Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

    Ik had graag wat feedback gekregen van iemand met kennis/ervaring ter zake.

    Ik gebruik al enkele jaren een Nikon D70s met kitlens (Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G ED-IF AF-S DX) en was de afgelopen 2 weken op reis, toen ik plots opmerkte dat mijn lens niet helemaal meer wilde uitzoomen naar 18mm (blokkeerde op 24mm). Na eens terug in en uit te zoomen bleek dat probleem toen opgelost te zijn.
    Enkele dagen later echter, gebeurde hetzelfde, maar sindsdien kan ik de lens niet meer verder uitzoomen dan 24mm. Helemaal inzoomen lukt soms ook niet meer (lijkt muurvast), maar wanneer ik de lens op een bepaalde manier kantel, lukt het plots wel weer.

    Ik zie nergens tekenen van stof en het voelt ook niet alsof er stof tussen zou kunnen zitten, ik denk dus aan:
    a) iets dat is kromgetrokken door een duw
    b) iets dat is losgekomen en de zoom blokkeert
    c) slijtage van normaal gebruik

    Dit artikel beschrijft mijn probleem eigenlijk heel mooi (geen idee of de oorzaak hetzelfde is), maar ik begin er zelf niet aan: http://www.lesliewong.us/blog/2008/0...8-70mm-repair/

    Nu is mijn vraag: wat kan ik hier aan doen? De lens is niet meer binnen garantie (gekocht bij fotokonijnenberg, wat nogal ver is voor mij, ik woon in Brugge). Zou ik de lens opsturen naar Nikon, of gaan ze mij herstellingskosten aanrekenen die in de buurt komen van de prijs van een nieuwe lens? Heeft er iemand ervaringen met de herstellingsdienst?
    Betaat er een niet-Nikon dienst die dergelijke herstelling ook zou aandurven? Een fotozaak met eigen hersteldienst?

    Hopelijk vind ik een oplossing, want dit is mijn meest-gebruikte lens. Een nieuwe kopen zie ik niet echt zitten.
    Dank bij voorkeur.

    Kasper
    http://kasper.photography & Flickr

  • #2
    Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

    komt meer voor:

    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

      Hallo,

      de kosten voor reparatie gaan de waarde van die lens waarschijnlijk overschrijden, tweedehands vind je ze geregeld voor ong. 120€.
      Na de 18/55 reeks de goedkoopste kitlens tweedehands.
      Je zal dus in je zakken moeten gaan voor een andere denk ik...., een goedkoop alternatief is een 18/105VR tweedehands of een Tamron 17/50 f2.8 non VC.

      succes
      D800 en een goed glasservies

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

        Spijtige zaak, dat een lens afgedaan heeft vanwege dergelijk banaal probleem (imo). Ik heb er wel enkele jaren plezier van gehad, maar wilde toch niet onmiddellijk nieuwe kosten doen aan het aanschaffen van een nieuwe lens. Het eerste waar ik overwoog was een nieuwe body (met meer megapixels).

        Inboeten aan bereik zou ik niet willen doen, dus de 17-50 vind ik misschien wat te beperkt. Die 18-105mm f3,5-5,6 G ED DX VR staat nieuw op fotokonijnenberg te koop voor €194 zie ik. Ik heb slechte ervaringen met 2e hands materiaal, dus lijkt me dat wel een goed alternatief.

        Is deze lens qua kwaliteit te vergelijken met mijn 18-70? Ik vind het frappant dat hij slechts €200 kost, tov de €350 die mijn lens indertijd waard was.
        http://kasper.photography & Flickr

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

          Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
          Is deze lens qua kwaliteit te vergelijken met mijn 18-70? Ik vind het frappant dat hij slechts €200 kost, tov de €350 die mijn lens indertijd waard was.
          Optisch wel, mechanisch, het is een plastieken bajonet..............KLIK .

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

            Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
            Spijtige zaak, dat een lens afgedaan heeft vanwege dergelijk banaal probleem (imo). Ik heb er wel enkele jaren plezier van gehad, maar wilde toch niet onmiddellijk nieuwe kosten doen aan het aanschaffen van een nieuwe lens. Het eerste waar ik overwoog was een nieuwe body (met meer megapixels).

            Inboeten aan bereik zou ik niet willen doen, dus de 17-50 vind ik misschien wat te beperkt. Die 18-105mm f3,5-5,6 G ED DX VR staat nieuw op fotokonijnenberg te koop voor €194 zie ik. Ik heb slechte ervaringen met 2e hands materiaal, dus lijkt me dat wel een goed alternatief.

