn ?
    Sluitersnelheid is te laag. Zet hem eens op sportstand of zo en bestudeer eens het verschil.
    YMMV Nerdi
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: onscherpe foto's

      Het is inderdaad van belang om je EXIF waarden eens goed te bekijken, en daaruit conclusies te trekken. Als je weinig licht hebt, en je fotografeert in een automatische stand (zoals de P-stand is), dan zal er gekozen worden voor een groot diafragma (kleine f-waarde) en een lage sluitersnelheid. Maar weet dat je met langere sluitertijden (b.v. onder 1/60s) vaak bewegingsonscherpte hebt (je eigen handen die beven), en dat je snelle bewegingen ook niet gaat bevriezen. Nu, dergelijke lange sluitertijden gaan je later dan weer van pas komen, als je b.v. een vliegtuigpropellor (of een helicopterschroef) in actie wilt fotograferen, en toch die beweging wilt weergeven ipv helemaal bevriezen.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: onscherpe foto's

        De flits gebruiken kan ook al een oplossing zijn.
        Ervaring is de som van je fouten.
        Nikon D7000 - Nikon 18-200 VR II - Nikon 50 1.8 - Nikon SB 910

        Comment


        • #5
          Re: onscherpe foto's

          - naar plek gaan met meer licht
          - ISO verhogen (ISO 800-1600)
          - flits gebruiken
          - vragen aan mensen dat ze stilzitten.
          - lens met groter diafragma gebruiken (f1.8, f1.4, ...)

          Of combinatie van dit alles.

          OF: in auto-stand foto's nemen.
          Last edited by caleido; 11 juli 2011, 18:58.

          Comment


          • #6
            Re: onscherpe foto's

            Bedankt allemaal voor de snelle reacties . Aan te weinig licht kan het niet gelegen hebben want het was volop zon bij de laatste foto"s. Maar ik heb toch weer wat bijgeleerd vandaag . Nogmaals bedankt .

            Comment

            Working...
            X