Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Insecten en lenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Insecten en lenzen

    Ik heb net een nikon D5100 gekocht en na vele mooie foto's van insecten op deze site te hebben gezien, zou ik me hier graag in verdiepen !!
    Helaas zie ik door het bos de bomen niet meer en een handje hulp is best meegenomen in een beslissing welke lenzen hiervoor het best in aanmerking komen.
    En zijn er ook goede maar goedkopere modellen beschikbaar ?
    Want deze week een nieuwe nikon en zo vlug een nieuwe lens ik denk dat mn vrouwke met de deegrol al klaarstaat
    Alvast bedankt
    Groeten Willems Vincent
    I've got the dreamers disease.

  • #2
    Re: Insecten en lenzen

    Misschien helpt deze link je:

    Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen


    succes met afslaan van deegrol!
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Insecten en lenzen

      Ik zou beginnen met een simpele diopter. Kost niet veel en als het je ding niet moest zijn, is er weinig geld verloren. En je wordt niet ongelukkig geslagen door het vrouwke.

      YMMV

      Nb. Je moet dan wel niet met het gespaarde geld een moto gaan kopen he.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Insecten en lenzen

        Ik had mij verleden jaar juli een D90 aangeschaft , eigenlijk voor mijn vrouw , maar ze vond het toestel te zwaar . Ik had eigenlijk nog nooit , buiten wat familiefoto's , een fototoestel gebruikt met de bedoeling van een interessante of boeiende foto te nemen en ben dan maar wat foto's gaan nemen . Een van mijn eerste die ik nam was van een zweefvliegje , en was daar zo van onder de indruk , dat ik toen besliste om een macrolens te kopen . Het heeft geduurd tot maart dit jaar , maar ben er heel tevreden over dat ik gewacht heb tot ik het geld had om de "juiste" lens te kopen . Als ik je een lens kan aanraden om insecten te fotograferen is het de sigma 150mm , niet te duur , maar een geweldige lens . Kijk maar eens in het macro SC forum naar mijn foto's , en dan zie je wat die doet in de handen van een beginner . Natuurlijk zullen er nog goede zijn , alle macrolenzen zijn goed , maar als je voor insecten gaat zou ik toch minstens een 150mm nemen . Spaar desnoods een beetje tot je vrouw de aankoop van de 5100 vergeten is en schaf je dan een goede lens aan , ondertussen amuseer je je wel met de kitlens .
        In ieder geval , wat je ook koopt , succes met de aankoop .

        Grtz .

        Dirk .
        Nikon D90 - 18-105mm - Sigma 150mm Macro

        Comment


        • #5
          Re: Insecten en lenzen

          Goedkope oplossing: setje tussenringen van Kenko. Zeker geen verdubbelaar om te starten.

          Duurdere oplossing: macrolens, met of zonder antibibber maakt niet uit, maar natuurlijk liefst met. En het gezegde 'als de grootte er toch niet toe doet, geef mij dan maar de grootste' zou ik zeggen: koop de langste die je kan betalen.

          Persoonlijk zou ik nog even wachten tot de 150 van Sigma met antibibber op de markt is. Zal wel zo'n 1000 euro gaan kosten. Maar ik vermoed dat er vanaf dan velen hun 150 zonder antibibber zullen verkopen...

          Groeten,
          Geert

          Comment


          • #6
            Re: Insecten en lenzen

            Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Willems Bekijk bericht
            ik denk dat mn vrouwke met de deegrol al klaarstaat
            Doet me denken aan die keer dat mijn vrouw me voor mijn verjaardag een deegrol cadeau deed.

            Geert

            Comment


            • #7
              Re: Insecten en lenzen

              Na wat speurwerk en tips van jullie vond ik deze TAMRON OBJECTIEF SP AF 90MM F/2,8 DI MACRO 1:1 deze ziet er betaalbaar uit, nu nog wat opzoeken of trachten uit te vinden als de insectjes er ook van houden of als ze er even bang van zijn als ik van de deegrol
              Meer tips of info welkom.
              Alvast bedankt voor al jullie moeite en intresse

              Willems Vincent
              I've got the dreamers disease.

              Comment


              • #8
                Re: Insecten en lenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Doet me denken aan die keer dat mijn vrouw me voor mijn verjaardag een deegrol cadeau deed.
                Zo mooi verpakt dat je dacht dat het een 70-200 2.8 was of zo... eindelijk een vrouw met
                humor. Doe ze de groetjes.

