Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

    Bij deze een methode die ik regematig gebruik om fijne selecties te maken wanneer je belichtings blend technieken gebruikt voor landschappen.Deze techniek is bij mijn weten bruikbaar voor alle versies van photoshop CS of alle andere versies van photoshop waar je "calculations" en" refine edge en/of modify" in kunt gebruiken . Door deze werkwijze te gebruiken vermijd je halo's rondom bomen, struiken of andere fijn gedetailleerde onderwerpen in een landschap. De methode wordt ook regelmatig gebruikt om haren van mensen of pels van dieren te selecteren.
    Een voorwaarde is net zoals bij belichtingsblenden dat er tussen de foto's met verschillende belichtingswaardes er zo min mogelijk verplaatsing mag zitten. De beschreven methode werkt goed voor moeilijke selecties wanneer er een duidelijk verschil zit in schaduw en hooglichten. Elk probleem heeft een andere benadering nodig.......deze methode is lang niet geschikt in elke situatie. Je moet het zien als een hulpmiddel in een situatie waar andere selectietechnieken falen.

    Indien er nog verdere vragen zijn of indien er betere of snellere manieren zijn om tot eenzelfde resultaat te komen dan mag je dit hier altijd neerschrijven. Ik heb de werkwijze beschreven zoals ik ze meestal toepas.
    Je kunt wel een paar dozijn tutorials op het web vinden die afwijken van deze manier van werken maar die minstens even goede resultaten halen.

    De werkwijze zit samengevat in een jpeg bestand van 5mb om de verschillende stappen beter duidelijk te maken ( en omdat ik geen kaas gegeten heb van pdf bestanden)
    Op de foto klikken om een groter formaat te bekijken.




    Ter aanvulling ;

    In sommige gevallen kan het zijn dat er wat verplaatsing zat tussen de afzonderlijke foto's die je wenst te gebruiken. Deze verplaatsing zal je kunnen zien nadat je de voorgaande bewerking uitgevoerd hebt in de vorm van een dubbel beeld van de bladeren of andere via het alpha channel geselecteerde voorwerpen in je foto. In volgende voorbeeldfoto's zal je duidelijker kunnen zien wat ik bedoel.






    fullsize versie


    In deze foto ( bekijk ook de fullsize versie) zie je een donkere schaduwzijde rondom het bladgroen en de takken. Dat komt doordat de onderliggende laag door verplaatsing van de camera of een zucht wind niet 100% gelijk is aan de inhoud van de bovenliggende laag.
    Om dit minder mooie neveneffect van de eerdere bewerking een beetje te verhelpen kunnen we het volgende proberen. Allereerst selecteer je beide lagen in het lagenpallet . Dan ga je via "edit" en klik je op de optie "auto align layers". Photoshop zal proberen om de inhoud van beide foto's beter over elkaar te leggen. In veel gevallen is het euvel dan reeds verholpen.
    Moest er na auto align toch nog een donkere schaduw (dubbel beeld) rondom bladeren en takken zichtbaar zijn kan je volgende proberen. Selecteer in het lagenpallet de bovenliggende laag waarin nog steeds het zwart/witte masker zit. Ga met de cursor op dit masker staan in het lagen pallet en ALT- klik erop. Je krijgt het zwart/witte masker volledig in beeld. Ga vervolgens naar "filter" ----"blur" en daar kies je de optie "Gaussian blur" . Kies een waarde tussen 1 en 5 pixels en klik ok. Best is om zeker geen waardes hoger dan 5 in te stellen.....een hogere waarde zal halo's rondom je de geselecteerde voorwerpen brengen. En dat was nu net wat we absoluut wilden vermijden. ALT- klik vervolgens terug in het lagenpallet op het zwart /witte masker om terug te keren naar de kleurversie. Indien de verplaatsing niet te groot was zal het dubbel/schaduw effect nagenoeg verdwenen zijn zoals in de voorbeeldfoto hieronder.







    fullsize versie
    Last edited by RUPSELKOPKE; 10 juli 2011, 23:32. Reden: aanvulling
    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

  • #2
    Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

    Weer een prachtige aanvulling op de manier
    hoe opnames te selecteren bij gebruik blenden.

