Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Budget-lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Budget-lens

    Hoi,

    Aan het overruime aanbod aan lenzen zie ik het bos niet meer door de bomen,..

    Ik zoek een doodgewoon degelijk lens voor op mijn Canon 350d body

    doel: reisfotografie, portret, geen macro foto's ofzo,..

    Het diafragma zo klein mogelijk omdat ik geen liefhebber van de flits ben.

    mijn budget is niet heel groot..

    max 200 euro (tweedehands indien nodig)

    groetjes Nele

  • #2
    Re: Budget-lens

    50, 1.8
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: Budget-lens

      je zou eens kunnen kijken naar een Tamron 17-50

      Comment


      • #4
        Re: Budget-lens

        Hallo,

        misschien een Tamron 17/50 f2.8 zonder VC, die vind je normaal rond de 200€. Misschien een beetje duurder maar dan heb je een goede basislens.

        En je zoekt een zo groot mogelijk diafragma, geen klein want dan heb je minder licht

        mvg jozef
        D800 en een goed glasservies

        Comment


        • #5
          Re: Budget-lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          Hallo,

          misschien een Tamron 17/50 f2.8 zonder VC, die vind je normaal rond de 200€. Misschien een beetje duurder maar dan heb je een goede basislens.

          En je zoekt een zo groot mogelijk diafragma, geen klein want dan heb je minder licht

          mvg jozef
          Ok, bedankt
          ja, bedoelde Groot

          Comment


          • #6
            Re: Budget-lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
            50, 1.8
            Lijkt me prima lensje
            Is deze niet meer geschikt voor portret fotografie een 50 mm?

            ik ben niet zo technisch onderlegt dus vraag ik het liever meteen

            Comment


            • #7
              Re: Budget-lens

              [Mod-LesC]Verplaatst van Beginnershoek naar Objectieven, waar deze topic thuishoort.[/Mod]
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: Budget-lens

                Ja, meer voor portretfotografie, als je zeer dicht bij je onderwerp kunt komen. De 85mm f/1.8 heeft een betere brandpuntsafstand, maar is ook meteen duurder.
                De 50mm f/1,8 is dan weer de goedkoopste manier om kennis te maken met "primelenzen" (niet-zoom) en wordt niet zomaar de "fantastic plastic" genoemd.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Budget-lens

                  [Mod-LesC]Samengevoegd met dubbelpost (!) en overbodige berichten opgeruimd.[/Mod]
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                  Comment


                  • #10
                    Re: Budget-lens

                    Met alleen maar een 50mm lens zijn de mogelijkheden eerder beperkt, maar het is wel een redelijke portretlens voor een 1,6x crop camera (persoonlijk vind ik dan een 85mm wel beter omdat je anders veel te dicht bij je model moet komen voor een portretje).

                    Op een 350D (en elke andere 1,6x crop camera) is de standaardlens gewoonlijk een 18-55. Voor zover ik begrijp heb je nu allleen maar de camerabody, en zoek je daarvoor een low-budget lens.
                    Dan is een tweedehands EF-S 18-55 IS (kitlens met beeldstabilisatie) een betere keuze dan alleen maar een 50mm. Met een beetje geluk kan je zelfs zo'n 18-55 met IS + een 50mm f1,8 vinden voor die 200 euro.
                    Een tweedehands Tamron 17-50 f2,8 is ook geen slechte keuze als je een lichtsterke lens nodig hebt (die zal eerder 220-260 euro moeten kosten, afhankelijk van de leeftijd en de staat waarin ze zich bevindt).

                    Wil je dan later nog een low-budget telezoomlens, dan zoek je een tweedehands EF-S 55-250 IS.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Budget-lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Met alleen maar een 50mm lens zijn de mogelijkheden eerder beperkt, maar het is wel een redelijke portretlens voor een 1,6x crop camera (persoonlijk vind ik dan een 85mm wel beter omdat je anders veel te dicht bij je model moet komen voor een portretje).

                      Op een 350D (en elke andere 1,6x crop camera) is de standaardlens gewoonlijk een 18-55. Voor zover ik begrijp heb je nu allleen maar de camerabody, en zoek je daarvoor een low-budget lens.
                      Dan is een tweedehands EF-S 18-55 IS (kitlens met beeldstabilisatie) een betere keuze dan alleen maar een 50mm. Met een beetje geluk kan je zelfs zo'n 18-55 met IS + een 50mm f1,8 vinden voor die 200 euro.
                      Een tweedehands Tamron 17-50 f2,8 is ook geen slechte keuze als je een lichtsterke lens nodig hebt (die zal eerder 220-260 euro moeten kosten, afhankelijk van de leeftijd en de staat waarin ze zich bevindt).

                      Wil je dan later nog een low-budget telezoomlens, dan zoek je een tweedehands EF-S 55-250 IS.
                      Ok, die Tamron leek me al wat! alleen jammer dat ze tweedehands moeilijk te vinden zijn. En geen idee of Ebay vertrouwbaar is voor een internationaal product,..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Budget-lens

                        Oorspronkelijk geplaatst door nelepatat Bekijk bericht
                        Ok, die Tamron leek me al wat! alleen jammer dat ze tweedehands moeilijk te vinden zijn. En geen idee of Ebay vertrouwbaar is voor een internationaal product,..
                        Hier op het forum worden die wel eens te koop aangeboden, maar voor sommige lenzen moet je wel wat geduld hebben. (En dan moet je er meestal ook erg snel bij zijn, anders is ze al verkocht.)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Budget-lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door nelepatat Bekijk bericht
                          Lijkt me prima lensje
                          Is deze niet meer geschikt voor portret fotografie een 50 mm?

                          ik ben niet zo technisch onderlegt dus vraag ik het liever meteen
                          ik weet niet als die ook voor Canon bestaat, maar Nikon heeft zo'n super 35mm f1.8 lensje

                          misschien moet je eens bij sigma kijken, daar bestaat een 30mm f1.4 lens

                          de 50mm is een beetje een ongelukkige lengte voor een crop camera... 30-35mm is beter voor algemene fotografie en 85mm is beter voor portret....
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment

                          Working...
                          X