                Comment


                • #9
                  Re: Insecten en lenzen

                  Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Willems Bekijk bericht
                  ik denk dat mn vrouwke met de deegrol al klaarstaat
                  Daar koop je best een portretlens voor.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Insecten en lenzen

                    Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Willems Bekijk bericht
                    Na wat speurwerk en tips van jullie vond ik deze TAMRON OBJECTIEF SP AF 90MM F/2,8 DI MACRO 1:1 deze ziet er betaalbaar uit, nu nog wat opzoeken of trachten uit te vinden als de insectjes er ook van houden of als ze er even bang van zijn als ik van de deegrol
                    Meer tips of info welkom.
                    Met een 90mm macrolens zijn:

                    Slapende insecten: no problem.
                    Halfwakkere insecten: minder eenvoudig.
                    Wakkere insecten: een uitdaging.
                    Wakkere insecten in de zon: heel moeilijk.

                    Er zijn wel uitzonderingen, ik heb indertijd nog actieve libellen geplaat op 60mm. Kennis van je onderwerp en een goeie benaderingstechniek doet ook veel. Maar een langere macrolens is altijd makkelijker.
                    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Insecten en lenzen

                      Hmmmm ik leesde net nog een post van jou, daar zette je zelfs prijzen bij de lenzen, nu na Tamron heb ik ook deze van sigma gevonden 105mm F2.8 EX DG OS HSM deze is misschien iets beter maar misschien kan jij dit me beter zeggen en waar vind ik de prijzen van deze laatste want al gezocht op talrijke sites maar prijzen vind ik niet.
                      Bedankt alvast voor de reply
                      Groeten Vince
                      I've got the dreamers disease.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Insecten en lenzen

                        Persoonlijk zou ik nog even wachten tot de 150 van Sigma met antibibber op de markt is. Zal wel zo'n 1000 euro gaan kosten. Maar ik vermoed dat er vanaf dan velen hun 150 zonder antibibber zullen verkopen...
                        Omdat de oude niet meer worden gemaakt zou ik daar niet direct op hopen.

                        Vrouwtje heeft gelijk om met de deegrol te dreigen als je 1000 EUR betaalt voor een Sigma 150mm met OS.

                        Kijk rustig rond, voor 900 EUR heb je een tweedehands Canon 180L, de absolute top (oeps- die gaat niet op je Nikon passen), en voor de helft daarvan een versie van Tamron of Sigma, met nagenoeg dezelfde beeldkwaliteit (alle macros zijn haarscherp).

                        Een lange macro is een prachtig ding, maar misschien ligt een 90 of 100mm je meer, die vind je vanaf 300.

                        En maak met het verschil een reisje.
                        Last edited by palombian; 9 juli 2011, 11:13. Reden: Nikon

                        Comment


                        • #13
                          Re: Insecten en lenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                          Wakkere insecten in de zon: heel moeilijk.
                          Logisch ze liggen met een petje op, op hun rug in het zonnetje.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Insecten en lenzen

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Logisch ze liggen met een petje op, op hun rug in het zonnetje.
                            Mét euh IN een pint bier op een terraske wslk.
                            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Insecten en lenzen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Vincent Willems Bekijk bericht
                              Na wat speurwerk en tips van jullie vond ik deze TAMRON OBJECTIEF SP AF 90MM F/2,8 DI MACRO 1:1 deze ziet er betaalbaar uit, nu nog wat opzoeken of trachten uit te vinden als de insectjes er ook van houden of als ze er even bang van zijn als ik van de deegrol
                              Meer tips of info welkom.
                              Alvast bedankt voor al jullie moeite en intresse

                              Willems Vincent
                              Ik heb die 90mm van tamron, prima objectief en prijs/kwaliteit is onklopbaar.

                              Twee bedenkingen bij de relativiteit van "grotere" werkafstand:

                              - het voorste lenselement van de tamron zit diep in het objectief en een zonnekap is dus volledig overbodig, zet op een 150mm macro een zonnekap en je voordeel van grotere werkafstand is weg

                              - je onderwerp zit niet altijd helemaal vrij en wanneer je werkafstand toeneemt neemt ook de kans toe dat je storende elementen (grassprieten,...) tegenkomt tussen jouw en je onderwerp

                              alles heeft zo zijn voor- en nadelen
                              D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                              Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                              Flickr - JAlbum

                              Comment

                              Working...
                              X