Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

rare V-vorm op foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • rare V-vorm op foto's

    Hoi,

    mijn pa heeft een Nikon D80.
    De laatste tijd verschijnt er op zijn fotos in de rechterbovenhoek een V-hoekvormige "veeg"

    Heb een crop bijgevoegd als voorbeeld

    Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?

    Mijn pa beweert dat hij niet met zijn vingers langs de spiegel of sensor heeft gewreven

    D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

  • #2
    Re: rare V-vorm op foto's

    Lijkt echt wel een veeg op de sensor (ook al zeg je van niet) ofzo.
    kan ook zijn dat het door iets anders er gekomen is.
    Of een kras op de lens (voorste of laatste glas)

    Aan de spiegel kan het niet liggen, die komt niet in beeld.

    Ik heb het nog nooit gezien.
    Kan je misschien ook eens een volledige foto plaatsen,
    dan zien we hoe groot het is ten opzichte van een hele foto.
    Nikon D7000 en wat lenzen.
    http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

    Comment


    • #3
      Re: rare V-vorm op foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
      Lijkt echt wel een veeg op de sensor (ook al zeg je van niet) ofzo.
      kan ook zijn dat het door iets anders er gekomen is.
      Of een kras op de lens (voorste of laatste glas)

      Aan de spiegel kan het niet liggen, die komt niet in beeld.

      Ik heb het nog nooit gezien.
      Kan je misschien ook eens een volledige foto plaatsen,
      dan zien we hoe groot het is ten opzichte van een hele foto.
      In mijn oog is het ook een veeg hoor! maar mijn pa is er zo van overtuigd dat hij niet aan de sensor heeft gezeten. Hij heeft 2 lenzen en beide lenzen vertonen hetzelfde, dus het ligt echt aan de body

      heb een linkje voor de niet gecropte foto geplaatst. Het valt op zich wel mee, maar het hoort er gewoon niet te zitten.

      D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

      Comment


      • #4
        Re: rare V-vorm op foto's

        Deze foto is op f/4 genomen en dan valt het nog niet zo op. Hoe ziet het eruit op diafragma 22? Door de onscherpte lijkt het een smeertje, maar het zal wel een stofje zijn; even blazen en anders de Scotch tape nemen.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: rare V-vorm op foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Deze foto is op f/4 genomen en dan valt het nog niet zo op. Hoe ziet het eruit op diafragma 22? Door de onscherpte lijkt het een smeertje, maar het zal wel een stofje zijn; even blazen en anders de Scotch tape nemen.
          ik heb gevraagd of hij een foto wil maken met f16. Kijken hoe het er dan uitziet.
          Zal het morgen dan wel even posten
          D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

          Comment


          • #6
            Re: rare V-vorm op foto's

            door de grotere foto zie ik nu wel dat het zeker niet van vingers kan komen.
            Het zal inderdaad om een stofje gaan ofzo.
            Zelf reinigen of laten reinigen.
            Scotch tape, ik weet het zo niet
            Nikon D7000 en wat lenzen.
            http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

            Comment


            • #7
              Re: rare V-vorm op foto's

              spiegel omhoogklappen en kijken naar de sensor. heel voorzichtjes met de daarvoor gemaakte sensor swab-doekjes het stofje weghalen.
              nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
              http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

              Comment


              • #8
                Re: rare V-vorm op foto's

                Een stofje van die omvang gaat meestal wel weg van een beetje blazen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment


                • #9
                  Re: rare V-vorm op foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door dennis vandermeersch Bekijk bericht
                  spiegel omhoogklappen en kijken naar de sensor. heel voorzichtjes met de daarvoor gemaakte sensor swab-doekjes het stofje weghalen.
                  Ik blaas hem wel weg, maar als dat niet lukt, dan laat ik hem wel professioneel schoonmaken bij chipclean. Dan weet ik in ieder geval dat het goed gebeurt
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: rare V-vorm op foto's

                    nooooooooit blazen. je blaast alle stof van rondom (en dat kan veel zijn) op je sensor en je weggeblazen stofje blijft ergens in je body tot ie teruggeblazen wordt op je sensor
                    nikon D300 en Nikon D300s met 18-70mm + 70-300mm + Tamron 90mm macro 1:1 + 10-20 sigma + 10.5 FE nikon + 17-70 macro sigma + 2x sb800
                    http://users.pandora.be/kdk/ voor mijn onderwaterfoto's

                    Comment


                    • #11
                      Re: rare V-vorm op foto's

                      zet je toestel eens op A en dan op 16 of hoger...
                      trek dan de lucht eens....

                      als het scherp wordt zit het op je lens
                      blijft het zo is het op je sensor

                      op je spiegel kan niet want dat zie je niet op een foto, die is opgeklapt en dient enkel om het licht naar je occulair te sturen...
                      www.aeri-photography.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: rare V-vorm op foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door Aeri Bekijk bericht
                        zet je toestel eens op A en dan op 16 of hoger...
                        trek dan de lucht eens....

                        als het scherp wordt zit het op je lens
                        blijft het zo is het op je sensor

                        op je spiegel kan niet want dat zie je niet op een foto, die is opgeklapt en dient enkel om het licht naar je occulair te sturen...
                        Aeri, de laatste opmerking is helemaal terecht, maar die eerste opmerking kan bij sommige body/lens combinaties waar zijn, maar meestal laten we voorzichtig zeggen dat het voor 96% niet klopt.
                        Daarbij moet ik opmerken dat sowieso 99,9% van het stof niet op de sensor zit maar op het voor de lens geplaatste low pass filter, waardoor je naarmate de lensopening kleiner is stof beter gaat zien.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: rare V-vorm op foto's

                          Doet me denken aan zo'n lang niet gewassen auto waar iemand dan vuil of de v van vuil
                          met een vinger heeft opgeschreven. Misschien zijn vrouw. En anders de Nikon elfjes die
                          na de aardbeving naar Europa en Amerika zijn gevlucht.
                          Dus laten poetsen is de boodschap.

                          Comment


                          • #14
                            Re: rare V-vorm op foto's

                            Heb gisteren een foto gemaakt op f16 en V-tje begint inderdaad scherper te worden.
                            Het moet dus wel een vuiltje zijn. Volgende week laten we hem schoonmaken en dan zou het weg moeten zijn.

                            thnx voor de feedback!!!
                            D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                            Comment


                            • #15
                              Re: rare V-vorm op foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                              Het moet dus wel een vuiltje zijn. Volgende week laten we hem schoonmaken en dan zou het weg moeten zijn.
                              Je kan dat geld beter besteden aan schoonmaakmiddelen, artic butterfly of eclipse en swabs, want iets dat schoongemaakt is kan morgen weer vuil zijn......
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                              Comment

                              Working...
                              X