Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lens voor concertfotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lens voor concertfotografie

    Beste

    Ik ben op zoek naar een uitbreiding van mijn glaswerk.
    Ik werk wel maar met een Nikon D3000, maar ik investeer liever in een nieuwe lens dan een nieuwe body.

    Ik fotografeer voornamelijk portretten en optredens, dus voor mij is het belangrijk dat ik een diafragmawaarde van 2.8 over de hele lijn heb, en dat deze ook effectief goed en snel werkt op 2.8
    Nu heb ik wel geen gigantisch inkomen, dus het liefst zoek ik een goede lens van maximum €700-800, goedkoper is nog beter!

    Heeft er iemand ervaring met goede lenzen voor optredens en portretten, maar die toch betaalbaar zijn?
    Ik heb namelijk geen ervaring met Sigma en dergelijke, dus veel info is welkom.

    Alvast bedankt!

    Groetjes Benjy

  • #2
    Re: Lens voor concertfotografie

    Ik heb mij een paar maand geleden een Sigma AF 70-200mm f/2.8 EX DG APO MACRO II HSM aangeschaft voor 620,- .
    Portretten heb ik er nog niet mee gedaan enkel een paar optredens (oa deze van http://forum.belgiumdigital.com/f89/kato-373818.html is er mee genomen). Tot nu toe nog geen moment spijt gehad van de aanschaf.
    Groeten Danny
    Sony A77M2, SAL 18-250 f3.5-6.5, SAL 50 f1.8, Sigma 70-200 f2.8, Tamron 17-50 f2.8, HVL-F42AM

    Comment


    • #3
      Re: Lens voor concertfotografie

      De Sigma 50-150 f2.8, of als er heel weinig licht is een prime.
      Let wel op dat de lens een AF-motor heeft, want jouw camera heeft er geen.
      Nikon Df

      Comment


      • #4
        Re: Lens voor concertfotografie

        tamron 17-50 of 28-75 (afhankelijk van je stijl, tele vs breed)

        Comment


        • #5
          Re: Lens voor concertfotografie

          De Sigma 70-200 mm is goed maar duurder dan jou budget toelaat. OS is wel handig.
          Sigma 70-200/2.8 APO EX DG OS is relatively lightly built and equipped with effective image stabilization. Both the vignetting and the distortion are kept


          De versie zonder OS ken ik niet.

          Wel eens gedacht an een lichtsterke prime, denk daarbij aan Nikkor 85 mm/1.8 of Sigma 85 mm/1.4??
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: Lens voor concertfotografie

            Ik dacht hierbij ook aan een prime. Bij een middelgrote zaal of optredens met weinig licht
            de Nikon 85 1.8, al schijnt die Sigma 85 1.4 ook goed te zijn. Zelf ga ik het liefste voor
            merk-eigen lenzen.

            Comment


            • #7
              Re: Lens voor concertfotografie

              Ik zou je ook naar de Sigma 85 1.4 sturen. f2.8 is gemakkelijk ontoereikend voor concertfotografie en dit is ook een mooie portret-tele.

              Comment


              • #8
                Re: Lens voor concertfotografie

                Voor concertfoto's gebruik ik in 95% een 70-200, 4% 80-400 en 1% een 15mm FE. Ik gebruik de 80-400, omdat ik de 70-200 soms net iets te kort vind op FX, nooit die gedachte gehad op DX. Een 85/18 en 50/1.4 komen alleen aan de beurt als ze het licht knopje niet kunnen vinden of een enkele keer als ik 'light' wil werken: 1 lens en zonder grip.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Lens voor concertfotografie

                  Hey
                  Ik heb een 35 1.8 van Nikon.
                  Een vast brandpunt gebruik ik graag, omdat je dan leert lopen met je camera.
                  Toch zou ik voor een zoom willen gaan, omdat ik deze in het dagdagelijkse leven makkelijker kan gebruiken dan.
                  De 50-150 lijkt me wel een handig formaat dan, niet?
                  Al lees ik wel negatieve zaken over Sigma, is dit terecht?
                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lens voor concertfotografie

                    Een 70-200 f2,8 is voor mij de "standaardlens" bij concertfotografie, maar gisteren heb ik ook een 17-35 f2,8 en een 15mm fisheye gebruikt.
                    Als er heel weinig licht is, dan gebruik ik de 85mm f1,8 en de 135mm f2 (maar sinds ik de nieuwe Canon 70-200 f2,8 L IS II heb gekocht komen die twee wel veel minder uit de fototas).