            Is deze lens qua kwaliteit te vergelijken met mijn 18-70? Ik vind het frappant dat hij slechts €200 kost, tov de €350 die mijn lens indertijd waard was.

            Jouw 18/70 past qua uiterlijk design en constructie in het rijtje 16/85 en 18/200 maar dan wel zonder VR uiteraard.

            Waar de 18/105 in het rijtje 18/55 en 18/135 past, ook alles plastic.

            Alles heeft zijn prijs, daar kan je niet omheen, als je én optische én bouwkwaliteit wil zal je een beetje meer moeten uitgeven.

            Spijtig dat je niet graag tweedehands koopt want die 18/105 kom je veel tegen voor een kleine 140€, als je daar twee jaar mee doet moet je al lang doen met een dure om dezelfde afschrijving te bekomen.

            mvg Jozef
            D800 en een goed glasservies

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

              Ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn 18-70, is blijkbaar inwendig een schroefje dat los zit en tegen het draai mechanisme duwt.
              Blijkbaar zou je dat zelf kunnen oplossen als je wat handig bent en hele kleine schroevendraaiertjes hebt...

              Groetjes,


              Luc

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

                Tiens, ik heb dit ook voorgehad. Altijd gedacht dat het aan mij lag
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

                  Lijkt mij een goede reden om een upgrade te doen: bvb 16-85 VR
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

                    Ik had destijds ook een probleem met die 18-70. Nikon gaf toen een forfaitaire herstelprijs op van 120€ plus BTW.
                    Jouw reparatie zal in dezelfde orde liggen. Vermits je D70 ook al niet van de jongste is en het toch begint te jeuken om meer pixels.... zou ik geen nieuwe lens kopen. Zoek iets tweedehands zodat je tijdelijk verder kunt. Als je binnenkort een nieuwe body koopt, zijn er meestal mooie aanbiedingen in kit-vorm, dus ik zou nu niet teveel geld uitgeven aan een lens.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

                      Oorspronkelijk geplaatst door ObiWan Bekijk bericht
                      Ik heb net hetzelfde voor gehad met mijn 18-70, is blijkbaar inwendig een schroefje dat los zit en tegen het draai mechanisme duwt.
                      Blijkbaar zou je dat zelf kunnen oplossen als je wat handig bent en hele kleine schroevendraaiertjes hebt...

                      Groetjes,


                      Luc
                      Eventjes dit onderwerp vanonder het stof halen.

                      Na het bericht van ObiWan ben ik wat gaan rondneuzen op het internet. Ik vond dit onderwerp, die mijn probleem perfect omschrijft, met een relatief simpele oplossing erbij: http://photo.net/nikon-camera-forum/00Pegi?start=0

                      Vandaag maakte ik even een half uurtje tijd om wat te experimenteren. Er zijn inderdaad 3 vijzen binnenin het objectief, die dicht tegen de zoomring zitten. Komt er één van die vijzen los, dan zit die in de weg, waardoor je zoom vast komt te zitten.

                      Het was voldoende om:
                      1. de rubberen zoomring te verwijderen
                      2. daaronder zit een klein vijsje, die moet er eerst uit, waardoor de 2 plastic zoomringen loskomen van elkaar en het mechanisme eronder bloot komt te liggen.
                      3. Er zijn 3 vijzen rondom het objectief (vanbinnen). 1 ervan zat los, dus deze moet weer aangespannen worden.
                      4. Zorgen dat de 2 zoomringen opnieuw juist in elkaar zitten en juist gealigneerd zijn (even wat prutswerk om het juist te krijgen).
                      5. Vijsje weer erin
                      6. rubberen zoomring er terug overspannen
                      7. glimlachen dat je lens weer kan zoomen over het volledige bereik

                      Ik ben weer gelukkig. Geld uitgespaard
                      http://kasper.photography & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

                        Geweldig!!!

                        *haalt oude kapotte lens onder het stof vandaan en neemt schroevendraaiers....*


                        Grtjs,


                        Luc

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 18-70 zoom geblokkeerd - help!

                          Nou... Helaas heb ik dan een exemplaar wat niet zo gemakkelijk in elkaar steekt. Ik heb zojuist een van de oranje plastiekjes waardoor de stroom naar de camera toeloopt doormidden getrokken bij mijn poging tot loskoppelen.

                          Blijkbaar is het toch niet zo eenvoudig hoor. Maar de mijne gaat nu helaas in de kliko!

                          'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal'

                          Comment

                          Working...
                          X