    Wel jammer dat ik de uitleg niet kan saven om
    het als naslag werk te gebruiken.

    gr.ron.
    http://exhi-fotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

      Bedankt om dit te delen! Ik ga het meteen eens uitproberen.

      Photoshop blijft me steeds weer verbazen wat mogelijkheden betreft.

      P.S: Wat de pdf betreft, zie pm

      Comment


      • #4
        Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

        Oorspronkelijk geplaatst door exhi Bekijk bericht

        Wel jammer dat ik de uitleg niet kan saven om
        het als naslag werk te gebruiken.

        gr.ron.
        Indien er een goeie ziel is die deze uitleg in een pdf bestand of ander leesbaar document kan gieten(ik kan het niet klaar krijgen in pdf) .....ga gerust je gang. Ik ben hier een paar uurtjes zoet mee geweest...en ikzelf begin alvast niet overnieuw

        Je mag de foto ook opslaan als jpeg en gelijktijdig openen in photoshop terwijl je een foto wil bewerken. Zo heb je het naslagwerk en de te bewerken foto open in één enkel programma. Na een paar keer weet je vanzelf hoe het werkt en heb je helemaal geen naslagwerk meer nodig.

        Iedereen mag deze uitleg gebruiken naar believen....er zit geen copyright op. Je mag de bewerking kopieren ,uitdelen,vermenigvuldigen,wijzigen en afprinten ..... zelfs boven je bed hangen om de bewerking uit het hoofd te leren.
        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

        Comment


        • #5
          Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

          Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
          Indien er een goeie ziel is die deze uitleg in een pdf bestand of ander leesbaar document kan gieten(ik kan het niet klaar krijgen in pdf) .....ga gerust je gang. Ik ben hier een paar uurtjes zoet mee geweest...en ikzelf begin alvast niet overnieuw

          Je mag de foto ook opslaan als jpeg en gelijktijdig openen in photoshop terwijl je een foto wil bewerken. Zo heb je het naslagwerk en de te bewerken foto open in één enkel programma. Na een paar keer weet je vanzelf hoe het werkt en heb je helemaal geen naslagwerk meer nodig.

          Iedereen mag deze uitleg gebruiken naar believen....er zit geen copyright op. Je mag de bewerking kopieren ,uitdelen,vermenigvuldigen,wijzigen en afprinten ..... zelfs boven je bed hangen om de bewerking uit het hoofd te leren.
          Is inmiddels gelukt.

          gr.ron.
          http://exhi-fotografie.nl

          Comment


          • #6
            Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

            Beste , met belangstelling je tutorial gelezen. Ik vraag me echter af , of het niet sneller en handiger ( rechtstreekser ) werken via het rechtstreeks selecteren van het kleurbereik :

            Een typisch uitgebrand luchtje , kopie van de foto , en alles selecteren :


            Kleurbereik selecteren ( als je een" half" uitgebrand luchtje hebt , moet je deze bewerking herhalen en met het pipetje telkens op het gewenste kleurtje tikken, dit desnoods meerdere keren herhalen tot alles keurig geselecteerd is geeft een beter resultaat dan de tolerantie en zachtheid op te trekken ) , meteen ook zachtheid en tolerantie instelbaar om het door jou terecht aangehaalde probleem van de harde witte randjes aan te pakken:





            Vanzelfsprekend kun je nog de selectie inkrimpen en naar binnen toe doezelen om harde randjes weg te werken :




            We zoeken een geschikt wolkenluchtje , want je kunt niet zondermeer een diepblauwe hemel plakken achter een landschap dat in fletse lucht werd gefotografeerd , tenzij je dan eerst het uitgeselecteerde landschap nog eens gaat bewerken qua contrast/helderheid enz. Als je uitgebrande luchten net zo erg haat als ik heb je zelf al een verzamelmapje aangelegd van geschikte luchtjes






            Hier de 3 samen , oorspronkelijk , uitgeselecteerd en gekopieerd , en geplakt bovenop andere foto :





            Mijn bescheiden bijdrage ,zoals gezegd die alphakanalen vond ik moeilijk werken om de exacte selectie te bereiken . De door mij getoonde bewerking is met behulp van PSP gemaakt , maar verschilt nauwelijks van deze in PS.