                    Je kan zowat elke lens gebruiken voor concertfotografie, maar als er weinig licht is, dan moet die wel lichtsterk zijn.
                    Met een 70-200 f2,8 kan je dus de meeste foto's maken, maar als je eens wat anders wil, dan kan het handig zijn om toch wat meer breedhoek bij de hand te hebben.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lens voor concertfotografie

                      op marktplaats kun je nikkor 80-200 2.8 vinden vanaf 250 euro ( een enkele keer) en voor 400 euro zijn ze regelmatig te verkrijgen. Ik vrees wel dat de af niet werkt op jouw camera ?? dit hoor je zo van mensen die er verstand van hebben. op d5000 werkt de af van de oude 80-200 ed niet..Als je nikon hebt zie ik het nut niet van een sigma voor rond de 400 euro 2de hands tenzij de af.....!?

                      Als je photozone leest worden bijna alle lenzen afgekraakt behalve een enkeling zoals de canon zoom van black bandit of 85mm 1.2 en 135mm 2 van canon. Als je je aan een budget moet houden heb je weinig keus anders dan toch een lens hebben die klein beetje minder presteert voor de helft van de prijs.
                      Last edited by aras; 9 juli 2011, 01:10.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lens voor concertfotografie

                        hoi,

                        ben ook aan het rondneuzen achter een lichtsterk lensje waarmee ik van dichtbij artiesten
                        op een podium kan fotograferen.
                        Helaas is mijn budget momenteel zeer beperkt en dus dacht ik eraan om volgende lens aan te kopen; klik>>> Samyang 85mm f/1.4
                        Iemand die hier persoonlijke ervaring(en) mee heeft?

                        Enige minpunt hieraan, geen AF dus manueel scherpstellen is de boodschap, weet niet of dit erg handig is tijdens concertfotografie?
                        "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                        Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lens voor concertfotografie

                          Manueel is echt moeilijk op zo een moment.
                          Hangt natuurlijk af van welk genre je wilt fotograferen.
                          Het hardere gitaarwerk met de rondspringende artiesten, of een stilstaand filharmonisch orkest?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lens voor concertfotografie

                            eerder een stevige rock en popband en dj's op dance events dan een Helmut Lotti in concert.

                            Ik bezit reeds een 70-200mm 2.8 HSM maar om van kortbij, vlak voor een podium, foto's te maken is deze niet bijzonder geschikt.
                            En mijn kit lens is jammer genoeg niet lichtsterk genoeg hiervoor.
                            "De mensheid is te onvolwassen om belangrijke beslissingen te nemen."
                            Als je oog een camera zou zijn, dan had deze een diafragma van f/8.3 bij veel licht en maximaal f/2.1 in donkere situaties.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lens voor concertfotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door kirsten_dl Bekijk bericht
                              eerder een stevige rock en popband en dj's op dance events dan een Helmut Lotti in concert.

                              Ik bezit reeds een 70-200mm 2.8 HSM maar om van kortbij, vlak voor een podium, foto's te maken is deze niet bijzonder geschikt.
                              En mijn kit lens is jammer genoeg niet lichtsterk genoeg hiervoor.
                              Is die 85 van een 85 1.4 dan ook niet een beetje te. Zo vlak voor een podium, bedoel Ik.
                              Daarom dacht ik meer aan een 35 2.0 of zoiets voor wat dichtbij sfeeropnames.

                              Comment

                              Working...
                              X