            Walter
            Last edited by Phororhacos; 15 juli 2011, 15:47.
            D850

            Comment


            • #7
              Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

              @Phororhacos

              Je methode is zeker geschikt om selecties te maken.Bedankt dat je dit hier met ons wil delen.
              De reden waarom ik voor een alphakanaal kies is omdat er meeste problemen bij het samenvoegen van verschillende belichtingen komen door het verschil in contrast(helder -donker) bij landschappen met hoog dynamisch bereik. Bij selectie op kleur zoals bij uw methode mag je niet vergeten om elke tint groen-geel die in de boom of struik zit mee te selecteren. Indien geel en groen(vooral tinten groen in je voorbeelden) de enige kleuren zijn die aanwezig waren in je boom ben je inderdaad sneller klaar met selecteren.....maar wat als er ook nog rood en bruin of andere tinten aanwezig zijn in je boom of struik. De kans bestaat dat je één kleur vergeet mee in de selectie op te nemen ....deze ene kleur zal ervoor zorgen dat je masker gaten gaat vertonen.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

                Wow, da's heel degelijk uitleg van iets dat ik zelf niet kende... Bedankt Peter !

                Lijkt mij wel een heel nauwkeurige methode. Zal dit eens uittesten. Vraag mij alleen af welk resultaat dat geeft met CA, iets dat toch gemakkelijk voorkomt bij zijn hoge contrasten.
                www.damafoto.be
                Facebook Damafoto

                Comment


                • #9
                  Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                  Wow, da's heel degelijk uitleg van iets dat ik zelf niet kende... Bedankt Peter !

                  Lijkt mij wel een heel nauwkeurige methode. Zal dit eens uittesten. Vraag mij alleen af welk resultaat dat geeft met CA, iets dat toch gemakkelijk voorkomt bij zijn hoge contrasten.
                  Ik heb hier al wat mee gespeeld en het werkt zeer goed moet ik zeggen.
                  Zeker in combinatie met jouw manier.

                  gr.ron.
                  http://exhi-fotografie.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

                    Inderdaad een heel mooie en duidelijke uitleg
                    Vanaf ik m'n pc uit herstelling is ga ik er eens mee aan de slag.
                    Groeten!

                    500px / Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

                      Bedankt voor het delen, werk met PSP en kan het zeker eens uittesten of het mij lukt
                      Ik ben geen fotograaf, ik probeer wel een foto te maken van wat ik zie.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

                        Oorspronkelijk geplaatst door Dama Bekijk bericht
                        Wow, da's heel degelijk uitleg van iets dat ik zelf niet kende... Bedankt Peter !

                        Lijkt mij wel een heel nauwkeurige methode. Zal dit eens uittesten. Vraag mij alleen af welk resultaat dat geeft met CA, iets dat toch gemakkelijk voorkomt bij zijn hoge contrasten.
                        Je kunt inderdaad in sommige van zulke hoog contrast afbeeldingen last krijgen van chromatische abberatie (CA) . Het is bij mijn weten wel minder snel zichtbaar wanneer je kleinere diafragmaopeningen gebruikt.
                        Elke pixel van een digitale foto kan je in principe bewerken via photoshop.....dus ook de verkleuring groen, magenta en blauw die je vaak ziet kan je verhelpen. Voor CA zijn er in heel wat raw bewerkingsprogramma's reeds instellingen te maken op het raw bestand waardoor CA bijna volledig weg te halen is. Best doe je deze bewerking op je foto's alvorens je ze samen voegt en er een selectiemasker op plaatst.
                        Last edited by RUPSELKOPKE; 10 juli 2011, 22:47.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Moeilijke selecties voor landschappen via Alpha Channel

                          Ik heb bovenaan nog een aanvulling geplaats om te verhelpen aan een probleem dat zich kan voordoen bij foto's die niet 100% op elkaar passen.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment

                          Working...
                          X